Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-D 50mm f/1.8 of Nikkor AF-S 50mm f/1.4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor AF-D 50mm f/1.8 of Nikkor AF-S 50mm f/1.4

Ik ben van plan om nog wat lenzen en flitser, filters bij te kopen. Ik kom al uit aan een aardig bedrag (vind ik persoonlijk) en probeer hier en daar wat te bezuinigen... Huidig bezit ik een D90 + 18-105. Daar komt dan nog eens de nieuwe 70-300 bij en nog een 50mm prime. En daar gaat mijn vraag over:

wat is het verschil tussen Nikkor AF-D 50mm f/1.8 of Nikkor AF-S 50mm f/1.4, buiten de 1.4 en 1.8 natuurlijk. Verschil in scherpte? AF? beter glas? ga je dat zien op de foto's? ... Het zijn blijkbaar beide toplensjes , maar ik vraag mij af of het prijsvverschil van bijna 200 EUR dat waard is

Re: Nikkor AF-D 50mm f/1.8 of Nikkor AF-S 50mm f/1.4

De 50 mm 1.4 AF-S heeft ingebouwde scherpstelmotor. Pers. vind ik dit geen must maar is mss handig als je met instapmodel werkt zonder motor in de body

Gebruik al jaren de 1.8 AF D -versie, superscherp lensje
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

OK, maar in D90 zit ook motor op body, dus is geen probleem voor mij

Comment

Indeed
        Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Ik zou voor de 1.8 gaan. Het verschil in prijs rechtvaardigt het verschil in lichtsterkte/DOF niet m.i. Je kan beter dat geld in iets anders steken. De 1.8 is een fantastisch scherpe lens, zeker voor de prijs. De D90 heeft een interne focusmotor én goede ruisprestaties, dus als je echt weining licht hebt, doe die ISO gewoon een beetje naar boven...
          MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

Comment

persoonlijk zou ik voor een D90 eerder een 35mm 1.8 lensje kopen in plaats van een 50mm... op crop bleef mijn 50mm op termijn meestal in de kast liggen en nu op fullframe gebruik ik het wel veel... ik ben zeker dat een 35mm veel beter inzetbaar is...
            en als je iets voor portretten nodig hebt... eerder een 85mm 1.8
            de 50mm valt zowat overal tussen en is dus noch mossel noch vis...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              persoonlijk zou ik voor een D90 eerder een 35mm 1.8 lensje kopen in plaats van een 50mm... op crop bleef mijn 50mm op termijn meestal in de kast liggen en nu op fullframe gebruik ik het wel veel... ik ben zeker dat een 35mm veel beter inzetbaar is...
              en als je iets voor portretten nodig hebt... eerder een 85mm 1.8
              de 50mm valt zowat overal tussen en is dus noch mossel noch vis...
              heb je inderdaad een goed punt!
              ik heb ze alle 3 (van brandpunt dan toch)
              35mm f2 is standaard 'walk around' hier is tegenwoordig ook de f1.8 DX versie van, de mijne is FF
              85mm f 1.8 portretten
              50mm f1.8 gebruik ik enkel bij optredens waar ik tussen de 2 in wil zitten. Meestal dus op kleine podia waar je vrij kort bij de artiesten kan komen en die er ook geen problemen mee hebben als er ineens een fotograaf naast hun micro verschijnt
              1.8 is regelmatig te klein van opening voor voldoende licht, maar wordt even vaak nipt als je naar DoF gaat kijken. 1.4 laat een klein beetje meer licht binnen (2/3 stop dacht ik?) en de DoF is nog kleiner. voor mij de meerprijs niet meteen waard, tenzij je 2de hands zou gaan zoeken.

--> 35mm kopen als je ze voor int donker wilt gebruiken en een 85mm voor portretten
              hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Working...
              X