Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concertfotografie in cafés upgrade toestel en lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Concertfotografie in cafés upgrade toestel en lens?

Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
    dat gaat perfect.. bv 1/5 f/5.6 en iso800
    en direct-flash op je subject, ongeveer 3 stops 'boven' het omgevingslicht
    We spreken hier wel over een hele band hé. Ik weet ook dat je dat zo gebruikt in de "partyfotografie"
    waar je op 2m van een koppeltje staat en dan heb je soms ook van die spookbeelden. Nu moet jij maar
    eens een bandje direct flash on subject volledig egaal gaan uitlichten als de drummer 3m achter de
    leadzanger staat

In deze tak van de fotografie moet je het hebben van hoge ISO's en zeer lichtgevoelige lenzen zodanig
    dat je de sfeer van de belichting op het podium kan behouden.

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
    https://1x.com/wimmeeus/

Comment

De laatste keer dat ik concertfoto's heb gemaakt, was er eigenlijk te weinig licht.
      Er stonden er daar verschillende de hele tijd te flitsen, en ik heb een paar keer op hun schermpje de resultaten bekeken, de sfeer was compleet weg (om nog maar te zwijgen van de rode oogjes).
      Met de 70-200 f2,8 geraakte ik op iso 2300 niet altijd aan een aanvaardbare sluitertijd, daarom ben ik overgeschakeld naar de 135mm f2 L, en die heb ik geregeld op f2 gebruikt (soms zelfs met de camera op iso 6400).
      Ik had wel een flitser bij, maar die heb ik alleen gebruikt om tijdens de pauze wat foto's te maken van de toeschouwers (echte rock and roll fans).

Zoals er daar werd geflitst tijdens het optreden ben ik er toch 100% zeker van dat de bandleden er echt wel last van hadden. Ik had zelfs verschillende zwaar overbelichte foto's omdat ik net op hetzelfde moment afdrukte als die "flitsers".
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Ik heb al een paar duizend concerten gedaan de laatste 25 jaar (als fan, niet als fotograaf) en ik kan gerust zeggen wat me het hardst stoort bij concerten, in deze volgorde.

- Praters tijdens heel intieme stille akoestische concerten (vooral in Nederland is dit blijkbaar de norm)
        - Mensen die bij een zittend concert halfweg een song naar t wc moeten en in je zicht lopen
        - Gsm's die afgaan tijdens een concert
        - Mensen die een flits gebruiken, vooral fans met een compactje, Iphones, gsms enz ...
        - Onbekende zatlappen die een gesprek aanknopen

Concertfotografie is een vak, maar 99.99% van de mensen in de zaal zijn betalende bezoekers die vaak van ver komen, of maar om de paar jaar een band zien en die willen genieten zonder gepraat of geflits.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
          Ik heb al een paar duizend concerten gedaan de laatste 25 jaar (als fan, niet als fotograaf) en ik kan gerust zeggen wat me het hardst stoort bij concerten, in deze volgorde.

- Praters tijdens heel intieme stille akoestische concerten (vooral in Nederland is dit blijkbaar de norm)
          - Mensen die bij een zittend concert halfweg een song naar t wc moeten en in je zicht lopen
          - Gsm's die afgaan tijdens een concert
          - Mensen die een flits gebruiken, vooral fans met een compactje, Iphones, gsms enz ...
          - Onbekende zatlappen die een gesprek aanknopen

Concertfotografie is een vak, maar 99.99% van de mensen in de zaal zijn betalende bezoekers die vaak van ver komen, of maar om de paar jaar een band zien en die willen genieten zonder gepraat of geflits.
          100% akkoord!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
            veel reacties maar niet echt veel nuttigs of concreet samengevat.

Je hebt dus idd. lichtsterke lenzen nodig, en een body die hogere ISO's aankan. Als je voldoende budget hebt, kan je bvb. voor een 5DII en een 35mm 1.4 gaan. Anders mss. eerst een 35mm 1.4, en later een body... 5DII tegen dat de 5DIII uitkomt of zo, of ineens een III dan of zo...

Lenzen gaan langer mee dan bodies... maar een FF is wel handig bij kleinere podia. Overigens kan je daar een 70-200 ook wel gebruiken voor close-ups, maar da's dan weer een extra. En een 70-200 2.8 is goed, maar voor die kleine donkere zaaltjes heb je vaak grotere diafragma-openingen nodig, dus 1.4 of 1.8 gaat voor op de 70-200 2.8.

1.4 is dus qua DOF inderdaad niet altijd bruikbaar, maar je moet niet vergeten dat je daarmee op een 35mm wel redelijk wat scherptediepte hebt vanop 2 meter afstand. 4 keer meer dan vanop die afstand met een 70mm... Iets met kwadraten in de formule

Flitsen is not done, al gebeurt het in café's soms en in kleine zaaltjes. Met een 35mm heb je op 2.0 overigens superscherpe foto's. Niet zoals de landschapsfotografen het willen, wel goed voor concertfotografie (klein podium en kortbij dan).
            Thanks!! Dit is uitleg die nuttig is!
            Is een gewone 5D ook goed?
            Wat denk je over een 50D?

Comment

Welk is eigenlijk het verschil tussen 5D MkI en een MkII?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fuzztone Bekijk bericht
                De 5D MKII is een nieuwer model met veel meer pixels.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fuzztone Bekijk bericht
                  qua beeldkwaliteit zo goed als niets, behalve dat een MKII iets cleanere files geeft op ISO3200/6400. ik zou zeggen een halve stop. en doordat hij bijna het dubbel aantal megapixels heeft betekent dit dus meer dan een stop verschil wat betreft hoge iso's wanneer je de files verkleint naar 13megapixels.

voor het overige

filmfunctie
                  beter scherm
                  live view

het belangrijkste in mijn ogen, microadjustments!

NADEEL - de autofocus van de 5D reeks is verouderd!

koop jezelf beter een D700

(PS ik heb zelf een 5Dmk2)

PPS een 5Dc zal beter presteren dan een 50D wat betreft image quality

Comment

ik vind het eigelijk erg.....

De TS stelt hier als (beginnende) fotograaf een vraag en hij geeft zelf aan om weinig of niets of te weten van f waardes enz.
                    Dan krijg je een discussie van 2 paginas over of een flits dan wel of niet stoort..... Maar to the point antwoorden op de oorspronkelijke vraag?
                    Zoals Yourt ook al zei, weinig of niks, mss met veel geluk 20% van alle antwoorden.
                    Ik vind BD een geweldige site, maar ik begin me precies meer en meer te storen aan zulke discussies...
                    Help nu toch gewoon die man, en antwoord op zijn vraag.

En nee, ik weet het ook niet hoe hij het dan wél moet doen.

Comment

Beste,

koop u eerst een zeer lichtsterke lens.(1.4 of iets er rond)
                      Dat verschil is enorm.
                      Eens je er een paar keer mee gewerkt heb ga je snel weten wat belangrijk is en voor jezelf veel makkelijker kunnen filteren wat je nu nodig hebt en wat niet.

een body is maar zo belangrijk als de lens dat er opgeschroeft zit.

die lens zal je in andere omstandigheden ook goed kunnen gebruiken en zal dus een meerwaarde zijn.
                      Die body dat je nu hebt voldoet vermoedelijk nog meer dan voldoende voor de foto's die je neemt buiten die cafés.

conclusie :
                      - body enkel meerwaarde voor foto's in die cafés
                      - lens is meerwaarde voor in de cafes en op andere momenten

greets
                      stijn
                      www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door harre Bekijk bericht
                        ik vind het eigelijk erg.....

De TS stelt hier als (beginnende) fotograaf een vraag en hij geeft zelf aan om weinig of niets of te weten van f waardes enz.
                        Dan krijg je een discussie van 2 paginas over of een flits dan wel of niet stoort..... Maar to the point antwoorden op de oorspronkelijke vraag?
                        Zoals Yourt ook al zei, weinig of niks, mss met veel geluk 20% van alle antwoorden.
                        Ik vind BD een geweldige site, maar ik begin me precies meer en meer te storen aan zulke discussies...
                        Help nu toch gewoon die man, en antwoord op zijn vraag.

En nee, ik weet het ook niet hoe hij het dan wél moet doen.
                        Thanks!

Comment

Ik fotografeer nu reeds een aantal jaren rockconcertjes in kleine rokerige cafés in het Gentse. Mijn suggesties zijn:
                          • EF 24-70mm F2.8 L: De perfecte lichtsterke zoomlens voor full-frame. Dit is voor mij de enige onontbeerlijke lens. (+-1100 eur dacht ik)
                            - op 24mm geeft deze je al mooie wide-angle. Ideaal om een gitarist die vlak voor je een snijdende gitaar-solo geeft - al-dan-niet gewild - lichtjes vervormd maar volledig in beeld te brengen.
                            - op 70mm net voldoende voor portretje als je op max een 2-tal meter staat.
                            - door het zoombereik kan je toch creatief spelen met je kader & compositie
                            - 'L'-kwaliteit: slijtvastheid, vochtbestendigheid... allemaal handig in cafés
                            - Deze wordt ook af en toe tweedehands aangeboden voor +- 800 eur.
                          • EF-S 17-55 F2.8: Het equivalent mocht je toch niet voor full-frame kiezen.
                            - De 'L' ontbreekt, maar heb al heel positieve ervaringen gelezen over de robuustheid van deze lens.
                            - Nadeel: Als je ooit op fullframe overschakelt kan je deze lens niet meer gebruiken. Ze behoud wel relatief goed de waarde om achteraf door te verkopen.
                          • EF 35mm F1.4 L / EF 50mm F1.4 / EF 85mm F1.8:
                            - Voordeel: Als het echt donker is kan je nog wel wat winnen met deze primes.
                            - Nadeel: Als je met je kadrering wil spelen heb je wat bewegingsruimte nodig.
                            - Kies zelf welke brandpuntsafstand je best ligt. (85mm aan de lange kant vind ik pers.)
                            - Nadeel: 1.4 geeft je heel beperkte dieptescherpte (maar kan je in je voordeel uitspelen, want dit stopt storende decor-stukken ook weg)
                            - Die 35mm is terug L-kwaliteit, maar natuurlijk ook stukken duurder.
                            - Ik heb de 50mm, en ben ik heel tevreden van. (+- 350 eur)
                          • Body EOS 5D: Heb ik jaren gebruikt, en is een super camera. Heel robuust (al veel rondvliegend bier mee opgevangen), en schitterende iso-prestaties. Hiermee kan je gemakkelijk tot ISO-1000 in kleur, en ISO-1600 in z/w. Zelfs 3200 als het enkel is voor 400-600px versies online. Tegenwoordig kan je deze frequent vinden tweedehands voor +- 800 EUR.
                          • Body EOS 5DmkII: Heb ik nu enkele maanden. Enorm tevreden van, maar er hangt natuurlijk een hoger prijskaartje aan. Je hebt meer pixels waardoor je iets meer kan gaan croppen indien nodig, en waardoor (na downsizing) de iso-ruis minder zal storen. Voorlopig vind je deze nog niet te vaak tweedehands, maar dit zal stillaan vaker voorvallen.

Succes met de keuze!

S.

PS, ik flits nooit op concerten. Bekijk het een beetje als een "way of life" als je besluit om concerten te gaan fotograferen. Soms is het toegelaten, soms niet (vaker niet), soms stoort het, soms niet (vaker niet), soms kan je wat sfeer overhouden, soms niet... kies voor het zekere boven het onzekere als je moet investeren, en ga voor de lenzen & body.
                          Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quint'n Bekijk bericht
                            Ik fotografeer nu reeds een aantal jaren rockconcertjes in kleine rokerige cafés in het Gentse. Mijn suggesties zijn:
                            • EF 24-70mm F2.8 L: De perfecte lichtsterke zoomlens voor full-frame. Dit is voor mij de enige onontbeerlijke lens. (+-1100 eur dacht ik)
                              - op 24mm geeft deze je al mooie wide-angle. Ideaal om een gitarist die vlak voor je een snijdende gitaar-solo geeft - al-dan-niet gewild - lichtjes vervormd maar volledig in beeld te brengen.
                              - op 70mm net voldoende voor portretje als je op max een 2-tal meter staat.
                              - door het zoombereik kan je toch creatief spelen met je kader & compositie
                              - 'L'-kwaliteit: slijtvastheid, vochtbestendigheid... allemaal handig in cafés
                              - Deze wordt ook af en toe tweedehands aangeboden voor +- 800 eur.
                            • EF-S 17-55 F2.8: Het equivalent mocht je toch niet voor full-frame kiezen.
                              - De 'L' ontbreekt, maar heb al heel positieve ervaringen gelezen over de robuustheid van deze lens.
                              - Nadeel: Als je ooit op fullframe overschakelt kan je deze lens niet meer gebruiken. Ze behoud wel relatief goed de waarde om achteraf door te verkopen.
                            • EF 35mm F1.4 L / EF 50mm F1.4 / EF 85mm F1.8:
                              - Voordeel: Als het echt donker is kan je nog wel wat winnen met deze primes.
                              - Nadeel: Als je met je kadrering wil spelen heb je wat bewegingsruimte nodig.
                              - Kies zelf welke brandpuntsafstand je best ligt. (85mm aan de lange kant vind ik pers.)
                              - Nadeel: 1.4 geeft je heel beperkte dieptescherpte (maar kan je in je voordeel uitspelen, want dit stopt storende decor-stukken ook weg)
                              - Die 35mm is terug L-kwaliteit, maar natuurlijk ook stukken duurder.
                              - Ik heb de 50mm, en ben ik heel tevreden van. (+- 350 eur)
                            • Body EOS 5D: Heb ik jaren gebruikt, en is een super camera. Heel robuust (al veel rondvliegend bier mee opgevangen), en schitterende iso-prestaties. Hiermee kan je gemakkelijk tot ISO-1000 in kleur, en ISO-1600 in z/w. Zelfs 3200 als het enkel is voor 400-600px versies online. Tegenwoordig kan je deze frequent vinden tweedehands voor +- 800 EUR.
                            • Body EOS 5DmkII: Heb ik nu enkele maanden. Enorm tevreden van, maar er hangt natuurlijk een hoger prijskaartje aan. Je hebt meer pixels waardoor je iets meer kan gaan croppen indien nodig, en waardoor (na downsizing) de iso-ruis minder zal storen. Voorlopig vind je deze nog niet te vaak tweedehands, maar dit zal stillaan vaker voorvallen.

Succes met de keuze!

S.

PS, ik flits nooit op concerten. Bekijk het een beetje als een "way of life" als je besluit om concerten te gaan fotograferen. Soms is het toegelaten, soms niet (vaker niet), soms stoort het, soms niet (vaker niet), soms kan je wat sfeer overhouden, soms niet... kies voor het zekere boven het onzekere als je moet investeren, en ga voor de lenzen & body.
                            Dit is wat men noemt "straight to the point"!!!
                            Thanks!

Comment

Working...
                            X