Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-D 85mm F 1.4 IF of Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 VR II

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor AF-D 85mm F 1.4 IF of Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 VR II

Kan de Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 VR II dezelfde mooie onscherpe achtergrond geven als de Nikkor AF-D 85mm F 1.4 IF. Ik wil een van beide lenzen gebruiken op de Nikon D700 dit voornamelijk voor modelfotografie.
    Ik gebruik nu voor modelfoto’s op locatie en in studio de Nikon 105mm macro f2.8, en de sigma 70 - 200mm F2.8.
    Heeft iemand ervaring met een van deze of beide lenzen, ik zou ze wel allebei willen aanschaffen maar dat is me wat te duur.
    Indien de Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 VR II een bijna dezelfde mooie onscherpe achtergrond geeft als de Nikkor AF-D 85mm F 1.4 IF dan ga ik voor de 70 – 200
    Indien de Nikkor AF-D 85mm F 1.4 IF werkelijk superieur is in mooie onscherpte in de achtergrond dan ga ik voor hem.
    Kan iemand me hier in raad geven????

Re: Nikkor AF-D 85mm F 1.4 IF of Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 VR II

Oorspronkelijk geplaatst door JanDonckers Bekijk bericht
    Kan de Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 VR II dezelfde mooie onscherpe achtergrond geven als de Nikkor AF-D 85mm F 1.4 IF. Ik wil een van beide lenzen gebruiken op de Nikon D700 dit voornamelijk voor modelfotografie.
    Ik gebruik nu voor modelfoto’s op locatie en in studio de Nikon 105mm macro f2.8, en de sigma 70 - 200mm F2.8.
    Heeft iemand ervaring met een van deze of beide lenzen, ik zou ze wel allebei willen aanschaffen maar dat is me wat te duur.
    Indien de Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 VR II een bijna dezelfde mooie onscherpe achtergrond geeft als de Nikkor AF-D 85mm F 1.4 IF dan ga ik voor de 70 – 200
    Indien de Nikkor AF-D 85mm F 1.4 IF werkelijk superieur is in mooie onscherpte in de achtergrond dan ga ik voor hem.
    Kan iemand me hier in raad geven????
    Ik heb ze allebei... en gebruik de 85mm lens het meest voor portret fotografie... op D700
    en als je voor de 70-200mm zou kiezen, denk dan ook eens na over het verschil v an de Versie 1 en versie 2, voor portret lijkt de versie 1 me geschikter...

85mm F2.0

85mm f1.8

some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Zou je dan niet eerder naar de 105 of 135 f/2 DC gaan? Daarmee kan je de (on)scherpte van de achtergrond nog zelf aanpassen...

Verkoop dan de 105mm macro - zo past misschien een (occasie) 70-200 VR I nog in het budget?

Comment

Vergeet niet dat het gaat over de nieuwe 70-200mm f2.8 mensen deze is optisch zeker zo goed als de 85mm f1.4 en is meer veelzijdig.

Comment

De 105 of de 135 DC zijn net iets te lang voor volledige opnames in mijn kleine studio, met de 85 mm haal ik dat nog net. De 105mm macro wil ik bewaren om extreem dichtbij close-ups te maken en ook voor de gewone macrofotografie.
          De VR 1 hebben ze me afgeraden omdat deze voor fulframe problemen kon geven, raar vind ik ook dat de auto focus , voor fulframe, in sommige gevallen problemen zou geven????????????
          Voor de 85mm F 1.8 waarshuwde men me dat deze soms een lelijke onscherpte zou geven, en foto’s op, internet bevestigen dat.
          Van de 85 mm1.4 lees ik zeer goede testen.
          Voor de 70 – 200mm f2.8 VR2 zou ik kiezen omdat ik de VR soms wel mis op mijn Sigma 70 – 200mm F2.8.
          Ik weet het de 85mm en de 70 – 200mm zijn twee verschillende lenzen. Als de 70 – 200 dezelfde mooie onscherpte geeft als de 85 mm1.4 dan kies ik voor de 70 – 200mm.
          Indien de 85 door zijn 1.4 een veel mooiere onscherpe achtergrond geeft dan ga ik voor de 85.
          Eigenlijk wil ik ze wel beiden maar als amateur heb ik een beperkt budget.
          Ik zal nog wat moeten zoeken en afwegen of misschien eerst eens de lenzen huren om te vergelijken.
          Iedereen die reageerde alvast bedankt voor jullie hulp, en nieuwe reacties nog steeds welkom Bedankt mensen Jan.

Comment

De Nikkor AF 85 f1,4 heeft zijn naam als portretlens niet alleen gemaakt door de wijze waarop ze de achtergrond toont doch ook door haar relatieve lage contrast.... Het m.i. is vooral dat laatste wat een groot verschil gaat uitmaken met de nieuwste generaties "nano" Nikkors....

Comment

ga voor AF-D 85mm F 1.4 superlens!!!
              er staat hier op bd een ocasie te koop http://forum.belgiumdigital.com/f11/...ns-304137.html
              D700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanDonckers Bekijk bericht
                Voor de 85mm F 1.8 waarshuwde men me dat deze soms een lelijke onscherpte zou geven, en foto’s op, internet bevestigen dat.
                Dan moet ik dat ten stelligste tegenspreken; de 85/1.8 is al evenzo een superlensje voor een heel zachte prijs.
                De bokeh, evenals de scherpte, zijn uitstekend.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Beide objectieven zijn erg goed. Persoonlijk zou ik voor de 85mm gaan. Optisch zullen ze elkaar niet veel ontlopen maar lichtsterk glas heeft gewoon mijn voorkeur. Bedenk wel dat de 70-200 iets allrounder is en natuurlijk een super AF heeft. Beide objectieven zijn niet te versmaden, ik denk dat je ze gewoon moet uitproberen. Wil je liever een super lichtsterk objectief of iets meer allround, zoom en een snelle AF.

Groeten van Willem
                  Gemiddelde van mijn body's: Nikon E137.5
                  Gemiddelde van mijn objectieven: Nikkor 73mm F2.27
                  Gemiddelde van mijn flitsers: Nikon SB-700

Comment

Ik zou je toch ook aanraden om de 85 1.8 niet onmiddellijk uit te sluiten. Kost ongeveer een derde van de 1.4 (waarvan al een tijdje gerumourd wordt dat er een update zou aankomen).
                    Check eens op de site van Thom Hogan: daar staat een review van de 1.4 en zijn idee over of je de 1.4 of de 1.8 moet nemen.
                    Voor die extra 2/3 stop (en de erbijhorende lagere scherptediepte) alleen zou ik het niet doen: zelfs in combinatie met een D90, die al een hogere scherptediepte heeft dan een D700, ben ik zelden lager dan f 2 gegaan, omdat de scherptedieptezone anders wel héél klein wordt.
                    Deze foto is genomen met de 85 mm 1.8 op f2 of 2.5 (can't remember) op een D90...
                    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Ik denk inderdaad ook dat ik de 85mm F1.8 te snel heb uitgesloten, ik zie er nu ook foto's van met een hele mooie bokeh.
                      Ik ga proberen de F1.8 te huren en te testen, als hij me bevalt denk ik dat ik hem aankoop, het prijs verschil met de F1.4 speelt natuurlijk ook mee en indien ik mijn Sigma 70 - 200mm F2.8 verkoop dan past de Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 VR2 nog net in mijn budget, ik denk dat ik dan 2 mooie lenzen heb.
                      Vinden jullie de keuze voor de 85mm F1.8 goed of liever voor de 1.4 gaan????

Groeten Jan en nogmaals allen bedankt voor de reacties

Comment

Ik denk dat als de nieuwe 85 1.4 er komt, de oude sterk in prijs gaat zakken (tweedehands, en misschien ook de eindereeksen van de nieuwe). Je zou dan op dat moment kunnen kiezen tussen een goedkoop oud model of een duurder nieuw model. Maar ik zou nu alvast geen nieuwe 85 1.4 kopen. Die 7 à 800 euro dat het scheelt heb je al een behoorlijk stuk van de 70 - 200 f 2.8 mee betaald.
                        BTW, als je een weekje of twee kunt wachten kan je altijd eens mijn 85 1.8 testen...
                        Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                        Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                        GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Ik heb de 85mm f1.8 en sinds kort ook de 70-200VRII. Mijn testen zijn tot op heden nog redelijk beperkt gebleven maar qua 'handling' kan ik al wel iets kwijt. De 85mm f1.8 is héél klein en dus erg gemakkelijk om mee te werken. De bokeh van deze lens is heel mooi, ook al is het minder 'creamy' dan met de f1.4. Ik gebruik mijn 85mm ook zelden op f1.8. f2 of f2.2 is meestal gemakkelijker om niet net voor de ogen te focussen (en dat pas te laat op te merken). Als je low profile / low weight wil gaan is deze je buddy.

De zoom is groot, en dus ook echt opzichtig maar ze focust zó snel en de VR werkt zó goed, dat ze gemakkelijker inzetbaar is als de 85mm. De VR kan tot 4 stops verschil maken en dat is dus sneller als de 85mm op f1.8. Het contrast is ook heel mooi op de zoom, net als de bokeh. Je zeult met meer als een kilo meer glas, het heeft in sommige situaties wel z'n voordelen...

Ik zou zeker eens overwegen om de 2 85mm's en de 70-200 naast elkaar te testen. Ik denk dat de keuze voor Bokeh minder relevant is dan wel voor inzetbaarheid / handling...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
                            Ik zou je toch ook aanraden om de 85 1.8 niet onmiddellijk uit te sluiten. Kost ongeveer een derde van de 1.4 (waarvan al een tijdje gerumourd wordt dat er een update zou aankomen).
                            Check eens op de site van Thom Hogan: daar staat een review van de 1.4 en zijn idee over of je de 1.4 of de 1.8 moet nemen.
                            Voor die extra 2/3 stop (en de erbijhorende lagere scherptediepte) alleen zou ik het niet doen: zelfs in combinatie met een D90, die al een hogere scherptediepte heeft dan een D700, ben ik zelden lager dan f 2 gegaan, omdat de scherptedieptezone anders wel héél klein wordt.
                            Deze foto is genomen met de 85 mm 1.8 op f2 of 2.5 (can't remember) op een D90...
                            Da's toch niet zo moeilijk om na te gaan.
                            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Foto’s gezien van de 85mm 1.4 echt subliem zeer mooie bokeh. De 85mm1.8 geeft inderdaad ook een zeer mooie bokeh, maar de 1.4 is nog extremer.
                              Een kennis van me heeft de 85mm 1.4, hij heeft prachtige foto’s gemaakt met zeer extreme bokeh, ik dacht steeds dat deze met de 200mm F2 waren gemaakt, maar hoor nu pas dat ze met de 85 mm f1.4 zijn gemaakt, close-up van kattenkop zo extreem, zo mooi de ogen haar scherp de rest vervaagd. Hij gebruikt bij volledige opnamen van personen de lens op 1.4 door de grotere afstand is dan de scherptediepte groter en hou je door de 1.4 toch een sublieme bokeh, ik denk dat dus voor modellen ten voeten uit de 1.4 wel in het voordeel is, voor close-ups zal de 1.8 iets gediafragmeerd zeker voldoen.
                              Ik denk dat het weer een duur grapje ga worden, de Sigma 70 – 200mm f2.8 wil ik in de toekomst zeker vervangen door de nikor 70 – 200mm f2.8 VR2, de 85mm wil ik al vroeger aanschaffen, ik twijfel nog steeds tussen de 1.4 en de 1.8, het is vooral het prijsverschil dat me tegenhoud om de 1.4 te nemen.
                              Ik doe vooral modelfotografie en hou van zeer extreme bokeh, ik gebruik nu zelfs dikwijls de 300mm f2.8 om de achtergrond te vervagen maar de afstand tot model is dan wel groot voor goed contact met het model.
                              Momenteel ga ik voor de 85 mm, ik denk gezien mijn stijl van fotografie dat ik die het meest zal gebruiken, ik twijfel echter nog voor de meerprijs van de 1.4, is toch wel groot. De 70 – 200mm f2.8 VR2 kan nog wel wat wachten.
                              Nogmaals bedankt voor jullie reactie Groeten Jan
                              Last edited by JanDonckers; 8 april 2010, 22:02.

Comment

Working...
                              X