Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 100-400 + extender 1.4MKII ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 100-400 + extender 1.4MKII ???

Wil iemand van jullie mij , zijn of haar ervaringen/opnie delen, of ik er goed zou aan doen om een extender x1.4 te gebruiken op mijn 100-400 voor vogelfotografie ?
    Ik dacht al gelezen te hebben dat ik op 400mm (F5.6) ,met extender x1.4 , dan zou uitkomen op 560mm (maar dan wel op F8). Bij mooi zonnig weer moet zoiets toch kunnen? Maar klopt het , dat de AF met een x1.4 dan niet meer werkt (en ik dan altijd manueel moet scherpstellen) ?
    Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

Re: Canon 100-400 + extender 1.4MKII ???

Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
    Wil iemand van jullie mij , zijn of haar ervaringen/opnie delen, of ik er goed zou aan doen om een extender x1.4 te gebruiken op mijn 100-400 voor vogelfotografie ?
    Ik dacht al gelezen te hebben dat ik op 400mm (F5.6) ,met extender x1.4 , dan zou uitkomen op 560mm (maar dan wel op F8). Bij mooi zonnig weer moet zoiets toch kunnen? Maar klopt het , dat de AF met een x1.4 dan niet meer werkt (en ik dan altijd manueel moet scherpstellen) ?
    Af vervalt inderdaad (of wordt erg traag en onbetrouwbaar indien je contactpunten af plakt ).....enkel op de 1D body's blijft autofocus wel werken op f8......bij alle andere Canon body's stopt de autofocus na f5.6. Tenzij je erg veel geld wil gaan spenderen aan een langere prime ( 5-600mm) is de 100-400 zonder 1.4 x tc nog niet de slechtste oplossing . Het beste wat je kan doen om met 400mm vogels te fotograferen is door wat dichter proberen te geraken........tc's op zoomlenzen zijn vaak niet zo goed voor de beeldkwaliteit.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 1 mei 2010, 15:57.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
      Los van de AF heb ik een bruin vermoeden dat croppen een gelijkwaardig resultaat gaat opleveren....
      Manueel focussen op F8 is bij goed weer wel te doen , maar je zal missers krijgen..., zeker met het bescheiden zoekertje van een 400D.

Comment

Op de 1D MKIII gebruik ik die combinatie, en daarop werkt die prima (ik gebruik wel een Sigma 1,4x tc).
        Vorig jaar heb ik tijdens het zwemmen van de triatlon ( http://www.barthuysmans.fotopic.net/c1734875.html ) die combinatie gebruikt, ik sta dan bijna als enige aan de overkant van de vaart, en kan van daaruit heel goed inzoomen op de deelnemers en toeschouwers die aan de andere kant staan.
        Tijdens het zwemmen kan ik dan "portretjes" maken van de deelnemers.

Op de 40D heb ik die combinatie ooit wel getest, maar omdat dan de AF niet meer werkt, en ook omdat het te moeilijk is om tijdens zo'n evenement handmatig scherp te stellen heb ik die nooit echt veel gebruikt. De zoeker van een 40D is ook heel wat kleiner (die van een 400D is nog wat kleiner), en dan is het voor mij toch te moeilijk om snel handmatig scherp te stellen.

De exif zit in de foto's, kijk zelf maar of ze goed genoeg zijn.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Hhhmmm, t' wordt toch tijd voor een 1D

Heb de combi geprobeerd op een 30D. Alleen als je heel veel tijd hebt om zorgvuldig scherp te stellen en een goed statief gebruikt is het werkbaar (mijn mening althans). Bij een 1d is het blijkbaar een prima combi.
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

Working...
          X