Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lange sluitertijd met daglicht.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lange sluitertijd met daglicht.

    Hey, weet niet of dit in het juiste forum staat. Maar hier mijn vraag:

    Ik zou graag eens foto's nemen met langere sluitertijd in het daglicht. Maar als ik dit nu doe is mijn foto gewoon volledig wit. Als ik zo een fotos wil maken hoe moet ik dat dan doen? Iso altijd zo laag mogelijk waarschijnlijk? Is dit met een filter voor de lens? Zoja welke filter? Heb je hier verschillende filters in voor verschillende lichtsterktes?

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    Mvg,
    Kevin

  • #2
    Re: Lange sluitertijd met daglicht.

    Oorspronkelijk geplaatst door arnoeskevin Bekijk bericht
    Hey, weet niet of dit in het juiste forum staat. Maar hier mijn vraag:

    Ik zou graag eens foto's nemen met langere sluitertijd in het daglicht. Maar als ik dit nu doe is mijn foto gewoon volledig wit. Als ik zo een fotos wil maken hoe moet ik dat dan doen? Iso altijd zo laag mogelijk waarschijnlijk? Is dit met een filter voor de lens? Zoja welke filter? Heb je hier verschillende filters in voor verschillende lichtsterktes?

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    Mvg,
    Kevin
    Iso zo laag mogelijk en ND (Neutral Density) filter(s) op de lens. Die filters komen in verschillende sterktes.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Lange sluitertijd met daglicht.

      Hi Kevin,

      Inderdaad het ISO zo laag mogelijk zetten, maar helaas daarmee alleen zal het u niet lukken.
      Voor lange sluitertijden heeft u een Neutral Density Filter (neutraal grijs filter) nodig, meestal is een 108 voldoende.
      Heeft u meerdere lenzen met verschillende maten kunt u overwegen een Cokin systeem aan te schaffen.
      Dit systeem bestaat uit een ring + adapter + filter + zonnekap.
      U vind meer op de site van Cokin.


      Grtz, RF
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Lange sluitertijd met daglicht.

        Hey, alvast bedankt voor jullie snelle reacties! Zo het mij lukken met deze filter? Dit is volgens mij dan een type 103, maakt dit veel verschil uit met en 108? Weet er iemand ergens info staan over filters?(liefst in het nederlands)



        Mvg,
        Kevin.

        Comment


        • #5
          Re: Lange sluitertijd met daglicht.

          Diafragma zo klein mogelijk scheelt ook een enorm aantal stops.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Lange sluitertijd met daglicht.

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Diafragma zo klein mogelijk scheelt ook een enorm aantal stops.
            overdag zal het aantal stop voor je diafragma niet zo spectaculair zijn.
            Ik gebruik steeds een ND filter 110 om overdag een lange sluitereffect te krijgen in wolkformaties of water.
            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

            IMac/IPad/Mac Air 
            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

            Comment


            • #7
              Re: Lange sluitertijd met daglicht.

              Welk type ND... stellen jullie voor om in bedrijf fotos te maken waar tl en spotverlichting is?

              Mvg,
              Kevin.

              Comment


              • #8
                Re: Lange sluitertijd met daglicht.

                Oorspronkelijk geplaatst door arnoeskevin Bekijk bericht
                Welk type ND... stellen jullie voor om in bedrijf fotos te maken waar tl en spotverlichting is?

                Mvg,
                Kevin.
                nd filters gebruik je voor landschapsfotografie
                voor indoor fotografie zou ik gewoon experimenteren met sluitertijden,iso en diafragma om lange tijde te creeeren
                mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                IMac/IPad/Mac Air 
                D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                Comment


                • #9
                  Re: Lange sluitertijd met daglicht.

                  Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                  overdag zal het aantal stop voor je diafragma niet zo spectaculair zijn.
                  Volgens mij is dat overdag en 's nachts hetzelfde van 2.8 naar 22 6 stops.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lange sluitertijd met daglicht.

                    Die ND108 die voldoende zou zijn om dit lange sluitereffect te bekomen (zee vloeiend in één,...), heet dit ook soms ND8 ?

                    Zou dit een goed setje zijn, kan er dan meteen 2 uitproberen N4 + N8 en nog een CPL


                    Weet dat dit geen topmerken zijn van B+W van honderden euros, maar met dit moet je toch ook zo'n effect kunnen bekomen ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lange sluitertijd met daglicht.

                      Ja dit is idd de ND8. Bestaan er dan geen filters om indoor lange sluitertijdeffecten mogelijk te maken? Lukt dit echt met enkel diafragma en sluitertijd te spelen?

                      Mvg,
                      Kevin.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lange sluitertijd met daglicht.

                        Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                        Die ND108 die voldoende zou zijn om dit lange sluitereffect te bekomen (zee vloeiend in één,...), heet dit ook soms ND8 ?

                        Zou dit een goed setje zijn, kan er dan meteen 2 uitproberen N4 + N8 en nog een CPL


                        Weet dat dit geen topmerken zijn van B+W van honderden euros, maar met dit moet je toch ook zo'n effect kunnen bekomen ?
                        Het zal allemaal verwarrend overkomen misschien maar een ND8 is slechts een 3stops filter.....daar waar een ND4 een 2 stops filter en een ND2 een 1 stop filter is. 3, 2 of 1 stops is veel te weinig om door de dag een lange sluitertijd te halen. B+W maakt een 106 en een 110 ND filter die respectievelijk 6 en 10 volledige stops licht tegenhouden. Hoya maakt een ND400 ...deze is een 8 of 9 stops filter. Enkel één van deze drie laatst genoemde is sterk genoeg om veel te vertragen tijdens daglicht. Je kunt wel verschillende ND filters op elkaar gebruiken(stacken) en alzo ook veel licht tegen houden . bv 2 x een 3 stops filter = 6 stop.

                        Filtersetjes( 3 stuks) die samen slechts 15-20 euro kosten daar blijf je best ver van weg.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lange sluitertijd met daglicht.

                          Oorspronkelijk geplaatst door arnoeskevin Bekijk bericht
                          Ja dit is idd de ND8. Bestaan er dan geen filters om indoor lange sluitertijdeffecten mogelijk te maken? Lukt dit echt met enkel diafragma en sluitertijd te spelen?

                          Mvg,
                          Kevin.

                          Een 3 stops filter kan genoeg zijn om indoor een lange sluitertijd te halen............enkel moeten we weten wat indoor voor u betekend en wat voor u een lange sluitertijd is.....een goedverlichte zaal is indoor....een steenkoolmijn of een onverlichte kelder is ook indoor . 5 seconden is een lange sluitertijd.....maar 5 minuten is ook een lange sluitertijd. Wat wil je precies doen daar indoor???
                          Veel invloed op de sluitertijd is ook de isowaarde.... hoe lager deze waarde hoe langer de sluitertijd
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lange sluitertijd met daglicht.

                            Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                            Die ND108 die voldoende zou zijn om dit lange sluitereffect te bekomen (zee vloeiend in één,...), heet dit ook soms ND8 ?

                            Zou dit een goed setje zijn, kan er dan meteen 2 uitproberen N4 + N8 en nog een CPL


                            Weet dat dit geen topmerken zijn van B+W van honderden euros, maar met dit moet je toch ook zo'n effect kunnen bekomen ?
                            In het laatste nummer van Shoot waarschuwen ze van geen onbekende merken te kopen.
                            Goed materiaal heeft nu eenmaal zijn prijs.
                            Zelf gebruik ik al tientallen jaren Cokin tot volle tevredenheid.


                            Grtz, RF
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lange sluitertijd met daglicht.

                              Oorspronkelijk geplaatst door arnoeskevin Bekijk bericht
                              Welk type ND... stellen jullie voor om in bedrijf fotos te maken waar tl en spotverlichting is?

                              Mvg,
                              Kevin.
                              Geen.

                              Comment

                              Working...
                              X