Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

17-40 vertekening (tov 10-22)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 17-40 vertekening (tov 10-22)

Oorspronkelijk geplaatst door andreas612 Bekijk bericht
    bedoel je daarmee dat canon ook correctietool heeft in dpp? (voor bolvormige vertekening).
    Tuurlijk, ik gebruik dit permanent.
    DPP heeft vignettering, CA en lensvervorming correctie aan boord voor Canon EF lenzen.
    Je kan dit zelfs in batch laten toepassen op een ganse folder van foto's.
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

Comment

Ik heb sinds kort mijn 5D in combinatie met de 17-40 en ik heb geen last van verkromming..
      Als je bvb de zee zou fotograferen en je neemt meer lucht partijen dan zal je zeker last hebben van die verkromming.
      Maar als je nu je middelijn van je zoeker op de horizon zet dat heb je geen vertekening of toch minder.
      Het komt er dus op neer wat je meer in beeld wil en wat niet.

Zoals je een veld met een boom gaat fotograferen en je zet je boom links of rechts uit het beeld dan zal je altijd een scheve boom hebben dus het is een beetje wikken en wegen en bvb je boom op 3/4 de zetten en dan je lens iets laten zakken..

Verder als je dichter bij de boom gaat staan dan zal je altijd een scheve boom hebben maar als je er wat verder van gaat staan dan is dat al een stuk minder..
      Dus het is je eigen keuze als je met FF een opname maakt hoeveel vertekening je gaat hebben..
      Mvg, Pascal,Schoonspikke
      Als je schiet..schiet dan raak!
      500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

bij de horizon in het midden is ie inderdaad mooi recht, maar zodra op 3/4 of hoger komt vind ie het wat minder Maar dan photoshop ik 't de volgende keren gewoon recht
        1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

Comment

Working...
        X