Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flare ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flare ???

Iemand een idee wat hiervan de oorzaak is.
    Bijna alle foto's die ik neem met m'n nikkor 12-24 hebben last van van een vreemde magentakleurige flare in het midden van de foto.
    Heb dit verschijnsel alleen bij deze lens.
    Op onderstaande foto's is dit goed te zien.

Re: Flare ???

Dat lijkt (voor mijn simpel oog) op een probleem met de coating van de elementen.
    Ik zou het eerder een plek noemen dan een flare...
    Nikon D90 met wat recent glas, een pillampke en een bollekesstatiefke samen in een kabaske om half over de rug te smijten.

Comment

bij de eerste zou je het op de zon kunnen afschuiven als flare!
      maar bij die 2de al niet meer! zit op exact dezelfde plaats!
      neem es wat foto's waar die plek op een lichtere plaats in de foto staat!
      desnoods op een witblad/muur.

zou daarmee naar de winkel trekken en vragen wat zij ervan denken
      nikon stuff

Comment

Een 'echte' flare zou zich verplaatsen afhankelijk van de stand van de zon. Hier lijkt die 'vlek' zich steeds op dezelfde plaats in het midden te bevinden. Lijkt me eerder een lens (constructie?) probleem.

Je zou deze vlek dus op iedere foto moeten krijgen, in min of meerdere mate. Probeer een foto te nemen in de winkel waarop die zichtbaar is met je lens en vraag of je een andere lens mag proberen om dezelfde foto te nemen en te zien of het daar ook voorkomt.
        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
        "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
          Een 'echte' flare zou zich verplaatsen afhankelijk van de stand van de zon. Hier lijkt die 'vlek' zich steeds op dezelfde plaats in het midden te bevinden. Lijkt me eerder een lens (constructie?) probleem.

Je zou deze vlek dus op iedere foto moeten krijgen, in min of meerdere mate. Probeer een foto te nemen in de winkel waarop die zichtbaar is met je lens en vraag of je een andere lens mag proberen om dezelfde foto te nemen en te zien of het daar ook voorkomt.
          Juist ! wat nu wel kan is dat een lensfout zich meer manifesteert in geval er een beetje direct licht je frontlens ook al erg zijdelings raakt.

frans
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
            Juist ! wat nu wel kan is dat een lensfout zich meer manifesteert in geval er een beetje direct licht je frontlens ook al erg zijdelings raakt.
            yep... dat kan heel goed.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Vraagje: zit er een (UV?) filter voor je lens?
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Merci voor jullie reacties.
                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Vraagje: zit er een (UV?) filter voor je lens?
                Neen, uv-filter zit er nooit op.

Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht

Denk ook dat er iets mis is met de lensconstructie of coating.
                Allen slaag ik er niet in om die magentavlek binnenskamers met kunstlicht terug op te roepen.
                Terwijl ik ondertussen al zeker weet dat vlek wel zal verschijnen als ik de foto's buiten in tegenlicht neem.
                Ik vraag me af hoe ik in de winkel duidelijk kan tonen dat er iets mis is met de lens.

groetjes,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rubenknockaert Bekijk bericht
                  ...Allen slaag ik er niet in om die magentavlek binnenskamers met kunstlicht terug op te roepen.
                  Terwijl ik ondertussen al zeker weet dat vlek wel zal verschijnen als ik de foto's buiten in tegenlicht neem.
                  Ik vraag me af hoe ik in de winkel duidelijk kan tonen dat er iets mis is met de lens.
                  Probeer eens met een halogeen-spot vanuit diverse hoeken
                  Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rubenknockaert Bekijk bericht

groetjes,
                    Gaan wanneer de zon schijnt en laat hem zelf een paar foto's nemen.
                    Desnoods laptop meenemen om de foto's samen te bekijken.
                    Laat vooral niet op je kop zitten, ik heb zojuist uitgebreide tests gelezen van Ken Rockwell en op geen enkel moment spreekt hij over iets dergelijks in deze zeer uitgebreide test.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Hey Ruben,

Ik zit met een zelfde probleem met een nikkor AF-D 50 1.8D en ben zelf gaan googlen op dit probleem en dit zijn voorlopig mijn bevindingen:

Het is een gevolg van difractie door een klein diafragma

Dit effect komt enkel voor als ik het diafragma volledig dichtdraai (F22).

Ik hou met belangstelling dit onderwerp in het oog en hoop op een snelle oplossing

Steven
                      "You never fail because you made a mistake
                      You only win because you try"
                      - Marcus Hilton (bekend danser)
                      FLICKR

Comment

Bovenstaande foto's zijn genomen op F 13 kan zijn dat het weg is bij F8 maar zou evengoed niet mogen voorkomen.
                        α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                        Flickr____No place to be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stco Bekijk bericht
                          Ik zit met een zelfde probleem met een nikkor AF-D 50 1.8D en ben zelf gaan googlen op dit probleem en dit zijn voorlopig mijn bevindingen:
                          Het is een gevolg van difractie door een klein diafragma
                          Dit effect komt enkel voor als ik het diafragma volledig dichtdraai (F22).
                          De 'snellere' 50mm's van de D-serie hebben wel meer licht-artifacts...
                          Maar op de helft van je minimale F-stops (F13 tov F22) vind ik toch niet mogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                            Bovenstaande foto's zijn genomen op F 13 kan zijn dat het weg is bij F8 maar zou evengoed niet mogen voorkomen.
                            Soms zou je inderdaad wensen dat de natuurkunde niet bestond....

Comment

de meeste lensjes,op dslr's, presteren op hun best tussen f/8 en f/11... daarboven krijg je rare toestandjes.. ligt nog geeneens aan de lens, maar meer aan de (crop)of 'FF'-sensor..

middenformaat en grootformaat camera's kun je wel met gemak gebruiken tot en met f/22 of nog meer...

dslr's met FF of cropsensoren zijn niet geschikt voor die hele kleine diafragmaatjes..

middenformaat of grootformaat wel..

wie met een dslr + een 50mm op f/22 gaat lopen schieten, die heeft kennelijk iets niet helemaal begrepen.. (D I F F R A C T I E perhaps??)

als het een lensprobleempje is, bv dat de coating niet goed zou zijn, dan moet je de zooi gewoon terugsturen..

(kijkend naar de bijgevoegde plaatjes, en de exif bekijkende, dan zie ik dat tgv het f/13 getal er al scherpteverlies is..wellicht dus toch al diffractie..)
                              Last edited by Sjinouck; 4 april 2010, 03:54.

Comment

Working...
                              X