Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 300 mm zonder beeldstabilisatie - invloed VR op vogelfotografie ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor 300 mm zonder beeldstabilisatie - invloed VR op vogelfotografie ?

Hallo,

ik ben vrij nieuw in dit wereldje en hou me wat bezig met het fotograferen van vogels.
    Ik heb nu de Nikkor lens 70-300 met VR (beeldstabilisatie).

Ik denk er sterk aan om de 300 mm f4 van Nikkon te kopen samen met een TC 1.4 van Nikon.
    Deze lens heeft echter geen VR, is dit echter van belang bij vogelfotografie ?
    Ik zou denken van niet vermits sluitertijd normaal 1/500 of nog lager.

Klopt mijn redenering dat ik dit kan testen door de VR op mijn 70-300 lens uit te schakelen ?
    Wat zijn andere nadelen van een 300 lens zonder beeldstabilisatie ?

Alvast bedankt voor de info.

Re: Nikkor 300 mm zonder beeldstabilisatie - invloed VR op vogelfotografie ?

Vroeger bestond er geen VR. Toen werden er ook goede platen geschoten.
    Wanneer je met zulke brandpunten gaat werken is een statief eigenlijk een must. En op statief mag je de VR zeker niet gebruiken!
    De 300mm F4 is echt een top objectief trouwens.

Groeten van Willem
    Gemiddelde van mijn body's: Nikon E137.5
    Gemiddelde van mijn objectieven: Nikkor 73mm F2.27
    Gemiddelde van mijn flitsers: Nikon SB-700

Comment

Willem,

alvast bedankt voor de reactie.

Is een statief echt een must ? Ik lees dat de 300 nog hanteerbaar is vanuit de hand. Ik loop namelijk graag rond terwijl ik fotografeer. En wat denk je van een monopod ?

Alvast bedankt

mvg

erik

Comment

Ik heb deze lens en dit in combo met de TC 1.7. Geen probleem hoegenaamd. Ja, mocht ik echt in moeilijke lichtomstandigheden willen fotograferen dan zal VR zeker zijn nut hebben maar tot op heden voor de vogelfotogafie die ik doen nog niet gemist (een statief of een beanbag heb ik dan weer wel).

Comment

erik,

ik gebruik deze combinatie (300mm f4 AFS met TC1.4) en ben hier heel tevreden over. Meestal op monopod om mee rond te wandelen en soms op driepoot met balhoofd.

De VR mis ik niet echt. Je zal bij lagere sluitertijden inderdaad een ondersteuning moeten hebben (monopod, statief, beanbag) maar voor vogelfotografie: een rondwippende pimpelmees bij 1/100s blijft bewogen hoor of je nu VR hebt of niet

Grtz, Eric
          D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
          Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
          Flickr - JAlbum

Comment

Al men vogelfoto's (startend vanaf september 2009) zijn met een 300mm f2.8 zonder VR. En ik moet zeggen dat ik het nog niet gemist heb. Ik werk wel altijd met statief of beanbag. De enige keren dat ik zonder statief durf werken is voor vluchtfoto's, maar dan zie ik het aantal missers wel oplopen.
            Ik ben enkele weken geleden met Twitzer op stap geweest, en heb daar even zijn toestel kunnen vasthouden met de 300mm f4 en het gewichtsverschil is groot tov mijn 300mm f2.8, dat maakt dat de 300mm f4 zeker bruikbaar is vanuit de losse hand. Hij zal het verschil waarschijnlijk ook bevestigen mits hij mijn combinatie ook even getild heeft.

edit: persoonlijk zou ik ook eens testen met een 1.7tc. Twitzer had die toen ook bij, en de bruikbaarheid qua focussnelheid leek mij toch zeer goed te zijn. geeft op het eind van de berekening toch een 100mm meer: 300 x 1.5 x 1.4 = 630mmf 300 x 1.5 x 1.7 = 765mm (laat x1.5 weg indien je FF hebt)
            Last edited by Tunie; 9 april 2010, 02:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdrijvers Bekijk bericht
              Willem,

alvast bedankt voor de reactie.

Is een statief echt een must ? Ik lees dat de 300 nog hanteerbaar is vanuit de hand. Ik loop namelijk graag rond terwijl ik fotografeer. En wat denk je van een monopod ?

Alvast bedankt

mvg

erik
              Een monopod is in veel gevallen ook goed bruikbaar. Mijn advies is om vooral ondersteuning te zoeken. Incidenteel kan uit de hand schieten ook wel.

Groeten van Willem
              Gemiddelde van mijn body's: Nikon E137.5
              Gemiddelde van mijn objectieven: Nikkor 73mm F2.27
              Gemiddelde van mijn flitsers: Nikon SB-700

Comment

Alvast bedankt voor de goede reacties,

nog ervaringen ?
                En combi met de TC 1.7 ?
                mvg Erik

Comment

Working...
                X