Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

afkortingen op lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• afkortingen op lenzen

Ik vraag het mij vaak af, wat welke afkorting juist betekend. Die van nikon ken ik wel ongeveer, maar de andere merken niet, of zeer beperkt.
    Ik heb ook eens gezocht in dit forumonderdeel (waar ik zou zoeken voor zo een uitleg) en niets behoorlijks gevonden. Hier en daar wel eens een verwijzing, maar geen samenvatting.
    Als deze ergens op het forum staat en ik er naast gezocht heb, mag je het altijd melden, want ik meen het ooit eens gezien te hebben.

Anders misschien geen slecht idee om het hier eens allemaal samen te zetten en het bovenaan vast te plakken?

vooral sigma heb ik er de laatste tijd erg sterk in gevonden om héél veel afkortingen toe te voegen

EX, HSM, OS (das toch VR of IS hé?), ...
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Re: afkortingen op lenzen

Verklaring van de afkortingen gebruikt door CANON
    EF = Enhanced Focus (benaming voor de bajonet die alle Canon EOS camera’s gebruiken)
    EF-S = benaming voor een lens die speciaal ontwikkeld is voor het kleiner formaat APS-C sensor (bijv. EOS 300D / 350D) Deze lens kan alleen gebruikt worden op body’s met met EF-s fitting
    USM = Ultra Sonic Motor (een AF-motor die ultrasone geluidsgolven gebruikt met als resultaat een razendsnelle, fluisterstille en zeer nauwkeurige autofocus)
    IF = Inner Focus (bij deze lenzen beweegt de binnenste lensgroep zodat de fysieke lengte van de lens niet verandert)
    ED = Extra Low Dispersion (low dispersion elementen gebruikt in deze lenzen; vebetert CA)
    DO = Diffractive Optics (speciale lenselementen maken het mogelijk om ultra-compacte objectieven te fabriceren)
    IS = Image Stabiliser (een dispositief die in deze lenzen is ingebouwd ter compensatie van bewegingsonscherpte / trillingen)
    L = luxe (de benaming van alle “pro” lenzen van Canon. Deze lenzen bevatten fluoriet glaselementen)

Verklaring van de afkortingen gebruikt door SIGMA
    EX = Extra Quality (volgens de fabrikant de meest hoogwaardige serie)
    DG = voor Digitaal (speciaal gemaakt voor de karakteristieken van digitale SLR's)
    DC = voor Digitaal (ontworpen zodat de beeldcirkel overeenkomt met de kleinere sensors in APS-C body''s)
    UC = Ultra Compact (zoals de naam al aangeeft…)
    ASP = Aspherical (ook wel Asf. / de lens heeft asferische elementen)
    APO = staat garant voor de hoogte beeldkwaliteit door toepassing van "Special Low Dispersion" glas welke CA verminderd
    OS = Optical Stabiliser (= IS bij Canon / VR bij Nikon)
    HSM = Hyper Sonic Motor (ultrasonische geluidsgolven worden gebruikt om de focusring te bewegen bij autofocus / = USM bij Canon)
    RF = Rear Focus (bij deze lenzen beweegt de achterste lensgroep om te focussen)
    IF = Inner Focus (bij deze lenzen beweegt de binnenste lensgroep zodat de fysieke lengte van de lens niet verandert)
    CONV. = deze lenzen kunnen worden gebruikt met een APO Teleconverter EX om het bereik te vergroten.

Verklaring van de afkortingen gebruikt door TAMRON
    LD = Low Dispersion (low dispersion elementen gebruikt in deze lenzen; vebetert CA)
    XR = eXtra Refractive-index (extra refractie elementen zorgen voor correctie van vertekening en CA)
    Di = Digital Integrated design (geproduceerd voor gebruik op de digitale spiegelreflex camera)
    Di II = Digital Integrated design (verbeterde / vernieuwde techniek van Di)

Verklaring van de afkortingen gebruikt door NIKON
    DX = Digital eXpanded (objectieven speciaal ontwikkeld en alleen te gebruiken met Nikon DSLR's)
    DC = Defocus image Control (maakt controle van sferische abberatie in vor- en achtergrond mogelijk)
    RF = Rear Focus (bij deze lenzen beweegt de achterste lensgroep om te focussen)
    ED = Extra-low Dispersion (speciaal glaselement welke zorgt voor correctie van chromatische abberatie)
    VR = Vibration Reduction (tegenhanger van IS bij Canon / OS bij Sigma)
    SIC = Super Integrated Coating (zorgt voor hoogwaardige correctie van overstraling)
    ASP = ASPherical lens elements (speciale asferisch geslepen lenzen zorgen voor correctie van alle mogelijke lens-afwijkingen)
    CRC = Close Range Correction (bepaalde lenselementen treden in werking bij het scherpstellen dichtbij)
    SWM = Silent Wave Motor (tegenhanger van USM bij Canon / HSM bij Sigma)
    D-Nikkor = Lenzen met een ingebouwde processor die zorgt voor communicatie tussen camera en objectief (alleen deze objectieven zijn 100% compatibel met Nikon DSLR's)

Verklaring van de afkortingen gebruikt door PENTAX
    ED = …zie ED bij Nikon
    IF = …zie IF bij Nikon en Sigma
    * = duidt op de aanwezigheid van asferische elementen; zie ASP bij Nikon en Sigma

Verklaring van de afkortingen gebruikt door MINOLTA
    SSM = Super Silent motor (zie USM bij Canon / HSM bij Sigma)
    Alle andere afkortingen zijn gelijk aan die van Sigma en Nikon.

Verklaring van de afkortingen gebruikt door TOKINA
    AT-X = Tokina's best lenses: "Advanced Technology - Extra."
    Pro = One may switch between auto and manual focus simply by pushing the focus ring forward or back.
    SD = Super-low Dispersion glass, the same as Nikon's ED and Canon's UD.
    IF = Internal Focusing. Nothing moves on the outside as you focus.
    DX = Only works properly on DX, not FX or full-frame, formats.

** Disclaimer

bovenstaande tekst is slechts gekopieerd en geplakt uit dit draadje op een ander forum. Ik ben dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud ervan **
    Last edited by MarkEL; 8 maart 2010, 18:16.
    www.indetailfotografie.nl

Comment

merci
      ik hoop dat je dat ergens had staan
      hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
        Di = Digital Integrated design (geproduceerd voor gebruik op de digitale spiegelreflex camera)
        Di is FF
        Di II = Digital Integrated design (verbeterde / vernieuwde techniek van Di)
        Di II is crop

Dat is eigenlijk het grootste verschil tussen Di en DiII
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Verklaring van de afkortingen gebruikt door CANON
          EF = Enhanced Focus (benaming voor de bajonet die alle Canon EOS camera’s gebruiken)
          Vaud, did moed sein: Electro Focus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Di is FF

Di II is crop

Dat is eigenlijk het grootste verschil tussen Di en DiII
            Zou kunnen, zoals ik heb aangegeven heb ik slechts de tekst gekopieerd en geplakt... Ik ben dus niet verantwoordelijk voor de inhoud ervan
            www.indetailfotografie.nl

Comment

Verklaring van de afkortingen gebruikt door SIGMA

APO = staat garant voor de hoogte beeldkwaliteit door toepassing van "Special Low Dispersion" glas welke CA verminderd
              Vaud, APO staat voor Apochromatisch, dat voorkomT inderdaad CA, maar niet door SLD glas.

Ik citeer:
              Een apochromatische lens is een lenscombinatie die chromatische aberraties corrigeert voor drie golflengten van het licht, waarbij met name in het secundaire spectrum de aberratie grotendeels wordt gecorrigeerd.

Licht bestaat uit verschillende kleuren. Iedere kleur wordt op een eigen manier gebroken als ze door een lens valt. Bij teleobjectieven kan hierdoor vervorming ontstaan doordat de verschillende kleuren niet in eenzelfde punt op de lichtgevoelige laag zouden vallen. De correctie ontstaat door een combinatie van drie kleuren te corrigeren waardoor deze in één brandpunt samenvallen. het is dus niet zo dat er met drie lenzen moet worden gecorrigeerd. Apochromaten kunnen ook met twee lenzen worden bereikt.

Edit, ik zie dat het andermans vaudten zijn....
              Last edited by Keeskanon; 8 maart 2010, 20:48.

Comment

Eigenlijk kun je het best naar de websites van de fabrikanten gaan, daar staat het vaak correct en goed verklaart en ben je niet afhankelijk van iemand eruit pikt.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                X