Kan ik met een sony a550 en een lens 18-55 een foto van een iemand maken met alles wat rond die persoon is dus voor en achter dat dat wazig is of heb ik daar speciale lens en speciale instellingen op de camera of lens nodig?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
sony a550 18-55 lens
Collapse
X
-
-
Re: sony a550 18-55 lens
Als je de a550 op portretstand zet, dan regelt hij wel zelf dat het beeld voor en achter de persoon in kwestie wazig wordt, maar dit hangt mee van de lens af. Bij een kleine de f-waarde (- dus grote diafragmaopening -) van de lens heb je ook minder scherpte voor en achter.
Bij de 18-55-lens geraak je zo aan f/3.5 (18mm) tot f/5.6 (55mm).
Een lens zoals de Sony 28-75mm levert f/2.8 op, onafhankelijk van de mm's.
En een Sony 50/1.8 levert dus zelfs f/1.8 op, maar biedt enkel 50mm als brandpuntsafstand, en aangezien zoomen dan niet mogelijk is, moet er wat meer gestapt worden als je bv. iets dichter in beeld wil brengen.
Voor de meesten is f/2.8 al ruim voldoende voor mooie portretten. Bij bv. f/1.4 moet je al gaan opletten dat de ogen scherp zijn, want als de neus scherp is, zijn de ogen dat niet altijd meer...
F/5.6 kan op zich dus ook wel, maar de "wazigheid" zal veel minder uitgesproken zijn, zeker in de onmiddelijke nabijheid van het onderwerp."If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
-
ah ok dat is goed. Ik wil een dslr kopen met name sony a550 met dan de kitlenzen 18-55 55-200 maar wist niet of dit toestel dat kon wat ik in het vorige vroeg. Ik heb een compact van sony nu maar daar lukt dit niet bij in de portret stand.
Dus als ik die sony a550 koop zit ik goed, of moet ik naar een ander merk overstappen.
Zijn er voor sony ook genoeg lenzen op de makrt? Want nikon en canon hebben er veel meer.
Die f-waardes en de sluitertijd kan ik niet zelf instellen op het toestel of wel?
De lenzen van sony zijn die alleen regelbaar met 1 instelling de afstand in mm(55-200) of kun je die op 2 zaken scherp stellen zoals je op sommige nikor lenzen ziet? met zo een oneidigheids teken enzo.Last edited by patie; 12 mei 2010, 10:44.Sony A550 18-55 en 55-200
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk berichtIk heb een compact van sony nu maar daar lukt dit niet bij in de portret stand.
Met een dslr altijd (en afhankelijk van de lens dus in meer of mindere mate).
En met iets als dit bereik je net hetzelfde als met een dslr, alleen in compactere vorm... Eerdere oplossingen in die richting waren er al van o.a. Olympus (micro 4/3).
Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk berichtDus als ik die sony a550 koop zit ik goed, of moet ik naar een ander merk overstappen.
Zijn er voor sony ook genoeg lenzen op de makrt? Want nikon en canon hebben er veel meer.
Een overzicht van lenzen en resultaten ermee kan je vinden op www.dyxum.com.
Nu, elk merk heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen. Bij Sony heb je inderdaad een iets kleiner lensaanbod. De meeste lenzen zijn echter wel de heel recente designs en technisch heel goed. Alle lenzen (oude, nieuwe, en alle merken, ook Sigma en zo) zijn meteen ook gestabiliseerd aangezien dat in de camera zit, niet in de lens (dus net als bij Pentax bijvoorbeeld).
Bij Canon en Nikon zit beeldstabilisatie in de lens, maar niet in alle aangeboden lenzen.
Anderzijds heeft lensstabilisatie dan weer het voordeel dat ook het beeld in je zoeker gestabiliseerd wordt.
Qua merk kan je verder eens zien in een reeks andere topics hier (zoals "a550 of D90" en dergelijke).
Persoonlijk denk ik dat het merk voor de meesten niet zoveel uit maakt. En met een goed startpakket zoals a550, 18-55, 55-200, 50/1.8 (interessant dus voor portret, maar ook bij weinig licht) en een flitser (hvl-f42 bijvoorbeeld) kom je al een heel eind hoor.
Daarna kan je nog altijd zien wat je mist (eventueel macro: 30/2.8, 50/2.8, 100/2.8, of 70/2.8 van Sigma ?), of telezoom (bv. supergoeie 70-300 of 70-400G ?), of supergroothoek (Sigma 10-20, Sony 11-18 of zo ?)...
Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk berichtDie f-waardes en de sluitertijd kan ik niet zelf instellen op het toestel of wel?
De lenzen van sony zijn die alleen regelbaar met 1 instelling de afstand in mm(55-200) of kun je die op 2 zaken scherp stellen zoals je op sommige nikor lenzen ziet? met zo een oneidigheids teken enzo.
Een zoomlens heeft steeds twee ringen: een focus-ring en een zoom-ring.
Een prime-lens (vast brandpunt zoals die 50/1.8) heeft slechts één ring: de focusring.
En die focusring gebruik je natuurlijk enkel als je manueel scherp wil stellen. Bij AF blijft deze werkloos.
Last edited by K-2; 12 mei 2010, 11:20."If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Comment
-
Ik gebruik a700 en KM7D. Ik heb in 2005 en 2007 wel eens andere merken overwogen, maar ben toch gebleven bij wat ik had.
Stabilisatie van de zoeker merk je inderdaad ja. Ik werk o.a. daarom liever met de Sigma 18-250 dan met de Sony 18-250. Als je vooral met tele wil gaan werken, zal je waarschijnlijk heel interessante oplossingen vinden bij Nikon of Canon (bv. 300 tot 500mm primes) waarbij de zoeker gestabiliseerd is.
Anderzijds zijn er een aantal lenzen die ik met veel plezier gebruik en waarvoor geen alternatief met ingebouwde stabilistie bestaat, ook niet bij Nikon of Canon (bv. 24-70/2.8, of sommige lichtsterke primes, of breedhoeklenzen). Daarnaast is het ook zo dat er voor Sony steeds meer lenzen zullen komen met ingebouwde stabilisatie (tenminste van Sigma: bv. 17-70, 24-70, 70-200...), mogelijk ook van Sony zelf (zie het NEX-topic).
Maar dit is slechts één van de redenen om voor merk A of B te kiezen.
Het is voor mij het totaalpakket waardoor ik Sony gebruik. De a700 biedt me de combinatie van gebruiksvriendelijkheid, prestaties, bouwkwaliteit, betrouwbaarheid die ik verwacht (handigheid van batterijgrip trouwens ook, die een replica is van de gewone grip, ook qua bediening van knoppen en wieltjes - op de 7D gebruikte ik de batterijgrip niet vanwege teveel verschil met de gewone bediening van het toestel).
De waardering van zo'n totaalpakket is iets wat je voor elk toestel vooral zelf moet ervaren. In het kort: het toestel ligt je heel goed, iets minder, of helemaal niet... Uitgebreid proberen (meer dan gewoon maar enkele foto's nemen) zou ik zeggen."If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Comment
-
Comment