Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 500 F4 IS op reis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EF 500 F4 IS op reis

Binnen enkele maanden plannen we een tripke naar Namibië en ben ik er nog niet 100% uit of een dergelijke lens meerwaarde heeft om mee te nemen...

Kunnen mensen hun ervaring delen van op reis gaan met deze lens:

- praktisch (zijnde rondzeulen => valt nog mee gezien deze nog niet zo zwaar is vind ik)
    - afmetingen en gewicht op de vlieger => hoe heb jij die meegenomen? niet in de koffer allicht... maar in grote rugtas in handbagage? (no problems?)
    - Vergeleken met vb een 400 f5.6 zonder IS... geeft de 500 F4 IS een opmerkelijk verschil ?
    - loont het nog de moeite deze te kopen... gezien er toch wilde geruchten zijn dat Canon een revised version van de IS zou uitbrengen in al zijn lenzen?
    - other remarks of interesse info?

alvast iedereen hartelijk dank die ervaringen kan delen !
    Imagination is more important than knowledge...
    http://www.kiekje.be

Re: Canon EF 500 F4 IS op reis

Hangt een beetje af welk type fotografie je gaat beoefenen. Wat mij betreft : ik hou van close shots en safari is niet te vergelijken met zoo dus mm's heb je echt wel nodig.

Op basis van fotografietrip vorig jaar naar Kenia, kwamen mm's echt van pas, 500 + extender, 600 + extender en 800 mm waren de lenzen die daar voor dieren/vogelfotografie het meest werden gebruikt. Dieren komen soms wel vlakbij maar echte actie doet zich toch meestal wat verder voor. 2 body's vormen oplossing als ze dichter komen.

Ik neem binnenkort voor trip naar Botswana terug m'n langste supertele mee, naast lichtsterke zoom 70-200 en breedhoek zoom 16-35. Deze lenzen combineer ik met full frame en crop camera in functie van de situatie.

Praktisch rondzeulen geen probleem, meestal zit je in een 4x4

Meegenomen in grote fototas/rugzak (vorig jaar handbagage 22 kg en geen probleem ). Dit jaar ga ik het lot wat minder tarten en beperk ik handbagage tot 10 kg. Voor binnenvluchten is gewicht totale bagage dit jaar beperkt tot 20 kg.

500 F4 IS vergelijken met 400 5.6, uitkomst lijkt me duidelijk, weet je zelf ook wel.

Revised betekent meestal ook 25% duurder. Huidige 500 F4 is toplens, stond vorig jaar te koop nieuw voor +/- 5000 euro. Nu iets duurder denk ik. Zal altijd toplens blijven.

Beanbag = belangrijk accessoire. Kan je lokaal vullen met mais, graan

Tassen gaan nogal veel verloren dus kan je best dure spullen in handbagage meenemen + wat "persoonlijke" spullen voor een paar dagen. Vorig jaar zowel heen als terugvlucht kwam bagage 2 dagen later. In de heenvlucht was dit minder leuk.

Succes met je keuze en prettige reis
    We all go a little mad sometimes. Haven't you?
    Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

Comment

Ik kan bovenstaande reactie van Patrick volledig beamen. Ik heb nu niet direct ervaring met Afrika maar wel vorig jaar met m’n 500F4 richting West Canada / Zuid Alaska getrokken. Wat betreft de vlucht, die 500 past perfect in een grote lowepro rugzak , ik had er eentje bij en m’n vrouw ook een iets kleiner model. Alles bij elkaar had ik mee : 1D en 5D body , 500F4 , 100-400L , 16-35F2.8L , 1.4x en 2x extenders + Lee filterset en wat laders enz … geen enkel probleem bij de incheckbalie.
      Voor lange wandelingen had ik altijd de 100-400 bij en als het iets makkelijker was of vanuit de wagen kwam de 500 goed van pas, in het wild is 500mm zelfs in veel gevallen te weinig, m’n 1.4x zat er zeer veel op als de lichtomstandigheden het toelieten tenminste. Een nieuwe 500 zal misschien wel een iets betere IS krijgen maar die zal zoals Patrick zegt ook weer een stuk duurder zijn… Een goed statief en rijstzak zijn uiteindelijk nog steeds de beste oplossing. Een langere lens in de zin van een 600F4 of 800F5.6 zou misschien nog beter zijn maar voor mij is de 500 het ideale compromis tussen bereik, omvang, gewicht en prijs
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Ik twijfel dus echt sterk... aan 500 F4 IS kopen... of toch een trapje zotter doen en direct voor de 800 f5.6 IS gaan.
        Voordeel van de 800 is duidelijk mm's, voordeel van de 500 is dat die nog een stuk universeler bruikbaar is dan een 800mm denk ik.

Comment

Ik maak momenteel dezelfde afweging voor een wintertrip naar Ethiopië - sleuren aan mijn 500/4 maar vertrouwen op zijn degelijkheid of kiezen voor het gemak en wendbaarheid van een 400/5.6. Ik ben dus ook benieuwd naar de ervaringen van andere gebruikers en geef hierbij mijn beschouwing.

In mijn geval betreft het vooral vogels die ik heel dikwijls vanuit de wagen fotografeer en dan is de snelheid waarmee je onderwerpen die plots opduiken kan trekken doorslaggevend. Je hebt dikwijls maar enkele seconden. In die context vind ik dat de 400/5.6 zeker een punt voor heeft op de 500/4. Je gaat er dankzij de wendbaarheid foto's kunnen nemen waar de 500/4 te 'lomp' voor was. Een 400/5.6 leg je immers klaar op je schoot terwijl dat met een 500mm niet altijd evident is als de ruimte beperkt is (Ik leg mijne steeds naast me in de passagiersstoel, in een safaritrip met volle 4x4 geen evidentie). Hier in België los ik dat op door met de 500mm schietklaar door het autovenster op een rijstzak rond te rijden. Daar zijn risico's aan verbonden, en die zou ik in Afrika niet willen nemen als ik niet zelf aan het stuur zit (bruusk remmen, put in de weg...) of de wegjes niet ken. Of doen anderen dat toch?

Neem daarbij het gegeven dat in een lichtsterke omgeving de 5.6 van de 400mm iets minder problemen stelt dan hier (en ook met 1,4 TC op f8 nog gewerkt kan worden) en ik vind de afweging tussen beide voor zo'n trip plots wel relevant. De 400mm is en blijft immers een heel degelijke lens. Daarnaast lijk je er niet om heen te kunnen (tenzij het bv. een georganiseerde fotografiereis is) dat rondreizen met een 500mm toch wel wat consequenties heeft: neemt redelijk wat ruimte in bagage, veiligheid (haal je hem bv. steeds uit de wagen als je die verlaat, ook al is het maar voor 3 minuten), hoe discreet rondlopen met zo'n toeter, enz...

Zelf overweeg ik om de steengoede 500/4 thuis te laten en tijdelijk een 400/5.6 aan te schaffen die ik na de trip terug doorverkoop. Een alternatief is natuurlijk beide mee te nemen - de 400mm op de schoot en de 500 mm achteraan/langszij voor wanneer het onderwerp je hiertoe de tijd geeft - maar dan verschuif je misschien het dilemma naar de trip zelf. Zelf ken ik iemand die de 300/2.8 de ideale reis-telelens vond omwille van compactere vorm (kan je al op je schoot leggen) en de flexibiliteit in combinatie met TC's (in lichtsterke omgeving kan je dan i.c.m 2xTC opstoppen tot f8). Een 300 biedt ook meer mogelijkheid om op afstand portretten te maken, wat op reis ook altijd leuk is. Als ik er eentje vind aan een aardige prijs verkies ik misschien ook deze optie.

Keuzes...

PS: Voor een andere reis ga ik voornamelijk vanop één locatie foto's maken van vogeltrek en kies ik zonder twijfel voor de 500mm.
          Fotograaf uit winterslaap ;-)
          7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

Comment

Persoonlijk denk ik dat je spijt zal hebben achteraf mocht je je 500mm thuis laten, een 500mm in een goede rugzak is best te doen. Met een 1.4x heb je toch een bereik die je zeker zal nodig hebben volgens mij. Daarnaast is het idd handig om iets anders bij te hebben in de vorm van een 100-400 of 400F5.6. Vorig jaar heb ik zo ook speciaal een 100-400 gekocht om naast m’n 500 iets lichters bij te hebben in Canada. Die lens is me zeker niet tegengevallen, mocht ik het echter opnieuw doen zou ik m’n 500F4 en 300F2.8 meenemen omwille van de lichtsterkte van die laatste, in Canada was licht soms een behoorlijk probleem, in Afrika zal dit probleem zich misschien minder stellen.
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
              Persoonlijk denk ik dat je spijt zal hebben achteraf mocht je je 500mm thuis laten, een 500mm in een goede rugzak is best te doen. Met een 1.4x heb je toch een bereik die je zeker zal nodig hebben volgens mij. Daarnaast is het idd handig om iets anders bij te hebben in de vorm van een 100-400 of 400F5.6. Vorig jaar heb ik zo ook speciaal een 100-400 gekocht om naast m’n 500 iets lichters bij te hebben in Canada. Die lens is me zeker niet tegengevallen, mocht ik het echter opnieuw doen zou ik m’n 500F4 en 300F2.8 meenemen omwille van de lichtsterkte van die laatste, in Canada was licht soms een behoorlijk probleem, in Afrika zal dit probleem zich misschien minder stellen.
              Ik ken Canada natuurlijk niet, maar waarom had je daar F2.8 nodig?

Een 500F4 en een 300 F2.8 wegen toch nagenoeg evenveel ... dus dan zie ik niet goed in waarom je een 300 boven een 500 zou verkiezen.
              Sowieso, of het nu een 300F2.8 of 500F4 is...beide leg je niet standby naast jou op de zetel denk ik.

Een 300 met x2 extender vind ik persoonlijk qua IQ maar niks... maar misschien met meer licht zoals regio africa dat dit ook minder een probleem is. Ik zou eens moeten kunnen gaan testen voor 2 dagen hé :-)))
              ...vandaar dat ik eigenlijk zoveel mogelijk reacties had verwacht hier.

Iemand al gewerkt met de 800 F5.6 IS ? En ? bevindingen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                Ik ken Canada natuurlijk niet, maar waarom had je daar F2.8 nodig?

Een 500F4 en een 300 F2.8 wegen toch nagenoeg evenveel ... dus dan zie ik niet goed in waarom je een 300 boven een 500 zou verkiezen.
                Sowieso, of het nu een 300F2.8 of 500F4 is...beide leg je niet standby naast jou op de zetel denk ik.

Een 300 met x2 extender vind ik persoonlijk qua IQ maar niks... maar misschien met meer licht zoals regio africa dat dit ook minder een probleem is. Ik zou eens moeten kunnen gaan testen voor 2 dagen hé :-)))
                ...vandaar dat ik eigenlijk zoveel mogelijk reacties had verwacht hier.

Iemand al gewerkt met de 800 F5.6 IS ? En ? bevindingen?
                Een 500 weegt bijna evenveel als een 300 ? Die eerste weegt ongeveer 4 kg en die tweede 2.5kg wat toch een aardig verschil is, ook de omvang is behoorlijk verschillend.
                Waarom ik die 2.8 nodig had ? Simpelweg omdat je in het Noorden van Canada waar de meeste Grizzly's te vinden waren bijna elke dag grijs mistig weer hebt, ik zat er met de 500 vol open meestal op iso 2500 te fotograferen om ietwat de beweging van de beren te kunnen bevriezen...
                Ik had ook niet geschreven dat ik de 300 boven de 500 zou verkiezen, ik schreef dat ik de volgende keer beide mee zal nemen en die 100-400 thuislaten . Die 300 samen met een 1.4x werkt heel erg goed, met de 2x is dit idd iets minder.

We zijn zo'n 3.5 week daar geweest en 5000 km gaan rondtoeren en die 500mm+1D3 lag 90% van de tijd schietklaar op de achterbank, zo meerdere malen wild langs de kant kunnen vastleggen. Ik zie geen probleem om die setup niet klaar te kunnen liggen hebben in de wagen eigenlijk.

PS Romulus heeft de 800mm , toplens zonder meer alleen wat aan de dure kant
                Last edited by RDB; 12 mei 2010, 21:20.

Comment

die 500mm+1D3 lag 90% van de tijd schietklaar op de achterbank
                  Indien je die achterbank niet met medereizigers moet delen is dat natuurlijk een optie - alles hangt er m.a.w een beetje van af hoe ruim je transport ginder is.

300/2.8 is inderdaad een pak korter en lichter - op deze pagina kan je de groottes van de lenzen onderling vergelijken: http://www.the-digital-picture.com/R...ns-Review.aspx
                  Fotograaf uit winterslaap ;-)
                  7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Haspengouw Bekijk bericht
                    Indien je die achterbank niet met medereizigers moet delen is dat natuurlijk een optie - alles hangt er m.a.w een beetje van af hoe ruim je transport ginder is.

300/2.8 is inderdaad een pak korter en lichter - op deze pagina kan je de groottes van de lenzen onderling vergelijken: http://www.the-digital-picture.com/R...ns-Review.aspx
                    Transport & plaats daar is geen probleem.
                    Ik zou eens een 500 en 500+1.4 moeten kunnen uittesten .. om te zien of dat mij tevreden kan stellen qua IQ denk ik.

Comment

als ge op safe wil spelen qau mm's ...
                      Canon 5D Mark II & 1D MarkII / 70-200 2.8 IS /50 1,4 / 17-40 4.0 /

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b@rney Bekijk bericht
                        als ge op safe wil spelen qau mm's ...
                        http://www.bhphotovideo.com/c/produc...mm_f_5_6L.html
                        Dat is niet echt de bedoeling :-)) Maar toch bedankt voor de tip.

Ik denk vooral aan wat zou ideaal zijn voor onze trip en ook als lens die ik erna nog regelmatig kan gebruiken. Maar wellicht zal de 500mm meer inzetbaar zijn dan een 800mm ... dus ik zal maar bij mijn eerste idee blijven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                          Dat is niet echt de bedoeling :-)) Maar toch bedankt voor de tip.

Ik denk vooral aan wat zou ideaal zijn voor onze trip en ook als lens die ik erna nog regelmatig kan gebruiken. Maar wellicht zal de 500mm meer inzetbaar zijn dan een 800mm ... dus ik zal maar bij mijn eerste idee blijven.
                          Alles draait erom wat je onder vakantie verstaat.
                          Ik vind sleuren met een rugzak, en een paar loodzware onhandige telelenzen een straf, geen vakantie. Al dat gedoe onderweg, die dure spullen beschermen tegen alle mogelijke toestanden. Maar ieder moet dat voor zich uitmaken.
                          Ik heb de 800mm ook eens mogen uitproberen, en dit is echt een toplens. Maar je moet dan ook alweer ne heel serieuze steun hebben, de zware gitzo is een minimum. Hoe je dat vanuit een auto gaat doen? straffe toeren, maar ik veronderstel dat als je genoeg doorzettingsvermogen hebt, alles lukt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            Alles draait erom wat je onder vakantie verstaat.
                            Ik vind sleuren met een rugzak, en een paar loodzware onhandige telelenzen een straf, geen vakantie. Al dat gedoe onderweg, die dure spullen beschermen tegen alle mogelijke toestanden. Maar ieder moet dat voor zich uitmaken.
                            Ik heb de 800mm ook eens mogen uitproberen, en dit is echt een toplens. Maar je moet dan ook alweer ne heel serieuze steun hebben, de zware gitzo is een minimum. Hoe je dat vanuit een auto gaat doen? straffe toeren, maar ik veronderstel dat als je genoeg doorzettingsvermogen hebt, alles lukt.
                            Al gehoord van een beanbag ? Ik maak zonder problemen met m'n 500+1.4x foto's met sluiters van 1/160 vanuit de wagen als ik de lens steun op een beanbag. Met een 800 moet dit nog beter gaan aangezien deze een duidelijk betere IS module heeft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                              Al gehoord van een beanbag ? Ik maak zonder problemen met m'n 500+1.4x foto's met sluiters van 1/160 vanuit de wagen als ik de lens steun op een beanbag. Met een 800 moet dit nog beter gaan aangezien deze een duidelijk betere IS module heeft.
                              Ok, een beanbag, maar komaan, als ik op vakantie de VS rondtoer, ga ik echt niet met 10kg (enkele toffe L lenzen) aan glas sleuren, echt niet!!
                              Ieder zijn gedacht over vakantie hé. Bij mij staat fotografie niet centraal, daarom bekijk ik het ook anders natuurlijk.

Comment

Working...
                              X