Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor Sony a550

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens voor Sony a550

Ik heb momenteel de 2 kitlenzen die ik aangekocht heb bij de Sony :
    - 18-55mm
    - 55-200mm

Nu zou ik toch graag wat meer kwalitatieve lenzen kopen en twijfel ik sterk met wat ik moet beginnen. Ik heb eens naar mijn reeds genomen foto's gekeken en ik gebruik zowat alle brandpuntafstanden tussen 18 en 200mm veel. Ik fotografeer het liefst portretten, kinderen (van op afstand), straatfotografie, natuur.

Hier een lijstje met alle lenzen die ik interessant vind, of die ik toch in de toekomst zou willen bezitten (soms identieke lenzen bij twijfel tussen 2) :
    - Sony 16-105 (goed bereik) of Sony Carl-Zeiss 16-80 (goede kwaliteit, minder bereik)
    - Simga 24-70 2.8 (goeie lens, diafragma goed, weinig bereik)
    - Sony 18-250 (super bereik, weinig kwaliteit)
    - Sony 70-300 G (ver bereik, goede kwaliteit)
    - Sony 50 1.8 (ideaal voor portretten, goedkoop)

Welke lens start ik nu best mee, en welke keuzes maak ik beter? Na héél véél opzoekwerk raak ik er toch maar niet uit.
    FotoFever

Re: Lens voor Sony a550

De Sigma 24-70 zou ik niet nemen, behalve je nog van plan bent om een breedhoek te kopen, want 24mm op een cropcamera is niet echt breedhoek En als je nu ziet dat je 18mm veel gebruikt...

De rest ken ik niet, ik heb zelf de 2 Tamrons: 17-50 en 70-200, ben van beide zeer tevreden.
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

Comment

Hat hangt natuurlijk ook voor een groot gedeelte van je budget af hé.
      Volgens mij is de beste combinatie de Sony Carl-Zeiss 16-80 en de Sony 70-300 G,
      da's topkwaliteit en een range van 16 tot 300 mm, maar dan ben je wel zo'n 1200 euro
      lichter
      Ik heb zelf sinds kort de Carl-Zeiss 16-80 en ik ben er heel tevreden van.
      Van de Sony 70-300 G heb ik hier op het forum al hele knappe foto's gezien en staat dus
      op mijn verlanglijstje.
      Last edited by vanalleswa; 22 maart 2010, 00:23.
      Mvg, Marc
      Sony A77II en A550, CZ 16-80, Sony 70-300 G, Sony 35 1,8 - 50 1,8 - 85 2,8
      http://fotos.mdlfoto.be/

Comment

Mijn voorkeur gaat ook uit naar de 16-80 CZ + 70-300 G, dan heb ik zoals je zegt een goede kwaliteit met een groot bereik. (te kopen in 2 fases wegens grote kost natuurlijk)
        Het enige waar ik dan over twijfel, is het tekort aan een groot diafragma, voor foto's binnenshuis vooral.
        FotoFever

Comment

Als je veel natuur en architectuur fotografeerd is een groot hoek nog een aanrader?
          Aangezien je veel op de 18 zit is misschien een grote hoek grens verleggend?

Ik zou dan bijv de sigma 10-20 aanraden.

Verder zijn zeiss objectieven altijd goed zover mij bekend
          Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

Zelf heb ik al een hele tijd de Carl Zeiss 16-80mm, en het is een erg goede allround lens. Ze is wel iets minder lichtsterk dan bv. een Tamron 17-50mm f/2.8, maar het bereik, de scherpte en de kleuren vind ik uitstekend. Omwille van de prijs heb ik ze wel tweedehands gekocht, maar tegenwoordig kan je ze nieuw kopen voor €500.

Sinds kort heb ik ook een 70-300 G waardoor ik eigenlijk goed zit van 16 tot 300mm. Het enige nadeel is de lichtsterke, maar daar gebruik ik een Sigma 50-150mm f/2.8 voor. Verder doet de A550 het zeker niet slecht op hogere ISO's dus tenzij je concerten gaat fotograferen of indoor sport denk ik niet dat de lichtsterkte een probleem vormt.

Als je nog vragen hebt of enkele voorbeeldfoto's zou willen, laat maar horen .
            about.me/stijnv

Comment

Bedankt allemaal.
              Ik zal denk ik starten met de CZ 16-80 en dan later de Sony 70-300 G erbij kopen.

Durven jullie dat aan om zo'n 'dure' lens te kopen bij een webshop zoals CameruNu? Indien er een probleem is met die lens, is dat dan niet moeilijk om die te laten herstellen?
              FotoFever

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FOTOFEVER Bekijk bericht
                Durven jullie dat aan om zo'n 'dure' lens te kopen bij een webshop zoals CameruNu? Indien er een probleem is met die lens, is dat dan niet moeilijk om die te laten herstellen?
                Gewoon terugsturen naar de winkel, zij zorgen voor de rest (ik koop al mijn materiaal online, slechts één keer een Sigma-lens moeten terugsturen).
                about.me/stijnv

Comment

Mijn CZ 16-80 komt van CameruNu, goede prijs en snelle levering.
                  Mvg, Marc
                  Sony A77II en A550, CZ 16-80, Sony 70-300 G, Sony 35 1,8 - 50 1,8 - 85 2,8
                  http://fotos.mdlfoto.be/

Comment

Cameranu.nl is daarbij wel een webshop maar het is ook een gewone winkel die je kunt bezoeken.

Ik heb zelf ook een lens terug gestuurd en wordt keurig netjes op de hoogte gehoude over de status enz.
                    Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FOTOFEVER Bekijk bericht
                      Mijn voorkeur gaat ook uit naar de 16-80 CZ + 70-300 G, dan heb ik zoals je zegt een goede kwaliteit met een groot bereik. (te kopen in 2 fases wegens grote kost natuurlijk)
                      Het enige waar ik dan over twijfel, is het tekort aan een groot diafragma, voor foto's binnenshuis vooral.
                      In plaats van eerst ruim €1000 uit te geven aan die twee lenzen, zou ik beginnen met iets wat je meer licht bezorgt: Sony 50/1.8, of tweedehands 50/1.4 of 1.7, of een Tamron of KM 28-75/2.8 (allemaal zo'n €100 à 300).
                      De laatste lens is beter dan de Sigma 24-70 (tenzij je voor de nieuwste HSM-versie zou gaan misschien, maar die is ook een pak duurder), en het 28-75-bereik vind ik persoonlijk ideaal voor portretten, handiger dan 17- of 18-50 in elk geval.
                      Aangezien je portretten en kinderen als eerste onderwerpen noemde, denk ik dat je met een van deze vier in elk geval het meeste waar voor je geld krijgt.

Daarna zou het best kunnen zijn dat je de 18-55 ruim OK vind voor landschappen, en als je dan nog meer bereik wil, dan is de 70-300G in elk geval een aanrader (of de grote broer natuurlijk: 70-400...).
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Stijn V ... heb jij soms het adres waar de Carl Zeiss 16-80mm voor 500 euro te koop is ?
                        Thanks

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jempi_de_gentenaar Bekijk bericht
                          Stijn V ... heb jij soms het adres waar de Carl Zeiss 16-80mm voor 500 euro te koop is ?
                          Thanks
                          Neen, niet meer, de prijzen (niet alleen van die lens) zijn onlangs gestegen.
                          about.me/stijnv

Comment

De 55-200mm lens die je hebt zou erg goed presteren, wat ik gelezen heb op reviews zijn de mensen erg content, scherpte, kleuren, weinig CA enz... en zou beter zijn voor macro opnames dan de 70-300.
                            Is het prijsverschil wel gerechtvaardigd 200€ tov 820€, ik weet het toch niet ...
                            Last edited by alex606; 11 mei 2010, 10:27.
                            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                            Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Begin gewoon met die 55-200, ofwel een tweedehands Minolta 100-300 D Apo of zo.
                              Een paar honderd euro, en voor de meesten voldoen die lenzen perfect.

Wil je binnen een paar jaar iets anders, dan kan dat nog altijd.

Kijk anders eens op www.dyxum.com naar commentaren van gebruikers en voorbeeldfoto's.
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Working...
                              X