Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag rond 1.7TC Nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vraag rond 1.7TC Nikon

Heren, Dames,

Aan de kant waar het objectief aansluit met de convertor (dus niet langs de camera-kant van de convertor) zit bij mij een klein metalen plaatje, met daarin twee kleine vijsjes. Dat kan bewegen, en ik merk sinds (ik denk onlangs...) dat dat ook beweegt, ook al zit het op de kamera. Als ik die convertor rond z'n as draai, dan hoor je dat dingetje van links naar rechts tikken.

Het lijkt geen invloed te hebben op de foto's, af, ... Is dit iets wat ik moet laten bekijken? Of is het normaal dat dit kleine dingetje "los" zit, en heb ik er nog niet op gelet in 't verleden?

Groetjes,
    Koen
    2xZ6, 1xD7500, glas, licht

Re: vraag rond 1.7TC Nikon

Die bedoel je?

Normaal. die doen dat bij mijn TC 14E II en TC 17E II ook.
    Als je de convertor los in de hand houd en beweegt hoor (en zie) je die bewegen. Eenmaal gemonteert minder merkbaar.
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Yup, die bedoel ik!

Moeilijk omschrijven eh, zo'n dingetje

(waarvoor dient het eigenlijk?)

Bedankt voor de info, dan ben ik al meer op m'n gemak. Vreemd dat ik hier nog nooit op gelet heb vorig jaar, toen ik meer dan 6000 keer geklikt heb met die combinatie op m'n D90

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Baviaantje Bekijk bericht
        Yup, die bedoel ik!

Moeilijk omschrijven eh, zo'n dingetje

(waarvoor dient het eigenlijk?)

Bedankt voor de info, dan ben ik al meer op m'n gemak. Vreemd dat ik hier nog nooit op gelet heb vorig jaar, toen ik meer dan 6000 keer geklikt heb met die combinatie op m'n D90
        Ja, kon het ook niet omschrijven, vandaar snel een foto. Ook geen idee waarvoor dit dient, mogelijks een aanpassing aan de soort lens die erop komt.
        Tot ik je berichtje las was het me ook nog nooit opgevallen , dus vlug m'n fototassen ingedoken om die convertors op te graven en te controleren, en ze doen het allebei. Ik gebruik ze ook regelmatig en heb nog nooit enig probleem gezien in de fotos dus veronderstel ik dat het 'normaal' is.
        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...

Comment

.....
          Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 03:17.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hombre complicado Bekijk bericht
            Dit dient om het diafragma van een lens te bedienen, neem eens een lens vast en bekijk de achterkant , direct rechts van de contactpunten zit een bedieningspalletje, dit dient om het diafragma van de lens te sluiten. Als je nu een TC op de lens zet en je bekijkt die aan de achterkant (de "camerakant") dan zie je ook zo een palletje, als je dit bedient sluit het diafragma..
            Bedankt voor de info.
            Ik had het lipje aan de andere kant van de convertor niet opgemerkt en dus die relatie 'doorgeeft mechanische voor diafragma instelling' niet gevonden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hombre complicado Bekijk bericht
              Het zal alleen bewegen als jij het bedient

Dit dient om het diafragma van een lens te bedienen, neem eens een lens vast en bekijk de achterkant , direct rechts van de contactpunten zit een bedieningspalletje, dit dient om het diafragma van de lens te sluiten. Als je nu een TC op de lens zet en je bekijkt die aan de achterkant (de "camerakant") dan zie je ook zo een palletje, als je dit bedient sluit het diafragma..
              Oei... Maar het kan dan effectief geen kwaad dat het helemaal los zit, als ik gewoon die TC in m'n handen heb?

Als hij op de lens zit, en ik beweeg de lens, hoor ik het ook nog steeds hoor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Baviaantje Bekijk bericht
                Oei... Maar het kan dan effectief geen kwaad dat het helemaal los zit, als ik gewoon die TC in m'n handen heb?

Als hij op de lens zit, en ik beweeg de lens, hoor ik het ook nog steeds hoor
                Gezien je fotos goed zijn, is er geen probleem met het instellen van het diafragma van de lens, dus is er geen probleem

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
                  Gezien je fotos goed zijn, is er geen probleem met het instellen van het diafragma van de lens, dus is er geen probleem
                  Ik heb net nog es wat testen gedaan, en idd, er is geen enkele problematiek vast te stellen door mezelf. Ook het feit dat iemand anders ook meldt dat dit gewoon los zit, stelt me al wat geruster

Comment

Working...
                  X