Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fasering aankoop lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fasering aankoop lenzen

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een Nikon D5000 met de 35mm F1.8 lens gekocht. Deze lens omdat ik onlangs vader ben geworden en het jammer vond dat ik 's avonds geen mooie foto's van mn zoon kon nemen met mn Panasonic DMC-LX3 (wat ik voor de rest wel een goed toestel vind).

De microbe heeft me blijkbaar te pakken want ben af en toe al eens aan het kijken welke lenzen ik nog zou kunnen kopen, nodig hebben.

Mijn 'verlang'lijstje dusver:

Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM -> voor urban en mn werk (tentoonstellingen, musea) - hier nog twijfel of ik niet kan gaan voor de iets tragere, goedkopere versie qua diafragma??

Tamron 17-50mm F2.8 SP Di II VC -> als algemene lens, hier twijfel of de VC wel echt nodig is voor deze korte lens??

Sigma 50-150mm F2.8 EX DC HSM II -> voor als ik op reis ga en beestjes wil fotograferen

Wat denken jullie van deze keuze? Ga ze natuurlijk niet allemaal direct aankopen maar vind het leuk om al een beeld te hebben van wat ik mag verwachten + uikijken naar natuurlijk.

Denk dat ik eerst voor de Tamron zou gaan, dan de breedhoek en dan de tele. Ondertussen blijf ik gewoon foto's nemen met mn 35mm -> SUPER!

Bedankt! Hendrik

Re: Fasering aankoop lenzen

ik zou ipv de 50-150 een 70-200 kiezen (Sigma, Tamron of Nikon) omdat ik dat een heel veelzijdig bereik vind.

Als eerste denk ik dat je best de lens koopt die je nu het meeste mist
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Comment

Eerst de Tamron 17-50 en dan één van de beide Sigma's. Voor beestjes is de 50-150 niet geschikt, wel voor beesten. Ik zou een 70-200 2.8 of de Nikkor 70-300 VR kiezen.

Kijk voor de UWA ook eens naar de nieuwe Sigma 8-16mm.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Om wat meer bewegingsvrijheid te hebben zou ik de Tamron 17-50 als eerste aanschaffen, zoals jij zelf ook aangeeft. Volgens mij kan je best die zonder VC nemen, want dat kan je op 50mm wel missen. Wel opletten dat je de versie met scherpstelmotor neemt, want die heeft de D5000 zelf niet. Met je 35mm erbij kan je leuke foto's van je zoontje maken, ook in moeilijke lichtomstandigheden.

De 50-150 is opzich een leuk lensje voor portretjes, maar of hij geschikt is om dieren te fotograferen weet ik niet. Ik weet namelijk niet hoe dichtbij je bij deze dieren denkt te kunnen komen. Misschien heb je namelijk wel meer zoom nodig.
        http://www.mariorentmeester.nl &
        http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
        | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

Comment

als je snel meer variatie wil, zou ik de 17-50 niet eerst nemen, maar de UW of de Tele, afhankelijk van het gebruik (of eerder het gemis als je ofwel in de dierentuin de hele kudde hebt op 35 mm ipv de karakterkop van de stier of anders de tante en het achternichtje op de foto van de familie-BBQ mist).
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mariosgb Bekijk bericht
            Ik weet namelijk niet hoe dichtbij je bij deze dieren denkt te kunnen komen. Misschien heb je namelijk wel meer zoom nodig.
            Wat heeft zoom met dichterbij komen te maken. Veel vogelaars werken met een lens zonder zoom.......
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Meer bereik moet daar inderdaad genoemd worden

Op zich is de Sigma 50-150 geen slechte...doordat het een DC lens is is hij lichtsterk, maar toch niet al te log/zwaar. Wel gaat hij voor beestjes wat aan de korte kant zijn...met een 70-200 kom je dan al verder (is niet eens veel duurder...wel stuk zwaarder)
              Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Wat heeft zoom met dichterbij komen te maken. Veel vogelaars werken met een lens zonder zoom.......
                zeg dan toch gewoon dat hij tele had moeten zeggen ipv zoom
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

Comment

Hallo,

Alvast bedankt voor de reacties, al enkele nuttige tips gekregen!

- Die sigma 8-16 ziet er inderdaad wel nog een stukje breder uit dan diegene die ik vermeld. Vind helaas geen prijzen, wel enkele indicaties in de richting van 1000€ wat ik echt wel te veel vind, daarvoor heb ik al twee van de drie lenzen die ik zou willen kopen.

- Tamron geen VC nodig zoals ik dacht, scheelt wat in prijs. Nu nog even gesurft en overweeg de SIgma 18-50 ipv de Tamron. Blijkbaar ook ok lens en F2.8. Plus prijsverschil van paar honderd €. Wil wel iets beter dan de standaard kit lenzen maar ga ook niet overdrijven .

- Lenzen met motor want geen motor in D5000; wist ik al maar toch bedankt.

- Sigma 50-150mm te kort op een crop-camera? Cijfers moeten dan toch vermenigvuldigd worden met 1,5? 70-200 zal dan wel een pak verder raken maar vrees dat ik dan aan het korte eind te dicht ga zitten (ok, moeilijk uitgelegd).

Dus ... een vriend heeft me gevraagd om binnenkort enkele foto's te nemen op het doopfeest van zijn zoontje. Welke lens zou ik hier het best kunnen gebruiken? Bedoeling is dat ik wat foto's neem in de kerk en daarna vooral op het tuinfeest.

Merci!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik Biesemans Bekijk bericht
                    - Sigma 50-150mm te kort op een crop-camera? Cijfers moeten dan toch vermenigvuldigd worden met 1,5? 70-200 zal dan wel een pak verder raken maar vrees dat ik dan aan het korte eind te dicht ga zitten (ok, moeilijk uitgelegd).
                    Dat gaatje van 20mm merk je niet eens, heb er zelf jaren meegewerkt. Het is niet meer als een stapje.

Comment

Lees eens: http://home.kpn.nl/braak117/ObjectiefAdvies.pdf
                      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Beste Hans,

Bedankt! Ben al aan het printen, lezen zal voor vnv zijn!

Gr, Hendrik

Comment

Working...
                        X