Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

telelenzen nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• telelenzen nikon

Hallo,

recent ben ik mijn lenzenarsenaal beginnen updaten, sinds de aanschaf van mijn macro-objectief merk ik wat het verschil is in kwaliteit met de klassieke kitlens (lees: 18-200mm lens). Daarom heb ik me reeds een Sigma 24-70 mm f2.8 aangeschaft, maar nu wil ik eens verder kijken om mijn lenskwaliteit in het bereik boven de 70 mm te optimaliseren. Daarbij hou ik reeds rekening met het feit dat ik naar de toekomst toe meer wil focussen op (ongebraden) gevogelte. Daarom stel ik jullie de vraag welke lens/lenzen ik best aanschaf om tot een aanvaardbare kwaliteit te komen tot pakweg 400 mm waarbij uiteraard de nadruk dient te blijven liggen op het 70 - 200 mm bereik.

Mijn huidige keuze valt op onderstaande combinatie:
    - nikon 70-200 f2.8 VRII (2000 €) + 2x teleconvertor (500€)
    hierbij heb ik twee vragen naar jullie toe, ten eerste vraag ik mij af of de 2x teleconvertor van nikon ook kan samenwerken met mijn sigma 150 mm macro-objectief. Ten tweede wil ik graag weten of, naast het verlies in lichtsterkte, ook een (merkbaar) verlies in scherpte door gebruik van de teleconvertor valt te verwachten? Niettegenstaande de nikon 70-200mm VRII lens mij naar scherpte toe het summum lijkt.

Daarom dacht ik, bij een vergelijkbaar budget, aan de onderstaande 70-200 mm lens:
    - sigma 70 - 200 mm f2.8 OS (1400 €)
    in combinatie met een van beide:
    - sigma 50-500 OS (1400 €)
    - nikon 80-400 VR (1400 €)

benieuwd naar jullie mening!

alvast bedankt,
    Matthias

Re: telelenzen nikon

Naar persoonlijke ervaring en mening vind ik een prime lens handiger voor vogelfotografie.
    De Nikon 300mm f4 is daar een zeer goed en betaalbaar objectief. Combineer deze met een 1,7tc en je hebt een prachtcombinatie dat resulteert in 510mm (op crop 765mm).

Ikzelf fotografeer met een sigma 70-200 op men D700 en ben daar uiterst tevreden over. (naast men nikon 24-70 f2,8 en 300mm f2,8 + 1,7tc)

Als je echter een zoom teleobjectief opteert kan je misschien ook eens nadenken over de Sigma 120-300 f2,8. Wel een Prijzige lens (+-2500€) maar naar horen zeggen meer dan de moeite waart. Zelfs zeer goed bruikbaar met de 1,4tc en 2,0tc.
    Met deze lens is het gat tussen 70 en 120 misschien wel te verwaarlozen voorlopig. Enkel loop je dan wel steeds met een zwaar objectief rond.
    Indien je foto's wil bekijken gemaakt met deze lens, moet je hier op het forum Hellcat maar eens opzoeken. Hij gebruikt deze ook met een 2,0 tc.

Comment

Ik heb net zelf de oude Sigma 70-200mm f2.8 besteld die is maar €659.

Comment

Tot volle tevredenheid gebruik ik momenteel de Nikkor 300 mm f/4 + TC 1.7

Heb ook getwijfeld met de 80-400 mm, maar ben zeer content van huidige combinatie. (prime vs zoom)

Comment

Ik heb hiereens testfoto's op het forum gezien en daarbij kwam een 70-200 II + TC2 III er beter uit als een 80-400.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Ik heb hiereens testfoto's op het forum gezien en daarbij kwam een 70-200 II + TC2 III er beter uit als een 80-400.
            linkje?
            5DmkIII en wat glas

Comment

Kan hem niet meer vinden...
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photo001 Bekijk bericht
                Tot volle tevredenheid gebruik ik momenteel de Nikkor 300 mm f/4 + TC 1.7

Heb ook getwijfeld met de 80-400 mm, maar ben zeer content van huidige combinatie. (prime vs zoom)

Ben zelf ook geïnteresseerd naar een aanschaf van een deftige telelens (zonder daar stukken van mensen voor neer te tellen).
                Daarom had ik enkele vragen bij de nikkor 300 f4:
                1) Er zit geen beelstabilisatie op, komt er in de toekomst één met stabilisatie?
                2) Wanneer je op deze lens een TC 1.7 gebruikt = verlies van AF?
                3) Vergelijkbaar met deze lens heb je de Sigma 100-300mm F4.0, hier heb ik ook al enkele goede recenties over gelezen, maar is deze combineerbaar met dezelfde TC (1.4 of 1.7) en verlies hierbij ook (analoog aan de nikkor) je AF vanaf TC 1.7?

Mvg,

Ben
                Last edited by blvermeu; 1 juni 2010, 16:16. Reden: typo
                Wat nikon materiaal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door blvermeu Bekijk bericht
                  Ben zelf ook geïnteresseerd naar een aanschaf van een deftige telelens (zonder daar stukken van mensen voor neer te tellen).
                  Daarom had ik enkele vragen bij de nikkor 300 f4:
                  1) Er zit geen beelstabilisatie op, komt er in de toekomst één met stabilisatie?
                  2) Wanneer je op deze lens een TC 1.7 gebruikt = verlies van AF?
                  3) Vergelijkbaar met deze lens heb je de Sigma 100-300mm F4.0, hier heb ik ook al enkele goede recenties over gelezen, maar is deze combineerbaar met delzelfde TC (1.4 of 1.7) en verlies hierbij ook (analoog aan de nikkor) je AF vanaf TC 1.7?

Mvg,

Ben
                  voor zover ik me kan herinneren (hjanssen, help!) verlies je bij Nikon je AF niet vanaf een bepaalde f-waarde. Het gaat alleen een pak trager en vanaf bepaalde f-waardes afhankelijk van de body zal de AF er wel eens de brui aan geven
                  5DmkIII en wat glas

Comment

AF stopt vanzelf als het te donker wordt en trekt zich niets aan van de maximale lichtsterkte. Mijn 80-400 met een 2x AF gewoon in de stralende zon, maar één wolkje ervoor......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                      voor zover ik me kan herinneren (hjanssen, help!) verlies je bij Nikon je AF niet vanaf een bepaalde f-waarde. Het gaat alleen een pak trager en vanaf bepaalde f-waardes afhankelijk van de body zal de AF er wel eens de brui aan geven
                      Da's inderdaad zo. De camera begint te zoeken tot ie zijn focus vindt en als het echt te donker wordt of er is te weinig contrast in het ondewerp, gaat ie 1 of 2 keer hunten en dan geeft ie er de brui aan. In goed licht gaat een f/4 objectief met 2X extender vlekkeloos zijn focus vinden zelfs met een D3000 (centraal focuspunt)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Kan hem niet meer vinden...
                        Ik wel

Was nog met mijn (overigens zeer goede) 2x AFI converter die Maki nu heeft.
                        Ik kan de test niet meer met de 80-400 herhalen, maar de nieuwe versie 3 converter is in combinatie met de 70-200II nog net ietsje beter, al is het verschil nou ook weer niet om een groot feest te geven.

Sony en Olympus
                        Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                          Ik kan de test niet meer met de 80-400 herhalen, maar de nieuwe versie 3 converter is in combinatie met de 70-200II nog net ietsje beter, al is het verschil nou ook weer niet om een groot feest te geven.
                          Maar breng dan de veel betere AF en VR in rekening en de prestaties zonder TC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Da's inderdaad zo. De camera begint te zoeken tot ie zijn focus vindt en als het echt te donker wordt of er is te weinig contrast in het ondewerp, gaat ie 1 of 2 keer hunten en dan geeft ie er de brui aan. In goed licht gaat een f/4 objectief met 2X extender vlekkeloos zijn focus vinden zelfs met een D3000 (centraal focuspunt)
                            Hmm,

En zijn er ooit testen gebeurd die de invloed van de verschillende bodies met één lens checken? (vb op d300s? )

Mvg,

Ben
                            Wat nikon materiaal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matthias 86 Bekijk bericht
                              hierbij heb ik twee vragen naar jullie toe, ten eerste vraag ik mij af of de 2x teleconvertor van nikon ook kan samenwerken met mijn sigma 150 mm macro-objectief.
                              ik gebruik mijn sigma 150mm wel eens met een 1.4 teleconverter en merk dat focussen hierbij moeilijk wordt... ik schakel al vlug over op manueel focussen...
                              terwijl dat die 1.4 wel feiloos werkt met een 70-200mm
                              dus ik vermoed dat een 2.0 niet beter zal zijn...
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
                              X