Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DOF hetzelfde bij zoomen/niet zoomen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DOF hetzelfde bij zoomen/niet zoomen?

Ik heb een vraagje..

Is er een verschil is DOF als je ver van je onderwerp staat of niet?
    Bv een portretje van dichtbij (bv 50mm) met diafragma 2.8 en ingezoomd (bv 200mm) met hetzelfde diafragma?

Geeft dit eenzelfde DOF of niet?

Alvast bedankt!

Re: DOF hetzelfde bij zoomen/niet zoomen?

Dit scheelt nogal; ik zou zeggen: je hebt er de spullen voor, als je het nou eens zelf uitprobeert!
    Ook de de beeldhoek verschilt nogal drastisch waardoor de achtergrond er meer of minder door gekaderd wordt.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Goele Bekijk bericht
      Ik heb een vraagje..

Bv een portretje van dichtbij (bv 50mm) met diafragma 2.8 en ingezoomd (bv 200mm) met hetzelfde diafragma?

Alvast bedankt!
      Natuurlijk heb je verschil, nu met met het materiaal dat je hebt zou je dit toch al moeten gemerkt hebben, of ben je zo iemand die gewoon het geld heeft voor een goed toestel en lens zonder kennis?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
        Natuurlijk heb je verschil, nu met met het materiaal dat je hebt zou je dit toch al moeten gemerkt hebben, of ben je zo iemand die gewoon het geld heeft voor een goed toestel en lens zonder kennis?
        Op die vraag antwoord ik gewoon niet

Jullie zitten toch snel op jullie paard.

't is al goed, ik zal morgen zelf wel gaan testen
        Aangezien ik hier toch geen zinnig antwoord zal krijgen waar ik iets mee ben.

Sorry dat ik het vroeg!

Comment

Bij hetzelfde diafragma en dezelfde beeldgrootte op het scherpstelvlak... is de scherptediepte gelijk.

Comment

Bij eenzelfde diafragma ,dezelfde vergroting en hetzelfde sensorformaat ga je dezelfde
            scherptediepte hebben met je 200mm f2.8 als de 50mmf2.8 wat dus wel tot gevolg heeft
            dat je met die 200mm ongeveer 4 keer verder staat.

... maar de 200mm heeft een veel smallere beeldhoek dan de 50mm wat een gevolg heeft op de zichtbare achtergrond. Hoe langer je lens, hoe meer je de afstand gaat samendrukken. Bv. diezelfde boom die achter je onderwerp staat zal veel groter in de achtergrond verschijnen met je 200mm dan met je 50mm en de onscherpte is bijgevolg
            ook als het ware opgeblazen. De onscherpe schijfjes van de 50mm worden al grote schijven met je 200mm. De indruk ontstaat dus dat de DOF kleiner wordt maar het is dus een uitvergroting van die onscherpte, je hebt dezelfde scherptediepte.

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
            https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
              Wat is dit nu voor een reactie

... en dan nog de bal misslaan ook

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
              https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Bedankt voor de duidelijk uitleg Wim
                Daar heb ik tenminste iets aan!

Comment

Depth of field and hyperfocal distance calculator

maakt ook een hoop duidelijk

Knap dat je zonder enige kennis toch zulke mooie plaatjes schiet
                  Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                    http://www.dofmaster.com/dofjs.html

maakt ook een hoop duidelijk
                    Handige link! Bedankt

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                    Knap dat je zonder enige kennis toch zulke mooie plaatjes schiet
                    Ja, ik schiet er maar wat op los en zie wel waar ik uitkom hoor

Comment

De scherptediepte is van drie faxtoren afhankelijk: de afstand tot het onderwerp, het diafragma en het brandpunt. De camera ingesteld op 10m met f/2.8 en 50mm objectief geeft een scherptediepte van totaal (voor an achter de ingestelde afstand, van ruim 4 m terwijl die bij dezelfde instellingen met een 200mm objectief slechts 26cm is. Vroeger in het analoge tijdperk en voor de intrede van AF gebruikten we als vuistregel bij een 50mm objectief op kleinbeeld en diafragma f/11 scherp ca. 1/3 voor en 2/3 achter het onderwerp.
                      http://www.opmeeractueel.nl
                      Panasonic Lumix DMC G7 24-140mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Goele Bekijk bericht
                        Ik heb een vraagje..

Alvast bedankt!
                        Een klassieker!
                        Let op de zeis van Viewfinder.........

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Meeus Bekijk bericht
                          Wat is dit nu voor een reactie

... en dan nog de bal misslaan ook
                          tja jij denkt dat ik dat zeg, ik zeg gewoon dat er sommigen wel zo zijn.
                          En ik slaag niks van ballen mis.

Comment

Deze site legt het heel goed uit vind ik met duidelijke voorbeelden: http://toothwalker.org/optics/dof.html
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Het maakt inderdaad heel veel uit of je niet, een beetje of volledig uitzoomed.
                              De technische aspekten staan hierboven al uitgelegd, in de praktijk komt het neer op het volgende:

Hoe verder jij staat van je model en des te meer je inzoomed, des te kleiner je scherptediepte. Je krijgt dan zo'n mooie wazige achtergrond. (de mate van wazigheid en egale achtergrond=bokeh, ligt ook aan de kwaliteit en soort lens)

Hoe groter de afstand tussen model en achtergrond= des te kleiner je scherptediepte, dus meer blur van de achtergrond.

Wil je dus een superzachte achtergrond achter je model:

uitzoomen (sommige lenzen zijn niet meer 100% scherp als je volledig uitzoomed, probeer dat even uit) en dan naar achteren lopen, totdat je een mooie compo hebt.
                              Plak je model niet tegen de achtergrond als je een mooie kleine scherptediepte wilt, maar houdt behoorlijk wat afstand tussen model en achtergrond.

Wil je wel details van de achergrond: inzoomen en model vlak tegen de achtergrond zetten.

Jip en Janneke taal

Comment

Working...
                              X