Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diafragma is van ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Diafragma is van ???

Momenteel ben ik doende 3 objectieven te repareren.

De eerste is een Pentacon F1.8, f 50 mm.
    Deze had een aangevreten coating op één van de achterste lenzen.
    Dat is nu verdwenen. Het is echter een geval van "Operatie geslaagd, patiënt overleden". De coating/aangroei is weg, maar in dat proces is de lens aangetast (ik heb onder andere azijn gebruikt), en is dat lenske uiterlijk een matglas geworden (kleine "bubbeltjes").

De overige 2 zijn van Pentor.
    Een 28 mm, waarvan het diafragma in het geheel niet meer werkt, en een 135 mm waar schimmelaanslag op een lens was, maar ook het diafragma niet werkte.
    Dat laatste diafragma nu, bleek niet te werken door de aanslag/oxydatie op/van de lamellen. Het ding gedemonteerd, probeer ik het nu schoon te maken.

Het huismiddeltje tegen roest - wijn - blijkt niet afdoende te werken.
    Een metaalpoets werkt wel, maar met de wattenstaafjes waarmee ik dat aanbracht heb ik toch een 2, 3 lamellen per ongeluk verbogen ( nu hoeft dat geen probleem te zijn voor het sluiten, tenzij dat teveel weerstand gaat geven).
    Nu zit ik met de vraag: Wat voor oxidatie is dit precies ?
    En vervolgvraag: Waar zijn die lamellen nu precies van gemaakt ?
    Welk metaal ?

(Overigens kun je met een dremel de lamellen nog wat dunner schuren, maar het liet me teveel schuursporen na )

P.S.
    Zijn dergelijke lamellen anders nieuw te bestellen ?
    Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

Re: Diafragma is van ???

Dit lijkt meer op slopen; wel leerzaam maar economisch niet zo relevant om tijd te steken in een lens van een tientje.
    Wel leuk om te prutsen natuurlijk!
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
      Dit lijkt meer op slopen; wel leerzaam maar economisch niet zo relevant om tijd te steken in een lens van een tientje.
      Wel leuk om te prutsen natuurlijk!
      Klopt helemaal
      Te meer omdat ik al een 28 mm lens heb, en de diafragmabladen van díe Pentor dus probleemloos over kan zetten in de 135 mm.
      Daarnaast is mijn eigen zoomlens - ook een M42 met geoxydeerd diafragma - aan zo'n zelfde "reductie" toe.
      Dus dat tientje betaalt zich dan terug in het behoud van een lens waar ik zelf ooit 200 gulden voor heb betaald (1987 ongeveer).
      Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
        Momenteel ben ik doende 3 objectieven te repareren.

KNIP

De overige 2 zijn van Pentor.

Een metaalpoets werkt wel, maar met de wattenstaafjes waarmee ik dat aanbracht heb ik toch een 2, 3 lamellen per ongeluk verbogen ( nu hoeft dat geen probleem te zijn voor het sluiten, tenzij dat teveel weerstand gaat geven).
        Nu zit ik met de vraag: Wat voor oxidatie is dit precies ?
        En vervolgvraag: Waar zijn die lamellen nu precies van gemaakt ?
        Welk metaal ?

(KNIP

Die dingen zijn de moeite niet waard....
        Oostduitse lensjes voor de Praktica's , optisch niet slecht , maar niet om veel werk in te steken.

Materiaal: staal Fe+ 0,2% C +1,5% Si +sporenelementen
        Oxidatie: roest>ijzeroxide>Fe2O3 met hydroxylgroepen

Comment

@ JohnB,
          je zou hier eens kunnen grasduinen:
          Manual Focus Lenses Reviews, test shoots, galleries by manual lenses

Diafragmabladen zullen wel van flinterdun staal zijn, aan te tonen met een magneet. Of dit ook geslaagd is ivm met magnetisch worden van het staal en plakken betwijfel ik. Aanslag kan komen van het over elkaar wrijven van de lamellen, blootstellen aan temperatuur- en vochtigheidsverschillen.

Het is wel opvallend dat veel reacties erover gaan om niet te repareren, want de moeite niet waard.

Succes

Groet Hans.

Comment

Natuurlijk is het niet de moeite waard om te láten repareren, maar het gaat me om de lol.
            Tijd zat, en interesse te over.

De diafragmalamellen/bladen lijken inderdaad van staal te zijn; ze zijn inderdaad magnetisch. (En ik ga er natuurlijk niet zolang een magneet aan houden, dat de bladen zelf een magneet worden).

De 1.8 Pentacon leek me een leuk lensje vanwege de zeer korte instelafstand (vanaf 33 cm).
            En ja, niet bíjster interessant, maar als je her en der leest op internet wel een redelijke kwaliteit. En in ieder geval een leuk "knutsel-project" met objectieven die anders bij het "grof vuil" kunnen.
            Tot slot: Een zoomlens die ik rond 1990 zelf heb aangeschaft heeft nu ook een niet werkend diafragma (Kenlock 85-205, en ja, ook een budgetlens, ik weet het).
            Dus de "kennis en ervaring" die ik opdoe met het geknutsel met de Pentor's kan ik dan mooi gebruiken om die lens weer in orde te krijgen.
            (En voor de rest ... kanibaliseren vwb schroefjes is ook niet zo zinloos)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
              @ JohnB,
              je zou hier eens kunnen grasduinen:
              Manual Focus Lenses Reviews, test shoots, galleries by manual lenses

Diafragmabladen zullen wel van flinterdun staal zijn, aan te tonen met een magneet. Of dit ook geslaagd is ivm met magnetisch worden van het staal en plakken betwijfel ik. Aanslag kan komen van het over elkaar wrijven van de lamellen, blootstellen aan temperatuur- en vochtigheidsverschillen.

Het is wel opvallend dat veel reacties erover gaan om niet te repareren, want de moeite niet waard.

Succes

Groet Hans.
              Merci.
              Deze site was ik wel al tegengekomen, maar niet die webpages.

Comment

Working...
              X