Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring: Zeiss Planar T* EF 50mm/1,4 Manual Focus

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ervaring: Zeiss Planar T* EF 50mm/1,4 Manual Focus

Ik heb al veel goede (en ook slechte) reviews gelezen over de IQ van de Zeiss Planar 50mm/1,4 en overweeg hem aan te kopen. Ik had echter nog vragen ivm het gebruik van de Manual Focus op een dsrl 350 EOS:

- Is dit te doen (rustige statische onderwerpen)? Ook nog op 1,4?
    - Kan je vertrouwen op de bevestiging van de AF-punten? Of is een Focus Screen noodzakelijk?
    - Is het mogelijk en makkelijk op een Focus Screen te plaatsen in een Canon 350? En kan je na het plaatsen van een Focus Screen nog gebruik maken van de AF-punten (of kan de camera met AF-lenzen nog gebruik maken van de AF-punten)?

Bedankt!

P.S. Dit behoeft geen discussies over pro & cons Zeiss, Canon, Sigma, Nikkor 50mm, aub.
    Een Canon 350D met EF 28mm 1.8 UMS, EF 50mm 1.8 II en EF 16-35mm 2.8L II UMS in de kast en een Leica X1 voor dagelijks gebruik

Re: Ervaring: Zeiss Planar T* EF 50mm/1,4 Manual Focus

Gezien de kleine zoeker van de 350D lijkt MF mij niet echt handig. Ik zou dan op z'n minst toch een split prism matglas willen hebben....
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Idd, die zijn wel beschikbaar (google maar gewoon eens op "350D focus screen"), maar het nadeel is wel dat je dan blijkbaar de oplichting van de AF punten in de zoeker verliest, met al je lenzen, toch wel een nadeel vrees ik.
      Met het standaard matglas zul je accuraat focussen met lenzen >f/2.8 echt kunnen vergeten, met de 40D was het al zo goed als onmogelijk en die zoeker is iets groter. Met het Ef-S matglas daarentegen lukt het prima, maar dat is helaas niet beschikbaar voor de 350D.
      Over de lens daarentegen zal niet veel slechts te zeggen vallen! (als je ervoor wil gaan is een 2de hands 40D mss nog een optie, die zijn niet meer zo héél duur)
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Ja, de oplichting van AF-punten komt niet meer door, of heel vaag. En de grote van de zoeker is natuurlijk ook klein, dus misschien snel onduidelijk.
        Ik heb ook gelezen dat door de kleine zoeker de 1/2 van de split prism soms donker wordt als de kijkhoek in zoeker niet goed is.

Dan toch een tweede body zoeken, 40D of 5D. Maar ja, dan slinkt het budget voor focus screen en Zeiss Planar.
        Een Canon 350D met EF 28mm 1.8 UMS, EF 50mm 1.8 II en EF 16-35mm 2.8L II UMS in de kast en een Leica X1 voor dagelijks gebruik

Comment

Ik weet dat het daar geen discussie over mocht worden en als je echt voor de zeiss-look wil gaan dan begrijp ik dat zeker, maar er zijn ook nog wel andere MF opties die heel wat goedkoper zijn en soms ook heel goed. Ik heb bvb een Minolta 58 1.2 kunnen kopen voor 161 euro, en die is echt heel goed, nadeel is dat je wel de mount zelf moet aanpassen en ze redelijk zeldzaam zijn geworden..

Maar ook binnen Zeiss zijn er wellicht goedkopere (en ook heel goede) opties als je bereid bent de lens via een adapter te gebruiken ipv rechtstreeks in EF mount, het gebruik blijft verder wel hetzelfde, buiten enkele gegevens in de EXIF.
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Ja, met geen discussie wilde ik eigenlijk vermijden dat het topic zou worden gehijacked door een discussie rond de AF 50mm/1.4 varianten van canon, nikor en sigma. Hierover bestaan genoeg reviews en discussies op het forum en net denk ik.

MF-alternatieven lijken me wel interessant (ik heb ook even rondgelezen op de M42-Lenzen-discussie). Behouden de lenzen hun optische kwaliteit bij het gebruik van een adaptor? Veranderen het aantal stops zoals bij een tele-adaptor, of blijven deze gelijk?

Comment

Ik heb de Planar T* 1.4/50 en de Distagon T* 2.8/21 in gebruik en ik kan je verzekeren dat deze Zeiss lenzen een complete andere feeling en look geven. Deze Zeiss look uit zich in een onvoorstelbare robuustheid, micro-contrast, kleur neutraal, snelle transitie tussen in en out of focus. Het zijn natuurlijk MF lenzen maar hun focus ring beschrijft een veel langere weg om de focus in te stellen. ik heb geen ervaring op 350D maar op de 5DII presteren deze lenzen uitmuntend. Ik gebruik bijna uitsluitend het centraal AF punt en deze licht keurig op. Voor de rest is de 10x vergroting in Live View super en erg handig. Het is een heel andere wereld dan bvb. Canon, alhowel mijn andere lenzen ook Canon zijn.
              "You don't take a photograph, you create it"
              5DmkIII|5DmkII|CZ Distagon 2.8/21|CZ Planar 1.4/50|EF 24-70/2.8 L II|EF 85/1.8|EF 200/2.8 L II|EF 70-200/2.8 L IS II

Comment

Dat is ook wel zo, vooral die "micro-contrast en snelle transitie tussen in en out of focus" trekken me ook wel aan in Zeiss lenzen, maar in de 50mm range zijn er gewoon zo veel alternatieven die ook (heel) goed zijn..
                De 21mm 2.8 en vooral de 100mm 2.0 geven deze look iets meer lijkt me uit voorbeelden, bekijk de massa's voorbeelden in dit topic ook zeker eens!

M42, maar ook Contax Yashika lenzen (C/Y bayonet) op Canon toestellen verliezen geen enkele kwaliteit of licht omdat de adapter zonder glas werkt!

Succes met je keuze alleszins

Koen

Comment

Koen, bedankt voor de link. De foto's zijn om te watertanden.

Oorspronkelijk geplaatst door Thermograph Bekijk bericht
                  ik heb geen ervaring op 350D maar op de 5DII presteren deze lenzen uitmuntend. Ik gebruik bijna uitsluitend het centraal AF punt en deze licht keurig op. Voor de rest is de 10x vergroting in Live View super en erg handig. Het is een heel andere wereld dan bvb. Canon, alhowel mijn andere lenzen ook Canon zijn.
                  Dus je gebruikt geen aangepast focus screen? Natuurlijk is de zoeker van 5DII 98% (denk ik) en van 350 95% en gebruikt 350D een pentamirror die licht wegneemt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jorismichielsen Bekijk bericht
                    Koen, bedankt voor de link. De foto's zijn om te watertanden.

Dus je gebruikt geen aangepast focus screen? Natuurlijk is de zoeker van 5DII 98% (denk ik) en van 350 95% en gebruikt 350D een pentamirror die licht wegneemt.
                    De zoeker van een 5D is natuurlijk totaal niet vergelijkbaar met het tunneltje van de 350D Maar zelfs met de zoeker van de 5D met standaard matglas vind ik handmatig scherpstellen niet altijd even makkelijk, zeker met een zeer kleine DoF en als de lichtomstandigheden niet geweldig zijn.
                    www.indetailfotografie.nl

Comment

Het zijn niet de procenten die het doen, maar de schijnbare grootte, die bij de 5D veel groter is.

Comment

Idd, de zoeker is ook ongeveer de crop factor 1,6 kleiner en het standaard matglas is wsl bij geen enkele DSLR geschikt voor MF met lichtsterke lenzen, het is er gewoon niet voor gemaakt.
                        Persoonlijk zou ik eerst eens testen hoe manueel focussen bevalt, kies bvb voor een Pentacon 50 1.8 + m42 adapter, samen haalbaar voor een euro of 30 en je zit al heel wat dichter bij de Zeiss look dan met de meeste andere 50mm lenzen, laat staan kitlenzen en zelfs dure 2.8 zooms.
                        Bevalt het focussen maar is de kwaliteit nog niet goed genoeg dan kun je altijd het echte werk aanschaffen, maar goed, 't is maar een gedacht natuurlijk.

Vergeet niet dat de foto's achter die link ook wel grotendeels gemaakt zijn door fotografen die héél goed weten wat ze doen..

Comment

eigenlijk is dit een lens voor FF-camera's...manueel scherpstellen door het kleine zoekertje van een cropcamera, is iets anders dan door een zoeker van een FF camera te kijken.. een behoorlijk en geschikt matglas doet ook veel..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                            Het zijn niet de procenten die het doen, maar de schijnbare grootte, die bij de 5D veel groter is.
                            Is een viewfinder magnifier hier een oplossing?

Comment

Is een viewfinder magnifier hier een oplossing?
                              Lijkt me niet, maar dat weet ik niet zeker.

Comment

Working...
                              X