Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is de Nikkor 17-55 mm f2.8 nog bruikbaar als groothoekzoom op een FX camera ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Is de Nikkor 17-55 mm f2.8 nog bruikbaar als groothoekzoom op een FX camera ?

Ik zit mij te beraden of ik de overstap zou maken van crop naar fullframe en vraag mij af of ik m'n huidige standaarzoom Nikkor 17-55 mm dan nog zou kunnen gebruiken als groothoekzoom. Ik dacht ergens gelezen te hebben van niet omdat DX lenzen te veel zouden vignetteren op een FX maar ik vind dat nu niet direct terug. Als dat inderdaad zo is hoe komt het dan dat een 14-24 mm dan wel geschikt zou zijn op FX...da's toch nog wijder
    "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

Re: Is de Nikkor 17-55 mm f2.8 nog bruikbaar als groothoekzoom op een FX camera ?

Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
    Ik zit mij te beraden of ik de overstap zou maken van crop naar fullframe en vraag mij af of ik m'n huidige standaarzoom Nikkor 17-55 mm dan nog zou kunnen gebruiken als groothoekzoom. Ik dacht ergens gelezen te hebben van niet omdat DX lenzen te veel zouden vignetteren op een FX maar ik vind dat nu niet direct terug. Als dat inderdaad zo is hoe komt het dan dat een 14-24 mm dan wel geschikt zou zijn op FX...da's toch nog wijder

De 17-55 is een DX objectief met een kleinere beeldcirkel, zal dus inderdaad vigneteren op een FF, de 14-24 daarentegen is een FF objectief, met een grotere beeldcirkel, dus geschikt op FF, en nog een zeer goede ook.

Comment

Re: Is de Nikkor 17-55 mm f2.8 nog bruikbaar als groothoekzoom op een FX camera ?

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      De 17-55 is een DX objectief met een kleinere beeldcirkel, zal dus inderdaad vigneteren op een FF
      En heb je die vignettering over het volledige bereik dan (ook nog op 55 mm) ?

Comment

Ik veronderstel dat mijn voorganger hier bedoeld, dat de beeldcirkel van een DX-lens onvoldoende groot is om de volledige sensor van een FF te bedekken.
        Vignettering verwijst in de geval naar het feit dat de hoeken van de FF-sensor helemaal geen beeld zullen hebben, bij gebruik van een DX-lens.

Allez zo begrijp het hele verhaal toch.

Omgekeerd kan het dus wel, zonder enig probleem, alleen verklein je de beeldhoek (50mm is equivalent met 75mm op een 1.5x APS-C Sensor, maar dat is een andere discussie)
        Mvg,David
        [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Vanaf de helft van het bereik zal de 17-55 niet meer vigneteren, maar het is goed te zien dat dat stuk nooit bedoeld is om te gebruiken.

De beeldhoek/brandpunt heeft niks te maken met FX en DX. Sigma 12-24 is FX en de Nikkor 12-24 is DX.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Neen, vanaf 28mm en niet volledig open diafragma zou deze bruikbaar zijn. HIER voorbeelden te zien.

Comment

OK, best geen DX lenzen op een FF dus. Bedankt voor de info. Dat wordt dus een ander lenske.

Hoe zit dat dan met andere lenzen (primes en andere zooms waar geen DX op staat)...zijn die wel te gebruiken of zijn er nog dingen waar ik moet op letten.

Waar ik ook niet wijs uit geraak : op Photozone vind ik over de 24-70 mm dit en dit. Gaat dit nu over dezelfde lens maar de ene keer op een cropcamera en de andere keer op een FF of is de FF versie een ander lens. Blijkbaar scoort de optische kwaliteit hoger op de crop dan op de FF...lijkt mij niet logisch...ik geraak er toch niet goed wijs uit.

Comment

OK, best geen DX lenzen op een FF dus. Bedankt voor de info. Dat wordt dus een ander lenske.

Hoe zit dat dan met andere lenzen (primes en andere zooms waar geen DX op staat)...zijn die wel te gebruiken of zijn er nog dingen waar ik moet op letten.

Waar ik ook niet wijs uit geraak : op Photozone vind ik over de 24-70 mm dit en dit. Gaat dit nu over dezelfde lens maar de ene keer op een cropcamera en de andere keer op een FF of is de FF versie een ander lens. Blijkbaar scoort de optische kwaliteit hoger op de crop dan op de FF...lijkt mij niet logisch...ik geraak er toch niet goed wijs uit.
                Het gaat inderdaad over dezelfde lens, het is normaal dat een FF objectief ietsje beter scoort op een DX camera, aangezien de zwakheden van een objectief meestal in de randen terug te vinden zijn, bij DX gebruik je alleen het middendeel, dus is het logisch dat ze daar volopen op FF wat minder scoort, maar wees gerust, de 24-70 AF-S f2.8 Nano is echt een topper.
                En die testen moet je soms met een korrel zout nemen, een betere zoom in deze range is er niet, dus de beste keuze, anders moet je naar prime's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Het gaat inderdaad over dezelfde lens, het is normaal dat een FF objectief ietsje beter scoort op een DX camera, aangezien de zwakheden van een objectief meestal in de randen terug te vinden zijn, bij DX gebruik je alleen het middendeel, dus is het logisch dat ze daar volopen op FF wat minder scoort, maar wees gerust, de 24-70 AF-S f2.8 Nano is echt een topper.
                  En die testen moet je soms met een korrel zout nemen, een betere zoom in deze range is er niet, dus de beste keuze, anders moet je naar prime's.
                  Ah zo...dat weet ik dus ook weer. Thanks

Voor het geval ik ook de primes in overweging neem zou ik graag nog weten hoe het daar zit met de bruikbaarheid op FX. Zijn er uberhaupt prime modellen die niet kunnen op FX ?

Comment

In Nikkor-termen: alles waar DX bijstaat is niet voor FF bedoeld, zoals bijvoorbeeld de 35mm AF-S 1.8 DX.
                    flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas H Bekijk bericht
                      In Nikkor-termen: alles waar DX bijstaat is niet voor FF bedoeld, zoals bijvoorbeeld de 35mm AF-S 1.8 DX.
                      Daar maak ik dus uit op dat alle lenzen zonder DX vermelding wel allemaal bruikbaar zijn op FX.
                      Correct me if I'm wrong of als er nog andere valkuilen zijn.

Comment

Daar maak ik dus uit op dat alle lenzen zonder DX vermelding wel allemaal bruikbaar zijn op FX.
                        Correct me if I'm wrong of als er nog andere valkuilen zijn.
                        Als je bij Nikon blijft klopt dat. Bij Sigma zijn de lenzen die enkel voor DX zijn DC lenzen (opgepast, je hebt bij Sigma zowel DG als DC lenzen, die DG lenzen gaan wel, de DC lenzen niet, de C staat voor Crop, DG voor DiGital, de coatings zijn zogenaamd geoptimaliseerd voor digitaal, alhoewel het waarschijnlijk vooral marketing is)
                        Dat is vooral nuttig om te weten omdat de 50mm f/1.4 van Sigma in sommige gevallen beter zou zijn dan de 50mm f/1.4 van Nikon. Ik heb die laatste en kan niet klagen van beeldkwaliteit, maar de AF is onvoorstelbaar traag en moest ik opnieuw moeten kopen zou ik waarschijnlijk toch eerst eens die Sigma testen.
                        Ik weet niet hoe het bij merken als Tamron zit van naamgeving, maar bvb hun 17-50 f/2.8 zal ook niet werken op FX (behalve dan met zwarte randen ;-))

Comment

Er is natuurlijk een DX mode op de D700 maar dan heb je wel maar 5MP ter beschikking.

Comment

Een 28-80G lens van 3 tientjes doet het nog beter op fx dan de 17-55DX dus de laatste is op FX echt een zinloos stukje glas.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                              Er is natuurlijk een DX mode op de D700 maar dan heb je wel maar 5MP ter beschikking.
                              Op mijn oude Coolpix heb ik maar 4 MPX en voor alle daagse kiekjes ruim voldoende

Comment

Working...
                              X