Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

35mm f1,8 of 50mm f1,8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 35mm f1,8 of 50mm f1,8

Beste,

Ik ben van plan een Nikon D90 met de 16-85mm combinatie aan te schaffen. Ik had hier graag nog een meer lichtgevoelige lens aan toegevoegd waar ik ook meer met diepte effecten kan werken. Het zou voornamelijk zijn voor portretten, spelende kinderen,...

Ik had gedacht aan de 35mm f1.8 of de 50mm f1.8. Graag jullie mening.

groeten,

PS. Ik heb absoluut geen intentie om de volgende jaren een full frame camera te kopen en ik denk dat voor mij de 50mm f1,4 ook overkill is.

Re: 35mm f1,8 of 50mm f1,8

zelf lijkt mij een 35mm wel lekker een crop-camera..je houdt toch nog wat meer groothoek over..

Comment

Heb je nog wat over? Zoek dan eens naar een 85/1.8 2de hands, ik vind dat iedeaal(ook op DX) voor portret en scherper als de 50/1.8.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

zelf heb ik 35 f2 (1.8 was toen nog maar net uit en ik denk wel over FF in de toekomst) en de 50mm f1.8. Meestal zit de 35 erop. Als ik overschakel naar de 50, erger ik mij aan een te grote beeldhoek. Ik zou dus ook eerder voor 35 f1.8 en 85 f1.8 gaan en de 50 er voorlopig tussenuit laten. Geen van de 3 zijn echt duur te noemen, hoewel de 50mm qua prijs natuurlijk wel veruit het beste is.
        hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

De 35 mm is een zalige lens, iedere keer als ik de resultaten ervan zie ben ik weer opnieuw tevreden van de aankoop. Beste prijs/kwaliteit aan koop sinds lang!!!!
          ( Denk aan je crop, 35 mm op dx = 50 mm in het echt, 50 mm op dx is 75 mm in het echt, die 50 mm ga je binnen bijna niet meer kunnen gebruiken, tenzij je graag iemands neushaar fotografeert :-))

Groeten,

Luc

Comment

Ik heb ze beide, en op een crop camera, heb ik toch het meeste plezier van de 35mm
            Ook kwa prijs valt er niet te klagen over de 35mm

Succes met je aankoop!

Comment

Ik heb de 50mm 1.4, en sedert vorige week heb ik de 35mm 1.8 erbij, op een crop camera. Het hangt er erg van af wat je ermee wil gaan doen. Beide lenzen zijn zeer goed prijs/kwaliteit, dus uiteindelijk komt het ook neer op persoonlijke voorkeur. Stel jezelf de vraag: maak je liefst beelden met een standaard (35mm op crop), of hou je meer van een lichte tele (de 50mm dan)?
              En als je het écht niet weet, koop ze beide (tweedehands) en je zal zien dat je geen van beide zal willen van de hand doen

L.
              http://lievendevlaminck.wordpress.com/

Comment

Ik gebruik de 35mm ook vaker dan de 50mm. Eens kijken of ik de 35mm F1.4 AI-S ook nog ergens kan vinden wat die komt wel. De 35mm gebruik ik op FX en DX. Op FX zelfs behoorlijk vaak. 1 van mijn favorieten.

Groeten van Willem
                Gemiddelde van mijn body's: Nikon E137.5
                Gemiddelde van mijn objectieven: Nikkor 73mm F2.27
                Gemiddelde van mijn flitsers: Nikon SB-700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                  zelf heb ik 35 f2 Meestal zit de 35 erop. Als ik overschakel naar de 50, erger ik mij aan een te grote beeldhoek..
                  Dan ben jij de eerste.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Melliw Bekijk bericht
                    De 35mm gebruik ik op FX en DX. Op FX zelfs behoorlijk vaak.
                    Let wel op: de 35mm 1.8 is een DX objectief. (Nikkor AF-S DX 35/1.8G)

Comment

Moet ik met de 35mm niet zeer dicht gaan staan voor portretten of valt dat wel mee?

Comment

Hallo,

ik vind voor dichte portretten (hoofd en schouders) zowel de 35mm als de 50mm te kort, ook op DX, maar kan de 85mm f1.8 daarvoor zeer sterk aanraden, ook voor spelende kinderen zal dat een leuke lens zijn. Tweedehands is een 85mm f/1.8 nog aan een redelijke prijs te vinden.
                        De 50mm f/1.8D vond ik op mijn D200 eigenlijk nogal tegenvallen.
                        Een 35mm f/1.8 zal voor een dicht portret een dikke neus geven, maar is wel leuk voor portretten met een beetje omgeving bij.

Groetjes,

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Strakkenduvel Bekijk bericht
                          Moet ik met de 35mm niet zeer dicht gaan staan voor portretten
                          Inderdaad

of valt dat wel mee?
                          Ik vind van niet, sommigen van wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
                            Inderdaad

Ik vind van niet, sommigen van wel.
                            Wat moet ik doen als ik de externe flits gebruik , lens 35mm 1.8 in fel zonlicht? ( in flitsen ) Ik kan nl de sluitertijd nooit sneller dan 200ste zetten in combinatie met de flits. Ik trek mij wel uit de slag door het diafragma kleiner te maken, maar vind het dan wat zinloos om die lens te gebruiken. Deze namiddag nog getest. Gefotografeerd in fel zonlicht, ingeflitst, ( mooi resultaat ) , maar die 200 wil ik verhogen. ( portretten van bejaarden gemaakt in rusthuis , openlucht )
                            Sorry als ik niet antwoord op die vorige vraag, maar ik vind hier nergens hoe ik mijn vraag kan stellen? Ben hier voor het eerst...

Comment

Moet ik met de 35mm niet zeer dicht gaan staan voor portretten of valt dat wel mee?
                              Valt eenvoudig te testen hé. Gewoon met je huidige kitlens eens rondlopen op 35mm en op 50mm (en 85mm) en zie wat je het beste vind werken.

Maar als je voor portretten gaat of denkt te maken, ga dan zeker voor een 50mm. Of nog beter: een 85mm f1.8. De isolatie van je model door de onscherpe, onopvallende achtergrond is veel beter, alsook het feit dat je niet op 1m van hun gezicht moet staan. Je kan dus ongestoord en onopvallender werken (bijv. op trouwrecepties, events etc...), waar mensen spontaan blijven ivp zich bekeken voelen.

35mm geeft voor een schouder/gezicht portret ook iets meer vervorming natuurlijk (grotere neus).

Een 35mm is natuurlijk meer allround. Voor spelende kinderen binnenshuis en vlak voor je op het tapijt is een 85mm natuurlijk iets te nauw en te tele.
                              Maar daarvoor heb je - vind ik - je huidige lens... spelende kinderen vragen toch een redelijk dof, dus moet je diafragma dichtknijpen tot f4 ofzo. Kan je dus met je huidige lens doen (in combinatie met iets hogere ISO van je D90 of flits)

Comment

Working...
                              X