Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 90mm - f2.8 DI Macro 1:1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tamron 90mm - f2.8 DI Macro 1:1

Iemand ervaring met deze lens op een Nikon (Cropcamera bv. D40/D60/D3000/D5000)?
    Wat zijn jullie ondervindingen? Ik ben benieuwd naar algemene kwaliteit van de lens, maar ook naar gebruik, is deze goed bruikbaar als een portretlens, eventueel ook binnenshuis? Ik lees er zeer goede reviews over ze zou vooral haarscherp zijn en ook een goede snelle autofocus hebben. - Klopt dit volgens jullie?

Alvast bedankt voor reacties!
    Nikon D7000 - Nikkor AF-S 18-105mm VR + Nikkor 60mm f2.8 Micro + Tamron 70-300 F/4-5.6 Di VC + Tamron 17-50mm F2.8 SP Di II

Re: Tamron 90mm - f2.8 DI Macro 1:1

Ik gebruik deze lens veel en ben er tevreden over. Alle macrofoto's op mijn website ericvanhout.be zijn met deze lens gemaakt. Ook als portretlens is de tamron 90mm te gebruiken, alleen klagen vrouwelijke modellen soms over de "te scherpe" foto's die elk detail onthullen!

De autofocus is accuraat maar niet supersnel, wat voor macro ook niet van belang is omdat je zelden de autofocus zal gebruiken.

In deze prijsklasse zijn ook de sigma 105mm en de tokina 100mm ook trouwens van uitstekende kwaliteit.

Grtz, Eric
    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Gwen Bekijk bericht
      ... een goede snelle autofocus hebben. - Klopt dit volgens jullie?
      Verwacht van een macro-lens nooit een echt snelle AF, bij geen enkel merk. Scherpte wel, maar zoals reeds opgemerkt: dat kan voor portretfotografie dan weer net TE scherp zijn. Kwalitatief liggen alle macro lenzen dicht bij elkaar denk ik. Ik gebruik de 150mm van sigma, maar die is voor portretten minder geschikt vanwege de werkafstand. (tenzij je veel plaats hebt).
      Ik zou zeggen: zoek een winkel waar je enkele lenzen kan vergelijken en kies diegene die je het best ligt.
      Last edited by LesC; 29 maart 2010, 10:53. Reden: Eventjes je codes aangepast ;)
      It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
        ...alleen klagen vrouwelijke modellen soms over de "te scherpe" foto's die elk detail onthullen!...
        't Is ook nooit goed voor die vrouwen
        "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
        500px

Comment

Een macro lens moet niet snel focussen, ik gebruik zelfs alleen manuele focus als ik insecten ga fotograferen.

Comment

Die Tamron 90mm is een absolute aanrader, één perfect scherpe lens voor één scherpe prijs.
            Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

Bedankt voor all reacties,
              De reden waarom ik vraag naar de autofocus is dat ik deze lens zeker niet alleen voor MACRO wil gaan gebruiken (want MACRO doe ik altijd manueel) maar ook voor foto's van honden, mensen, straatfotografie...
              Maar ik wel echt een lens met die lichtsterk is en haarscherp trekt.
              Nikon D7000 - Nikkor AF-S 18-105mm VR + Nikkor 60mm f2.8 Micro + Tamron 70-300 F/4-5.6 Di VC + Tamron 17-50mm F2.8 SP Di II

Comment

Volgens mij heeft deze lens geen AF voor de jouw genoemde Nikons. Ik vind op de Tamron niks over BIM AF.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Volgens mij heeft deze lens geen AF voor de jouw genoemde Nikons. Ik vind op de Tamron niks over BIM AF.
                  Ik heb lang gezocht naar informatie over een AF in de lens zelf gezien dat bij mijn D3000 niet in de Body zit. Heb dit gevonden op de Tamron site en begreep daaruit dat de 90mm wel compatibel zou zijn. Kan iemand me zeggen of dat klopt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Gwen Bekijk bericht
                    Ik heb lang gezocht naar informatie over een AF in de lens zelf gezien dat bij mijn D3000 niet in de Body zit. Heb dit gevonden op de Tamron site en begreep daaruit dat de 90mm wel compatibel zou zijn. Kan iemand me zeggen of dat klopt?
                    Volgens mij heeft de Tamron 90mm een ingebouwde scherpstelmotor en is AF dus mogelijk met D3000. Koop je lens in "echte" fotozaak en probeer op voorhand de combinatie uit. Zo kan je je ook een idee vormen van de snelheid van de AF.
                    Flickr - JAlbum

Comment

Deze Tamron lens heeft geen BIM (Built-in motor = ingebouwde scherpstelmotor) en is dus afhankelijk van een scherpstelmotor in de camera.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                        Deze Tamron lens heeft geen BIM (Built-in motor = ingebouwde scherpstelmotor) en is dus afhankelijk van een scherpstelmotor in de camera.
                        http://www.photozone.de/nikon--nikko...report--review
                        Volgens verschillende berichten op internet-fora is de laatste versie van de tamron 90mm wel degelijk uitgerust met een autofocusmotor. Testen bij aankoop dus en zorgen dat je de laatste versie aanschaft.
                        Flickr - JAlbum

Comment

De nieuwste versie heeft wel een ingebouwde motor hoor, ik heb ze zelf ook. (hoewel het niet nodig is voor de D90)
                          't is een zeer scherpe lens, de AF is accuraat maar vergeet het om snel bewegende voorwerpen zoals auto's of dieren te volgen want dat gaat echt niet.
                          Daar reageert de AF te traag voor.

Comment

Ben ook aan het uitkijken naar een "basis"macrolens. Ik twijfel tussen deze Tamron en de Nikkor AF-S DX Micro 85mm F3.5G ED VR. Die is zo'n 80€ duurder en is minder lichtsterk, maar 't is natuurlijk een Nikkor.
                            Is er iemand die de twee durft te vergelijken?

Groetjes,

Riho
                            Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                            Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

Comment

Ga gerust voor de Tamron. Ik geloof nooit dat die Nikon z'n meerprijs waard is.
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Working...
                              X