Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Concertfotografie in cafés upgrade toestel en lens?
Re: Concertfotografie in cafés upgrade toestel en lens?
Vergeet de 50D! je zal daar rap op uitgekeken zijn als je veel op hoge iso werkt. Aan de 70-200 2.8 moet je ook niet denken in kleine donkere zaaltjes. 2.8 is te traag meestal en het aantal mm is vaak te veel. Investeer in een aantal primes, bv de 50 1.4 welke niet erg veel kost.
Camera op P stand Iso 800 en neem foto's naar hartelust met je kitlens enz.....
misschien ook wel een monopod ter beschikking hebben.
Als je twijfelt mag je me gerust een mailtje sturen , dan zal ik antwoorden met een link waar je mijn foto's kan bekijken van een optreden die ik verleden jaar heb bijgewoond zonder flits met een lens 18-55 f/3.5-5.6 IS en 100-200 f/4-5.6 ook niet de beste lichtsterke lenzen , maar het resultaat mag gezien worden , en dit was toen met een 450D. Al heb ik nu de 50D in mijn bezit zie ik er al naar uit wat het wordt met deze.
Iso 800 is te weinig bij de meeste concerten en ik moet de eerste concertfotograaf met een monopod nog zien.
Oorspronkelijk geplaatst door johan de manBekijk bericht
ik moet de eerste concertfotograaf met een monopod nog zien.
Ik heb hem gezien: Northhampton, Ma, Calvin Theatre bij een concert van Kasey Chambers, hij gebruikt een heel handige met knopje naar beneden en omhoog.
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Dat is subjectief. Ik neem ook vaak foto's zonder flits dankzij m'n D700, maar gebalanceerd flitsen heeft ook zijn voordelen: mensen bevriezen in hun emoties en bewegingen en je hebt meer scherptediepte, waardoor bijvoorbeeld de drummer eindelijk ook eens scherp in beeld staat met de rest van de groep.
Flitsen wordt alleen gedaan bij partyfotografie, waarover al in een ander topic alles is verteld. Als jij een hele band wil bevriezen d.m.v. je flits dan wil dat zeggen dat je niks omgevingslicht gaat meenemen maar de volledige belichting laat voorzien door je flits ... je kan voorstellen dat dit echt mottig is. Ik wil het resultaat wel eens bewonderen op 1/250s, f8.0, ISO100 met flits.
Ikzelf doe veel van dergelijke optredens, althans fotograferen. Ik persoonlijk zal nooit of zeer zelden een flits gebruiken. Dat anderen het gebruiken is hun zaak, ik vind dat het de sfeer wegneemt maar dat is mijn persoonlijke mening.
Wat de tp starter zijn lenzen betreft zie ik geen enkel probleem, deze zijn zeker goed genoeg maar een opdate naar de EOS 50 lijkt mij niet zo zinvol. Eerder kiezen voor een (tweedehands) 5DmkII zou ik zeggen. Ik neem foto's op minstens ISO 1800. Meestal ISO3200 of nog hoger. Ik denk niet dat de 50D dat nog aankan, ik heb er geen ervaring mee want ik heb dat toestel niet, ik heb een 350D en de 5DmkII. Uiteraard wordt er gefotografeerd met de 5D in dergelijke omstandigheden.
veel reacties maar niet echt veel nuttigs of concreet samengevat.
Je hebt dus idd. lichtsterke lenzen nodig, en een body die hogere ISO's aankan. Als je voldoende budget hebt, kan je bvb. voor een 5DII en een 35mm 1.4 gaan. Anders mss. eerst een 35mm 1.4, en later een body... 5DII tegen dat de 5DIII uitkomt of zo, of ineens een III dan of zo...
Lenzen gaan langer mee dan bodies... maar een FF is wel handig bij kleinere podia. Overigens kan je daar een 70-200 ook wel gebruiken voor close-ups, maar da's dan weer een extra. En een 70-200 2.8 is goed, maar voor die kleine donkere zaaltjes heb je vaak grotere diafragma-openingen nodig, dus 1.4 of 1.8 gaat voor op de 70-200 2.8.
1.4 is dus qua DOF inderdaad niet altijd bruikbaar, maar je moet niet vergeten dat je daarmee op een 35mm wel redelijk wat scherptediepte hebt vanop 2 meter afstand. 4 keer meer dan vanop die afstand met een 70mm... Iets met kwadraten in de formule
Flitsen is not done, al gebeurt het in café's soms en in kleine zaaltjes. Met een 35mm heb je op 2.0 overigens superscherpe foto's. Niet zoals de landschapsfotografen het willen, wel goed voor concertfotografie (klein podium en kortbij dan).
Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf. www.musicinframe.be
Flitsen wordt alleen gedaan bij partyfotografie, waarover al in een ander topic alles is verteld. Als jij een hele band wil bevriezen d.m.v. je flits dan wil dat zeggen dat je niks omgevingslicht gaat meenemen maar de volledige belichting laat voorzien door je flits ... je kan voorstellen dat dit echt mottig is. Ik wil het resultaat wel eens bewonderen op 1/250s, f8.0, ISO100 met flits.
Nu geef jij één belichtingscombinatie, iets wat totaal onpraktisch en onrealistisch is. Dus wat is je punt?
Als je denkt dat je alleen mensen kan bevriezen zónder omgevingslicht, dan zijn we uitgepraat denk ik
Nu geef jij één belichtingscombinatie, iets wat totaal onpraktisch en onrealistisch is. Dus wat is je punt?
Als je denkt dat je alleen mensen kan bevriezen zónder omgevingslicht, dan zijn we uitgepraat denk ik
Ik heb niet gezegd zonder omgevingslicht maar zodanige instellingen zodat de camerasensor geen omgevingslicht capteert
en dit d.m.v. lage ISO, klein diafragma en korte sluitertijd. Hoe kan jij nu bevriezen als er naast het flitslicht ook nog
omgevingslicht op je sensor valt? Heb jij dan nog nooit gehoord van spookbeelden? Een scherpe afbeelding met daarond een waas?
Comment