Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beercan-gekte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• beercan-gekte

Ik was van plan om een beercan te kopen omdat de prijs/kwaliteit-verhouding zeer goed blijkt te zijn.
    Nu valt het mij op, doordat ik aan het rondkijken ben op deze en andere sites, dat de prijzen ferm aan het stijgen zijn. Vraag en aanbod wss.

Daarom vraag ik mij af of de 3.5-4.5 variant een waardig alternatief zou zijn.

Ik zie:
    de lens kost zeker half zoveel (nu vooral)
    de lens weegt half zoveel
    de lens heeft variabele lichtsterkte

ik denk:
    Deze lens is minder goed. Vooral het gewicht doet me dat denken: beide types zijn vrij oud, dan denk ik dat de zwaarst gebouwde het langst meegaat?

Heeft er iemand ervaring met beide lenzen en kan hij/zij bevestigen/ontkrachten wat ik denk?

alvast bedankt,
    groeten
    Sony a55 - Tamron 17-50 f/2.8 - Sigma 70-300 f/4-5.6 apo dg macro

Re: beercan-gekte

Heel veel info over kwaliteit van lenzen vindt je op Dyxum.

Hier wordt al kort aangegeven dat de beeldkwaliteit van beide 70-210's vergelijkbaar is :
    quick guide to affordable A-mount lenses

In het onderdeel over deze lens moet je de reviews en voorbeeldfoto's maar eens bekijken: Minolta 70-210/3.5-4.5

Ik heb deze lens een korte tijd gehad en was er heel tevreden van. Daarnaast ook iemand gekend die er ruim 10 jaar trouwfotografie mee gedaan heeft met prachtige resultaten.

Dit is zonder meer een zwaar onderschatte lens die bij velen aan de aandacht ontsnapt, misschien net vanwege de "beercan-gekte": volledig metaal voelt nu eenmaal meer kwalitatief aan, en heeft natuurlijk ook wel zijn voordeel wat duurzaamheid betreft.
    Als je echter een prima exemplaar van het latere alternatief vindt, en je bent van plan de lens goed te behandelen, dan zou ik niet twijfelen en een pak euro's in de zak houden .

Let wel op: er zijn ook twee latere f/4.5-5.6-versies van deze lens, en vooral de allerlaatste blijkt aanzienlijk mindere beeldkwaliteit op te leveren, naast het feit dat beide ook gewoon minder lichtsterk zijn natuurlijk.

Succes !
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Bedankt,

heb er net een op de kop kunnen tikken voor 52,5 euro

hopelijk is het wat!

Groeten

Comment

volgens mij dalen de prijzen juist voor beercans... 1 of 2 jaar geleden was het compleet gekkenwerk.. wellicht is de markt inmiddels al wat verzadigd...

de beercan geeft mooie kleuren, is erg scherp, en toch licht genoeg om lekker mee rond te lopen.. zeker als je eea vergelijkt met een 70-200 2.8..

in sommige situaties heeft ie wel wat last van chromatische abberatie, maar ja, het is dan ook een oud beestje he??

toch vind ik de beercan af en toe wel es lekker om te gebruiken ipv de 70-200 2.8.. lichter, en ik ben vooral gecharmeerd van het schitterende uitgesmeerde bokeh'tje..(zowat hetzelfde bokeh en scherpte als de leica 180mm f/2.8 elmarit-r, en da's toch geen kinderachtig lensje hoor..)

heb er al heel leuke plaatjes mee mogen schieten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
          volgens mij dalen de prijzen juist voor beercans... 1 of 2 jaar geleden was het compleet gekkenwerk.. wellicht is de markt inmiddels al wat verzadigd...
          hoeveel betaalde men toen voor een beercan? Nu zie ik er geen enkele van onder de 150 euro. (op enkele na, maar dan is er vaak iets mis mee)

de lens die ik gekocht heb is de 3.5/4.5 variant, vandaar de goedkopere prijs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wallieman Bekijk bericht
            hoeveel betaalde men toen voor een beercan?
            Ik heb eens een prijslijst gezien uit de VS van eind jaren '80: de prijs bedroeg toen 100$ voor de beercan!

Comment

Bedankt,

heb er net een op de kop kunnen tikken voor 52,5 euro

hopelijk is het wat!

Groeten
              De minolta 70-210/3.5-4.5 ?

ik vind er eigenlijk heel weinig terug op Ebay, en als er zijn zijnd eze + 120 euro

en tje, de beercan, die staat op ebay rond de 160-180 euro...

of zoek ik misschien verkeerd?
              Sony Alpha 330 / Sony 18-55 / Tamron 90 2.8 macro / Minolta 70-210 f4 / Minolta 50 1.7 / Metz 48 AF-1 / Lowepro Flipside 300 / Velbon Traveller
              Webite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ichigo Bekijk bericht
                De minolta 70-210/3.5-4.5 ?

ik vind er eigenlijk heel weinig terug op Ebay, en als er zijn zijnd eze + 120 euro
                Kijk af en toe eens op marktplaats.nl bijvoorbeeld .
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

de lens die ik gekocht heb is de 3.5/4.5 variant, vandaar de goedkopere prijs.
                  dan is het geen beercan ook..

er is maar 1 beercan, en dat is de 70-210 F/4.. alles wat anders is, is geen beercan, ook de 'big beercan' niet of bv de ook wel es genoemde 'little beercans'..

de beercan ontleent zijn naam aan dezelfde grootte als een halve liter blik bier, de overige lenzen, zoals de big beercan of de little beercan, zijn weliswaar in dezelfde periode gemaakt, maar zijn optisch niet hetzelfde..

veel handelaren kopen de beercans op, en zetten de boel dan idd zgn. als 'particulier' terug op e-bay of marktplaats..

je pikt ze er eigenlijk zo uit, als je de boel een beetje in de gaten houdt..

probeer van een particulier te kopen, die bv overstapt of een upgrade maakt naar bv g-glaswerk..

laat je niet gek maken door het onzinnige bieden door anderen, het is en blijft ene oude lens, die weliswaar erg mooie beelden kan geven, maar zeker ook zijn foutjes heeft..

IQ is zeker erg goed, kleuren ook, maar snel focussen tbv bv actie is toch echt minder dan bv een ssm of hsm lens, en hij geeft af en toe toch behoorlijk vele CA..

voor het snellere werk heb ik ene lichtsterkere en sneller focussende 70-200 2.8, maar voor al het andere is het soms super om weer es met dit oude dingetje op pad te gaan..

op dyxum wordt ook wel es eea te koop aangeboden, en verder is het gewoon zaak om goed rond je te kijken, en een portie geluk is ook nooit weg..

ik heb een half jaar gezocht, omdat ik de prijzen ook knettergek vond, en ik geen 180 euri ga betalen voor ene lens van zeker 20 jaar oud..

op zich is het nog niet duur natuurlijk, gezien de kwaliteiten van dit lensje, maar het moet niet te gek worden.. hoe meer iedereen als een gek gaat lopen bieden, des te harder wrijven die uitzuigers in hun handjes.. de beercan is een soort van cultlens geworden, en dat drijft helaas de prijzen wat op..

het hoogte punt is m.i. wel wat voorbij, ze blijven ook langer op marktplaats of e-bay staan, dus gewoon brutaal zijn, en gerust behoorlijk minder bieden dan ze vragen.. een mailtje wil ook wel eens helpen...

Comment

Working...
                  X