Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf lens voor beginneling..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanschaf lens voor beginneling..

    Hoi allemaal.

    Ik ben nieuw op Belgiumdigital, en heb al meteen een vraagje.
    Ik heb een oude Canon T50 gekregen van mijn opa, en omdat ik er zo graag foto's mee maak krijg ik voor mijn verjaardag een Nikon D5000.

    Het enige probleem is dat ik niet goed weet welk objectief ik erbij neem.. Ik vind modellenfoto's met wazige achtergrond prachtig, maar ken technisch niets van objectieven.. Ik maak heel graag portretten, maar ook macrofoto's van bloemen en insecten.
    Kan iemand me advies geven?
    Bedankt!

  • #2
    Re: Aanschaf lens voor beginneling..

    Met de belangstelling die je hebt is de D90 een beter verjaardagscadeau: juist de lenzen die je nodig hebt zijn voor de D5000 kostbaar of zelfs niet te krijgen omdat de D5000 geen interne focusmotor heeft.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Aanschaf lens voor beginneling..

      Ik zou de af-s 50mm f/1.4g zeker eens bekijken dan! Als die lens je te prijzig is overweeg dan te besparen op de body door een Nikon D3000 aan te schaffen icm met die lens. (Neem zeker kit met 18-55mm lens erbij want die lens kost zo 2x niets en is zeker bruikbaar voor allround).

      Die 50mm is omgerekend gelijk aan een 75mm lens wat dus een mooie portretlens oplevert.

      Zoals Spanjaart hierboven al aangeeft moet je dus wel altijd kijken naar af-s lenzen en ben je daardoor wel beperkt. Nog interessante lenzen zijn af-s 35mm en 85mm maar daar stopt het wel wat af-s en betaalbaarheid betreft vrees ik.

      De Nikon D90 Body is alweer een hogere prijsklasse maar daar heb je wel het grote voordeel af-d lenzen te kunnen gebruiken. Dan heb je veel meer opties.

      Of Canon? Daar heb je bovenstaand probleem niet en veel keuze van lenzen.

      Comment


      • #4
        Re: Aanschaf lens voor beginneling..

        Oorspronkelijk geplaatst door Jasmien Bekijk bericht
        Ik maak heel graag portretten, maar ook macrofoto's van bloemen en insecten.
        Kan iemand me advies geven?
        Ja: Tamron 90mm macro. Wel ééntje met focus motor voorzien op je D5000.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: Aanschaf lens voor beginneling..

          Ter zijde: Kijk ook eens rond voor een goed boek of bijscholing, want als je foto's wilt met een wazige achtergrond of macro (enzovoort) heb je toch enige kennis nodig.

          Het is niet omdat je er een bepaalde lens op zet dat je zulke foto's neemt. VB: Wil je foto's met wazige achtergrond heb je een lens nodig die een groot diafragma kan nemen, F2,8 of misschien F1,8.. Maar hierdoor laat je veel licht binnen en dan heb je kans op over belichting..

          Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar ik zou ook niet willen dat je zwaar ontgoocheld bent nadien. Wat ik hierboven vernoem is misschien ingewikkeld, maar dat leer je zeer vlug

          Succes met je aankoop!!
          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
          500px

          Comment


          • #6
            Re: Aanschaf lens voor beginneling..

            Oorspronkelijk geplaatst door Jasmien Bekijk bericht
            Hoi allemaal.

            Ik ben nieuw op Belgiumdigital, en heb al meteen een vraagje.
            Ik heb een oude Canon T50 gekregen van mijn opa, en omdat ik er zo graag foto's mee maak krijg ik voor mijn verjaardag een Nikon D5000.

            Het enige probleem is dat ik niet goed weet welk objectief ik erbij neem.. Ik vind modellenfoto's met wazige achtergrond prachtig, maar ken technisch niets van objectieven.. Ik maak heel graag portretten, maar ook macrofoto's van bloemen en insecten.
            Kan iemand me advies geven?
            Bedankt!
            je kan twee wegen uit... je koopt een standaard kitlens bij je D5000, zoals een 18-105mm lens die kan je later uitbreiden met een 35mm f1.8 lensje en/of een 70-300mm lens... en daar ga je veel mee spelen en veel plezier aan hebben... na een jaar of langer heb je een beter idee wat je echt wilt...

            of je koopt zoals al aangeraden een D90 en ga al gericht lenzen gaan kopen... zoals een 85mm voor portret...
            maar ook hier zou ik een kitlens a la 18-105mm aanraden...

            de D90 is iets duurder, maar heeft meer groeipotentieel. Met beide camera's zal je zowiezo veel plezier hebben...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment

            Working...
            X