Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Additionele lens (portret)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Additionele lens (portret)

Ik heb al zooooo veel gelezen, zo veel gezocht, maar ik kom dan toch weer uit op een eigen bericht met eigen specifieke vraag.

Momenteel heb ik een 17-55 kitlens en de 50 F1.8 prime.

Ik had er graag een goeie, lichtsterkere (scherpe) maar voor mij betaalbare (500 euro vind ik een limiet) portretlens bijgehad.
    Ik gebruik meestal de 50mm prime, maar zit vaak beknot in mijn ruimte, kan niet meer achteruit en krijg dus niet voldoende op de foto. Of ik wil bv. op 'events' meer breedhoek alsook lichtsterkte. Dan ga ik maar over op mijn kitlens, maar deze is qua scherpte een pak slechter en al zeker wat lichtsterkte betreft.

Ik werk met een Nikon D50 en ISO opschroeven is daar vaak een ramp (een ruisbakske noem ik hem).

Ik ben dus even gaan kijken en zag dus o.a.

Sigma AF 17-70 f/2.8-4 DC Macro OS HSM Nikon 359 euro : is geen vast brandpuntafstand, maar voor wat ik wil doen, studiofotografie en portret/full body algemeen, lijkt me de F4 bij volopen diafragma nog steeds heel fijn om te werken. De korte scherpstelafstand voor close-up heb ik er dan ook nog bij.
    Is iets minder groothoek dan de kitlens, maar dan weer iets meer zoom aan de andere kant.

Tamron 28-75mm F2.8 XR DI Nikon 344 euro: hier vrees ik echter dat ik door de cropfactor met evenveel beperkingen ga zitten als de 50mm prime?

Ik zou dan bij eventueel mijn kitlens kunnen verpatsen, alhoewel ik vermoed dat daar niet veel meer voor te krijgen valt. Nu alle kleine beetjes helpen.

Ik lees voor portretfotografie veel moois over de Nikkor AF 85/1.8 D (359 euro), maar ik veronderstel dat deze er dan vanuit gaan dat je voldoende ruimte hebt? Misschien dat deze er dan later nog bijkomt.

Zijn er andere alternatieven? zie ik zaken over het hoofd met bovengenoemde lenzen?
    Al doende leert men...

Flickr

Re: Additionele lens (portret)

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
    Ik heb al zooooo veel gelezen, zo veel gezocht, maar ik kom dan toch weer uit op een eigen bericht met eigen specifieke vraag.

Momenteel heb ik een 17-55 kitlens en de 50 F1.8 prime.

Ik had er graag een goeie, lichtsterkere (scherpe) maar voor mij betaalbare (500 euro vind ik een limiet) portretlens bijgehad.
    Ik gebruik meestal de 50mm prime, maar zit vaak beknot in mijn ruimte, kan niet meer achteruit en krijg dus niet voldoende op de foto. Of ik wil bv. op 'events' meer breedhoek alsook lichtsterkte. Dan ga ik maar over op mijn kitlens, maar deze is qua scherpte een pak slechter en al zeker wat lichtsterkte betreft.

Ik werk met een Nikon D50 en ISO opschroeven is daar vaak een ramp (een ruisbakske noem ik hem).

Ik ben dus even gaan kijken en zag dus o.a.

Sigma AF 17-70 f/2.8-4 DC Macro OS HSM Nikon 359 euro : is geen vast brandpuntafstand, maar voor wat ik wil doen, studiofotografie en portret/full body algemeen, lijkt me de F4 bij volopen diafragma nog steeds heel fijn om te werken. De korte scherpstelafstand voor close-up heb ik er dan ook nog bij.
    Is iets minder groothoek dan de kitlens, maar dan weer iets meer zoom aan de andere kant.

Tamron 28-75mm F2.8 XR DI Nikon 344 euro: hier vrees ik echter dat ik door de cropfactor met evenveel beperkingen ga zitten als de 50mm prime?

Ik zou dan bij eventueel mijn kitlens kunnen verpatsen, alhoewel ik vermoed dat daar niet veel meer voor te krijgen valt. Nu alle kleine beetjes helpen.

Ik lees voor portretfotografie veel moois over de Nikkor AF 85/1.8 D (359 euro), maar ik veronderstel dat deze er dan vanuit gaan dat je voldoende ruimte hebt? Misschien dat deze er dan later nog bijkomt.

Zijn er andere alternatieven? zie ik zaken over het hoofd met bovengenoemde lenzen?
    Natasha...
    lees deze thread eens

't hangt er een beetje van af wat je trekt en wat je wilt... Als ik aan een portret lens denk dan denk ik aan 85mm en meer... een tweedehandse 80-200mm schuif zoom is een zalige portret lens voor jou... die vind je voor een 400-450€
    ik werk uitsluitend met m'n 85mm of m'n 70-200mm voor portretten...

maar jij wenst helemaal niet verder te gaan staan... dan krijg je perspectief vertekeningen... op zich niet noodzakelijk een ramp... dan ga je dezelfde foto's maken als je kitlens, alleen wat meer licht opbrengst... in dit geval zou ik voor een 35mm 1.8 gaan... nog breder geeft nog meer vertekening...
    Die 35mm is een leuk lensje! op full frame is dat een 50mm...

die tamron waar je over spreekt, heeft een heel goede reputatie...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik begrijp heel goed dat een portretlens eerder start bij 85mm en hoger,
      Maar nog een klein vraagje: Als je een eerder half- tot full body moet trekken in een beperkte ruimte, welke lens neem je dan bij de hand?

Ik heb het gevoel dat ik momenteel eigenlijk 2 lenzen mis in mijn arsenaal voor wat ik wil doen (veel portretfotografie, gaande van echt portret tot full body, maar ook wel 'evenementen' binnen).
      De 85mm 1.8 (70-200 ligt niet binnen mijn budget vrees ik) en een eerder groothoekzoom a la 17-70 of 28-75.
      Samen met mijn 50mm lens lijkt me dat alvast een mooi pakketje.

Ik zou eigenlijk om goed te zijn die lenzen eens moeten kunnen uittesten om ook echt een gevoel te hebben welke mm's ik nu echt wil/nodig heb.

En dan wachten op mijn vakantiegeld zeker
      Al doende leert men...

Flickr

Comment

Ik zou eigenlijk om goed te zijn die lenzen eens moeten kunnen uittesten om ook echt een gevoel te hebben welke mm's ik nu echt wil/nodig heb.
        je mag altijd iets komen lenen om uit te proberen...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Yup,
          Portretteren doe je beter niet onder de 50mm (i.e. 30 à 35mm op D50). Minder dan dat resulteert in weinig flatterende beelden vanwege de breedhoekvervorming. Des te meer mm's je gebruikt, des te flatterender je er 'iedereen' kan laten uitzien (let hiervoor vooral op de schedelvorm tov het standpunt dat je inneemt). Kortom een breedhoek is geen oplossing. Een snel objectief evenmin gezien je in studio toch licht té over hebt. Een D50 met een afgestopte (van f6.3 tot f10 voor goeie resolutie) 17-55, en dat voorbij de 40mm voor portret, is meer dan okay. Het is enkel de ruimte in je studio die beperkend is, niet je objectieven...
          Wat event-fotografie betreft is de D50, met je beschikbare objectieven en dan vooral opnieuw de 17-55, eveneens meer dan okay om outdoor te schieten: genoeg licht beschikbaar, doch zou ik persoonlijk een speedlight gebruiken om desnoods stevig te kunnen bijlichten... Opnieuw, gebruik die 17-55 enkel tussen zowat f6.3 tot f10. Dat objectief is méér dan scherp genoeg als 't goed wordt gebruikt.
          Indoor event-fotografie is compleet andere koek: een D50 lijkt mij heel beperkt op ISO-capaciteiten en hierdoor lastig. Je bent hierbij niet geholpen met een snel objectief (waar je desnoods een paar stops mee wint maar daardoor volledig wordt beperkt in je DOF). Je beseft toch ook wel dat als je 't niet redt met je f1.8/50, dan red je 't ook niet met een ander f1.8 objectief, of zelfs iets wat in de buurt van f1.8 ligt....

Wat je werkelijk wilt is een:
          1. Een grotere studio
          2. een body met beter ISO-mogelijkheden
          3. Dit alles binnen een prijs van € 500,-
          Lijkt me integraal 'no go'. Daarenboven zullen, de door jou, eerdervemelde objectieven je geen bal vooruit helpen. Conclusie: wees creatief

Sorry voor de 'reality check'.

Alsnog veel succes.
          F.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
            Sorry voor de 'reality check'.
            LOL, bedankt voor de wijze woorden

Iets wat me opviel in je post is dat de 50mm vervorming gaat over de FF 50mm, een belangrijk punt dus, want FF of crop wordt in discussies wel eens vaak achterwege gelaten.

Wat het indoor betreft (ik heb het niet echt over concerten, maar eerder bv. schoolevenementen, feesten, of waar flitsen niet mag... ). Daar gebruik ik heel vaak mijn 50mm, omwille van de lichtsterkte, zelfs op f1.8 of iets hoger (dan heb je toch nog de scherptediepte die je nodig hebt, toch voor mijn doeleinden, is toch snel ruim een meter.), maar mis dus de breedhoek. (Kan dus niet verder achteruit bv. (ook probleem dus in 'studio' of als ik bij anderen foto's ga nemen).

Ik blijf bij jullie antwoorden (waavoor dank) toch wel met mijn vraag:
            als voor jullie een portret niet onder de 50mm/35mm (al veronderstel ik dat de vervorming bij full body toch niet zo groot is? [d_oracle's link gaat ook enkel over 'hoofd'-portret]) kan genomen worden omwille van de vervorming, hoe doen jullie dat dan in krappe ruimtes (ik veronderstel dat jullie niet enkel foto's nemen buiten of in een 'grote' studio).
            (of dan nemen jullie misschien tout cours geen foto )

Misschien begrijpen we elkaar verkeerd in de definitie van portret. Bij hoofd/ietsje torso gebruik ik altijd mijn 50mm, maar voor full body zit ik dus inderdaad te krap. Is full body voor jullie ook nog portret, want voor mij viel het er nog onder.

Pfff. wat is het soms ingewikkeld om iets uitgelegd te krijgen als mensen niet helemaal met dezelfde 'woordenboek' praten

@d_oracle, je aanbod om eens een paar lenzen te testen, ik stuur je PM, zal niet voor direct zijn, maar ik zou het zeker leuk vinden eens te mogen langskomen hiervoor.

Ik zal het allemaal nog wat laten bezinken. Eerst mijn derde module (en eindwerkje) afhandelen en dan doe ik mezelf misschien een extra lens cadeau )
            Al doende leert men...

Flickr

Comment

Ik heb zelf niet veel ervaring met portretten, maar ik vond deze link heel leerrijk:

Als je zijn redenering volgt ga je gewoon op 5m afstand staan, en kies je dan het brandpuntsafstand dat overeenkomt met hetgeen je op je foto wil. Je kan dan makkelijk zelf zien welke mm's je nodig hebt.
              Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
              Flickr album Homepage

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
                Ik heb zelf niet veel ervaring met portretten, maar ik vond deze link heel leerrijk:
                Bedankt, zal ik zeker eens lezen !
                Al doende leert men...

Flickr

Comment

Ik blijf bij jullie antwoorden (waavoor dank) toch wel met mijn vraag:
                  als voor jullie een portret niet onder de 50mm/35mm (al veronderstel ik dat de vervorming bij full body toch niet zo groot is?) kan genomen worden omwille van de vervorming, hoe doen jullie dat dan in krappe ruimtes (ik veronderstel dat jullie niet enkel foto's nemen buiten of in een 'grote' studio).
                  (of dan nemen jullie misschien tout cours geen foto )
                  full body is een ander verhaal, als portret... vervorming van het gezicht wordt anders gepercipieerd als vervorming van het lichaam, belangrijk is dat je dan je model zoveel mogelijk in lijn van je sensor laat staan... armen, benen worden te dik als die meer naar voor staan... modellen vinden dit niet leuk...

in krappe ruimtes neem ik de foto en thuis delete ik hem hahaha
                  neen, ik zoek steeds ruimte...

Comment

makkelijkste optie is een 70-200 2.8.. bestrijk je zowat het hele gebied mee, en een 70-200 kun je ook erg goed gebruiken voor portretten..

50mm geeft idd teveel vervorming, zeker op crop, en je moet zelfs met een FF erg kort op je 'onderwerp' gaan zitten, hetgeen de verhoudingen wat beinvloedt..

85 of 135mm is weliswaar wel het 'standaard'-formaat, maar een 70-200 is meer 'versatile' en voor meerdere doeleinden te gebruiken..

ik doe wel es wat familie-shoots op locatie (bij de mensen thuis dus) en ook daar werkt een 70-200 2.8 prima..je hebt wel wat ruimte nodig, maar met een beetje creativiteit kom je ook al een heel eind..

als de ruimte wat al te krap wordt, gebruik ik gewoon een standaard-zoom..

Comment

Working...
                    X