Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Close-Up Filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Close-Up Filter

Ergens deze week komt een extra lens toe om mee te zeulen: de Canon 100mm 2.8 (EF) macro. Deze lens zal gebruikt worden op een crop camera.

Nu zit ik hier rond met een klein vraagje, los van de hoofdvraag.
    Door de cropfactor van 1.6, wijzigt dit de korste scherpstelafstand?
    Indien nee: ben ik correct dat je dan feitelijk 1.6:1 vergroting krijgt op de kortste afstand?
    Of heb je gewoon 1:1 op 160mm dan.

Nu, mijn feitelijke vraag is: de bedoeling is om echt insecten en dergelijke groot te fotograferen, dus misschien zelfs boven 1:1. Zijn close-up filters, zoals de +1 +2 +4 set van Hoya dan een goede oplossing? Hoe zit het met kwaliteit, detail, licht...? Heeft iemand ervaring met dergelijke filters? Hoe moet je trouwens die + waarden interpreteren. Ik weet dat je er twee kan combineren tot maximum +6 en dat dit maximum vergroting heeft, maar in welke mate?

Tussenringen zijn naar horen zeggen minder, omdat je EN licht verliest EN kwaliteitsverlies, doordat je extra afstand creëert tussen sensor en lens.

Re: Close-Up Filter

Oorspronkelijk geplaatst door Threesa Bekijk bericht
    Nu zit ik hier rond met een klein vraagje, los van de hoofdvraag.
    Door de cropfactor van 1.6, wijzigt dit de korste scherpstelafstand?
    Indien nee: ben ik correct dat je dan feitelijk 1.6:1 vergroting krijgt op de kortste afstand?
    Of heb je gewoon 1:1 op 160mm dan.

Nu, mijn feitelijke vraag is: de bedoeling is om echt insecten en dergelijke groot te fotograferen, dus misschien zelfs boven 1:1. Zijn close-up filters, zoals de +1 +2 +4 set van Hoya dan een goede oplossing? Hoe zit het met kwaliteit, detail, licht...? Heeft iemand ervaring met dergelijke filters? Hoe moet je trouwens die + waarden interpreteren. Ik weet dat je er twee kan combineren tot maximum +6 en dat dit maximum vergroting heeft, maar in welke mate?

Tussenringen zijn naar horen zeggen minder, omdat je EN licht verliest EN kwaliteitsverlies, doordat je extra afstand creëert tussen sensor en lens.
    Kortste scherpstelafstand blijft gelijk.
    1:1 is altijd 1:1, maar op een grotere sensor komt er meer in beeld waardoor je bepaalde beestjes minder beeldvullend in kader krijgt.

Close-up filters: handen af als het geen achromaten zijn. En die van Hoya zijn geen achromaten denk ik. Resultaten daarmee zijn gewoon niet bruikbaar.
    Een lijst met goeie voorzetlensjes vind je hier: http://fuzzcraft.com/achromats.html

Raynox is prijs/kwaliteit erg goed. Groter diopter en hoger brandpuntsafstand macrolens = meer vergroting.

Leesvoer:

Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Minder beeldvullend ten opzichte van veelvullend heeft wel een verschil in verhouding he.
      Als je op de kleinste scherpstelafstand, neem 50 cm op een fullframe, het beestje dat even groot is als de sensor beeldvullend hebt, dan heb je 1 op 1.

Maar, en dat is nu net mijn vraag, bij de crop camera, heb je die cropfactor van 1.6, en als de afstand dus 50 cm blijft, dan zou het toch meer dan beeldvullend zijn dat beestje en heb je dan toch 1.6:1?

Comment

Je maakt het moeilijker dan het is. Dezelfde regels ivm crop vs FF blijven gewoon gelden hoor.

Op 1:1 zal het lieveheersbeestje groter in beeld komen op crop camera vergeleken met de full frame camera. Werkafstand (in dit geval de kleinste scherpstelafstand) en vergrotingsfactor blijven gelijk.

Bij 1:1 neemt een voorwerp van 1,5cm ook 1,5cm plaats in op de sensor. Alleen is bij een full-frame de sensor groter en zal het voorwerp dus minder plaats innemen.

Comment

Ahja, kben inderdaad dom aan het redeneren. 1:1 is niet ten opzichte van 'beeldvullend', maar ten opzichte van de sensor. Dom van me om daar over te redeneren!

Maar het is wel zo dus, dat als je beide foto's (ene met crop, andere met FF) in dezelfde resolutie neemt, je op de foto van de crop meer dier zal zien dat de FF he?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Threesa Bekijk bericht
            Maar het is wel zo dus, dat als je beide foto's (ene met crop, andere met FF) in dezelfde resolutie neemt, je op de foto van de crop meer dier zal zien dat de FF he?
            Yip

Comment

Ahaa! Twas dat dat belangrijk was om weten

Merci om me eens wakker te 'slappen' Helemaal de mist aan het ingaan met die crop en verhoudingsmaat... Die staan inderdaad los van elkaar, dom van me!

Duizend maal dank!!! ^^

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                Over close-up lenzen zijn veel misverstanden, misschien ontstaan door de desinformatie van dozenschuivers, die fotospullen verkopen maar verder nooit interesse hebben gehad in fotografie. Natuurlijk zijn er kwaliteitsverschillen, zoals bij alle lenzen, maar de resultaten zijn vooral teleurstellend bij een verkeerde combinatie van lenzen.

Een close-up lens is geen filter. Hoewel ze vaak zijn voorzien van een coating, zijn ze niet bedoeld om het licht te filteren. Het is geslepen lensglas. Een close-up (dichtbij) lens is niet veel meer dan een leesbril. De dioptrie die je bij een leesbril ziet, is ook altijd een plusje. Het stelt je in staat om het scherptegebied van je camera/lens combinatie dichterbij te halen. Niet meer en niet minder. Onmisbaar als je verziend bent, maar volkomen onbruikbaar als je bijziend bent.

Comment

Working...
                X