Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Los of vast?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Los of vast?

Hallo iedereen!

Ik ben sinds donderdag de trotse bezitter van een Tamron 70-300; en zit nu met de vraag wat er beter is voor zowel lens als camera: Iedere keer de lens er af schroeven, of hem er op laten? (het is nl de enige lens die ik gebruik, want mijn 18-55 heb ik niet echt meer nodig!)
    Ik vind het er op laten handiger, maar is dit wel goed voor de lens en de camera?

merci!

Isaac

Re: Los of vast?

Iedere keer los en vast maken geeft alleen meer kans op stof en slijtage.
    Je moet wel een erg rijke fantasie hebben om een argument te bedenken voor los bewaren denk ik zo
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

hallo, elke keer dat je je lens er af haalt heb je kans dat je stof in je camera krijgt, dat zal wel niet je bedoeling zijn denk ik

Alhoewel een spiegelreflex gemaakt is om lenzen te wisselen probeer ik het wel te doen in een "veilige" omgeving, en op een zelfde manier; body met de opening omlaag enz...

Ik moet er wel bij zeggen dat ik er op mijn D300 nog geen last van stof gehad heb, (misschien omdat ik nogal voorzichtig ben) maar op mijn vroegere D70s had ik er geregeld last van.

Mechanisch kan de lens er op blijven, dat maakt weinig uit.

Enfin; dat doe ik, ik ken ook mensen die elke keer na gebruik alles opbergen en terug de dop op de body zetten.

grtjs Jozef
      D800 en een goed glasservies

Comment

gewoon lekker laten zitten.
        mijn lens zit er al jaren op.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik berg mijn camera's altijd op met de lens nog gemonteerd ... kwestie van minder kans op stof door telkens de lens te verwijderen ... en hij zit 'klaar' in de koffer

Op mijn 5dII staat de 24-105 IS lens terwijl mijn 40D meestal met de 70-200 2.8 IS in de koffer steekt ... soms al eens met de 100-400, maar dat is uitzonderlijk ... ik zal er ook altijd voor zorgen dat ze niet met lege batterijen opgeborgen worden, ik wil indien nodig de camera uit de koffer (ik gebruik een stevige alu koffer) kunnen halen om direct foto's te maken zonder mij zorgen te moeten maken over de batterijen, daarom heb ik ook ReCycko in mijn flitsers zitten ... je weet maar nooit dat je ineens dringend enkele beelden moet kunnen maken.

Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
            Ik moet er wel bij zeggen dat ik er op mijn D300 nog geen last van stof gehad heb, (misschien omdat ik nogal voorzichtig ben) maar op mijn vroegere D70s had ik er geregeld last van.
            Misschien wel een bewijs dat de sensorclening werkt?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt voor de reacties en tips!
              Isaac

Comment

Bij mij zitten beide kameras zonder lens erop in de tas, is namelijk de bedoeling van een slr. Als jij de rest van je leven met een 70 - 300 wil schieten kan je hem erop laten.
                Maar dan valt een goede bridge kamera ook aan te raden. Stof tot daar toe, maar slijtage aan lenzen en body, daar kan ik niet inkomen.
                Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Hier zit de lens altijd op de body en gaat er enkel af als ik moet wisselen van lens. De camera zit ook altijd gebruiksklaar opgeborgen, kwestie van geen shot te missen als er zich iets voordoet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
                    Bij mij zitten beide kameras zonder lens erop in de tas, is namelijk de bedoeling van een slr. Als jij de rest van je leven met een 70 - 300 wil schieten kan je hem erop laten.
                    Maar dan valt een goede bridge kamera ook aan te raden. Stof tot daar toe, maar slijtage aan lenzen en body, daar kan ik niet inkomen.
                    Maar wat is nu de reden exact waarom je je lenzen van je body haalt?
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G.Geert Bekijk bericht
                      De camera zit ook altijd gebruiksklaar opgeborgen, kwestie van geen shot te missen als er zich iets voordoet.
                      OK..maar waarneer (of is het wanneer?) heb je dan je juiste lens erop zitten?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        OK..maar waarneer (of is het wanneer?) heb je dan je juiste lens erop zitten?
                        grt,bouk.
                        Een foto is nog altijd dan beter dan geen foto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G.Geert Bekijk bericht
                          Een foto is nog altijd dan beter dan geen foto
                          Niet akkoord; een mooie herinnering is beter dan een mislukte/slechte foto.
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                            Maar wat is nu de reden exact waarom je je lenzen van je body haalt?
                            Om ze op te bergen in de tas, tiens.... moest ik op beide camera een lens laten zitten, heb ik groooote tas nodig . nu heb ik een Domke F1 -X en daar gaat alles netjes in, en nog wat meer zelfs.
                            Wanneer ik dus van plan ben om foto's te maken, kies ik een lens zet ze erop, en hang de camera rond mijn nek, tenzij je een slingshot gebruikt ben ik nog altijd sneller met een body te nemen lens erop te zetten, dan bvb iemand zijn ruggzak afneemt en het zelfde doet .... is gewoon een kwestie van gebruik en gewoonte.
                            Last edited by MDY; 11 mei 2010, 17:27.
                            Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Working...
                            X