Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concertfotografie in cafés upgrade toestel en lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Concertfotografie in cafés upgrade toestel en lens?

Ik ben sinds kort bezig met wat concertfotografie in kleine rokerige cafés en zaaltje (dus geen grote evenementen)
    Ik sta altijd vooraan de artiesten en het gaat meestal om rock of punk concerten. Ik gebruik nooit flits en de lichtcondities zijn regelmatig slecht.
    Ik gebruik een Canon 450D met als objectieven EF-S 10-22 3.5 USM breedhoeklens en een Canon 50MM 1.8 die me een redelijk goed resultaat geven.
    Nu dacht ik mij een 50D aan te schaffen (betere ISO) maar kan ik mijn lenzen ook upgraden?
    Wat raden jullie mij aan?
    Er is me onlangs de Sigma 70-200mm f2.8 EX DG HSM aangeraden
    En wat denken jullie van die upgrade naar een 50D.
    Ik ben pas sinds een jaartje bezig dus ken nog niet heel veel van f termen en dergelijke. Alle raad is welkom!
    Hartelijk dank!
    Last edited by fuzztone; 13 mei 2010, 16:59.

Re: Concertfotografie in cafés upgrade toestel en lens?

Als je zo dichtbij staat zou ik een 35 mm F2 overwegen. Samen met je 50mm een goed koppel om wat breder te gaan.
    70-200 gaat snel teveel worden, vrees ik, tenzij de zalen groter worden.

Comment

Ik vind een 70-200 ook wat veel maar misschien OK voor close-ups?

Comment

Is de Canon EF 35mm f/1.4 L USM een geschikte lens? Wel duur maar ik koop liever direct iets goed dan drie maal iets waar ik niet 100% tevreden over ben.
        Bedoelt u met die 35mm F2 deze lens? http://cgi.benl.ebay.be/Canon-EF-35m...ht_3094wt_1319

Comment

De bedoeling is ook mijn sluitertijd zo snel mogelijk te zetten omdat het hier wel degelijk om actiefotos gaat in een slechte belichting.

Comment

Koop eerst een flits.

Comment

flitsen is bij de meeste optredens verboden ,dus ben je niks met je een flitser te kopen als je die toch niet mag gebruiken .

En flits kan heel handig zijn ,voor andere doeleinden maar nooit om concertfotografie te doen .

Investeer in betere lenzen en je komt al een heel eind verder .

Grtz

Ardesign
              Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ardesign Bekijk bericht
                flitsen is bij de meeste optredens verboden (..)
                Toch niet bij een punkoptreden

Ik zou toch denken aan flitsen. Het is een kunst op zich, maar je krijgt veel betere beelden met een goeie combinatie van flits en omgevingslicht.

http://lh5.ggpht.com/_AvQbZnrn0jM/Sc...c/DSC_5392.JPG
                http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-...3_834416_n.jpg

Bouncen is ook een optie, alsook werken met triggers.

Wat is scherp als je foto's neemt met een f1.4 op maximaal diafragma, dicht op een groep? Weinig.
                Last edited by caleido; 13 mei 2010, 17:37.

Comment

Geen flits want dan is alle sfeer weg of toch gedeeltelijk. En stoort ook de muzikanten.
                  Ik hoef geen fotos te maken om in de Humo te zetten maar wil toch degelijke kwaliteit.
                  Is die 50D een aanrader boven mijn 450D en welke lenzen?

Comment

Je hebt eerst 'snelle' lenzen nodig, F2 of nog beter (een F1,4 50mm bvb. er is ook een 1,2 maar die is dan weer duur), en verder iets of wat breed aangezien je zo dichtbij zit. Misschien is een 17-55 2,8 wel een goeie keuze, goeie kwaliteit, klein F getal en scherp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fuzztone Bekijk bericht
                      Geen flits want dan is alle sfeer weg of toch gedeeltelijk.
                      Dat is subjectief. Ik neem ook vaak foto's zonder flits dankzij m'n D700, maar gebalanceerd flitsen heeft ook zijn voordelen: mensen bevriezen in hun emoties en bewegingen en je hebt meer scherptediepte, waardoor bijvoorbeeld de drummer eindelijk ook eens scherp in beeld staat met de rest van de groep.

En stoort ook de muzikanten.
                      Heb je het gevraagd op de man af?

Want als het echt gaat om punk/rock concerten (of de meeste concerten die geen klassiek of accoustisch optreden zijn) zijn er zodanig veel lichteffecten dat een zachte flits helemaal niet opvalt.

Tenzij het natuurlijk echt café's zijn met een klein podium en twee spots die niet veel licht geven..

Comment

De bedoeling is ook mijn sluitertijd zo snel mogelijk te zetten omdat het hier wel degelijk om actiefotos gaat in een slechte belichting.
                        Stel zelf niet de sluitertijd in, maar werk in de diafragmavoorkeuzestand. Gebruik dan lichtsterke lenzen met het diafragma ver open, en zet de iso hoog genoeg om de sluitertijd nog net aanvaardbaar te houden. Op die manier heb je geen onderbelichte foto's, als je met sluitertijdvoorkeuze werkt, en er is te weinig licht, dan zit je tegen de limiet van de diafragma-opening aan, en krijg je onderbelichte foto's.

In café's heb je geen tele nodig, een paar lichtsterke primes zullen zeker van pas komen. Op een 1,6x crop camera zal je niet gemakkelijk meer dan 50mm nodig hebben.

Probeer zoveel mogelijk de sfeer vast te leggen, flitsen is daarom zeker niet de beste oplossing.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Geen flits want dan is alle sfeer weg of toch gedeeltelijk. En stoort ook de muzikanten.
                          Ik hoef geen fotos te maken om in de Humo te zetten maar wil toch degelijke kwaliteit.
                          Is die 50D een aanrader boven mijn 450D en welke lenzen?

Camera op P stand Iso 800 en neem foto's naar hartelust met je kitlens enz.....
                          misschien ook wel een monopod ter beschikking hebben.
                          Als je twijfelt mag je me gerust een mailtje sturen , dan zal ik antwoorden met een link waar je mijn foto's kan bekijken van een optreden die ik verleden jaar heb bijgewoond zonder flits met een lens 18-55 f/3.5-5.6 IS en 100-200 f/4-5.6 ook niet de beste lichtsterke lenzen , maar het resultaat mag gezien worden , en dit was toen met een 450D. Al heb ik nu de 50D in mijn bezit zie ik er al naar uit wat het wordt met deze.
                          Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
                            Camera op P stand Iso 800 en neem foto's naar hartelust met je kitlens enz.....
                            misschien ook wel een monopod ter beschikking hebben.
                            Als je twijfelt mag je me gerust een mailtje sturen , dan zal ik antwoorden met een link waar je mijn foto's kan bekijken van een optreden die ik verleden jaar heb bijgewoond zonder flits met een lens 18-55 f/3.5-5.6 IS en 100-200 f/4-5.6 ook niet de beste lichtsterke lenzen , maar het resultaat mag gezien worden , en dit was toen met een 450D. Al heb ik nu de 50D in mijn bezit zie ik er al naar uit wat het wordt met deze.
                            Ik ben zelf muzikant, flitsen stoort dus wel echt in kleine zalen
                            Monopod is echt moeilijk op het type concerten dat ik ga.

Comment

Ben zelf muzikant, ja flitsen stoort.
                              En er zijn dan mensen die veel fotos trekken (op zich geen probleem) maar allemaal met flits.
                              Op den duur weet je niet meer waar je staat op het podium

Comment

Working...
                              X