Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 100mm f/2.0 USM vs Canon EF 85mm f/1.8 USM

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EF 100mm f/2.0 USM vs Canon EF 85mm f/1.8 USM

Ik ben een nieuwe aankoop aan het overwegen. Zou vooral voor portretten zijn. Momenteel bezit ik al de 24-70L 2.8.

Omdat de 70-200 2.8 IS momenteel buiten het financieel bereik ligt, denk ik aan een prime-lens.

Ik denk persoonlijk dat de 100mm een betere aanvulling is op mijn huidige lens. Beide worden volgens mij wel beschouwd als goede lenzen.

Iemand die kan bevestigen dat ik een goede keuze maak?

EDIT
    Een Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM zou ook eventueel nog wel net in het budget passen.
    Last edited by Wim_vdw; 6 mei 2010, 18:50.
    Mijn website | Facebook

Re: Canon EF 100mm f/2.0 USM vs Canon EF 85mm f/1.8 USM

Op wat voor camera wil je deze lens gebruiken?

Op een cropcamera zou ik voor een 85mm f1.8 gaan. Op een FF camera zou ik eerder kiezen voor de 100mm f2.

Voor algemeen gebruik is de 70-200 f4 een prima idee maar als je specifiek voor portretten een nieuwe lens wilt kopen dan zou ik je toch eerder één van de primes aanraden....
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Op een 50D. De 70-200 F4 spreekt mij nu het meeste aan omdat ik voor een kleine investering een veelzijdigere lens krijg.

Bokeh op f4 lijkt mij precies nog wel aardig te zijn...?
      Mijn website | Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim_vdw Bekijk bericht
        Bokeh op f4 lijkt mij precies nog wel aardig te zijn...?
        hier wat voorbeeldjes op f4... dat was voor mij meer als voldoende, ik had de lens dan ook niet moeten wegdoen
        Last edited by Matthias; 6 mei 2010, 19:35.
        5DmkIII en wat glas

Comment

Ja, F4 is meer dan mooi genoeg voor bokeh, vooral bij telelenzen. Je krijgt wel minder licht binnen dus ga je misschien net iets meer aan hogere iso-waarden zitten werken.

Ikzelf ga me ooit zeker nog de 200f2 of 200f1.8 es aanschaffen maar ik moet eigenlijk toegeven dat ik de beelden van mijn 135f2 minstens even mooi vind dan de voorbeelden die ik reeds van de 200f1.8 en 200f2 gezien heb (honderden voorbeelden sinds ik bezeten ben van die lens).

Teveel bokeh is soms ook wat en persoonlijk vind ik de mogelijkheid tot extreme achtergrondwaas belangrijker voor 24mm à 70mm.
          Last edited by Aeolis; 6 mei 2010, 20:19.

Comment

Voorbeeldje van portret met EF 70-200L F4 USM (non-IS) op f4.5 en 168mm:

Greetz Geert.
            Canon gerief...

Comment

Ik heb ook de 70-200 f4 IS gehad en heb enerzijds ook wel eens spijt dat ik die heb verkocht. Zoals ik al aangaf is de 70-200 f4 (IS) een prima keus als je een all-round telelens erbij wilt. Sterker nog, juist de f4 versie is zeer prettig in het gebruik vanwege het relatief geringe gewicht en toch L kwaliteit.

Toch zou ik mijn 135L niet meer willen ruilen voor een 70-200 f4, ik zou het diafragmabereik f2 tot f4 niet meer willen missen. 't Geeft toch flink extra mogelijkheden om je onderwerp te isoleren, vooral als de ruimte achter je onderwerp beperkt is. Ik gebruik mijn 135L dan ook veruit het meest (bijna) wijd open.

Een foto als deze had ik bijvoorbeeld nooit kunnen maken met de 70-200 f4:

(5D & 135L @ iso 1600 - f2 - 1/200)

Als je flink wat ruimte achter je onderwerp hebt, heb je inderdaad meestal wel genoeg aan f4, zoals bij deze bijvoorbeeld:

(5D & 70-200 f4 IS @ 200mm - iso 100 - f4 - 1/1250)

of deze:

(40D & 70-200 f4 IS @ 165mm - iso 100 - f5.6 - 1/500)

Comment

Perfect! Met die f4 kan ik wel even verder. Als ik ooit nog eens geld teveel heb kan ik die lens dan verkopen en een 70-200L II 2.8 kopen.
                Mijn website | Facebook

Comment

7D en 85 1.8

Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

Comment

ik ben ook aan het twijfelen om misschien de 85mm of 100mm prime te nemen, of de canon 70-200 f4.0...
                    Maar ik ben nu ook nog aan't kijken om misschien de sigma 70-200 f2.8 te nemen... al weegt die wel weer meer en kost hij ook wat meer

moeilijke beslissingen, niet?
                    Canon 50D

Comment

Heb de 70-200 gekocht. Met die crop van 1.6; wat een zoom

Morgen is grondig testen!
                      Mijn website | Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim_vdw Bekijk bericht
                        Heb de 70-200 gekocht. Met die crop van 1.6; wat een zoom

Morgen is grondig testen!
                        dus de 70-200 f4.0?

ik ben dit weekend de sigma 70-200 f2.8 gaan testen, en was ook een leuke ervaring... al vrees ik dat mijn vriendin het gewicht van de 50D + f2.8 lens niet zo aangenaam gaat vinden als zij er mee wilt werken...

maar ik weet niet of ik wel een 70-200 f4.0 wil zonder IS.

wat zijn je ervaringen tot nu toe, Wim?
                        Canon 50D

Comment

Persoonlijk zou ík geen enkele 70-200 kopen zonder IS. Stabilisatie is écht wel erg welkom bij telelenzen. Dus als je je een versie met IS kunt veroorloven zou ik dat zeker doen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                            Persoonlijk zou ík geen enkele 70-200 kopen zonder IS. Stabilisatie is écht wel erg welkom bij telelenzen. Dus als je je een versie met IS kunt veroorloven zou ik dat zeker doen...
                            mee eens... het is een bittere (dure) pil maar het pilletje gaat lekker binnen als je het gekocht hebt
                            With Canon, I can (or at least try)
                            Photastic.be ~ Passion for the picture
                            Nieuwe site

Comment

IS versie is inderdaad wel aan te raden! Shutterspeed moet snel zijn zonder IS, wat lastig kan zijn! Voor de rest ben ik zeer tevreden met de lens!
                              Mijn website | Facebook

Comment

Working...
                              X