Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte op 400mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Scherpte op 400mm

Oorspronkelijk geplaatst door M@rio Bekijk bericht
    Een test die ik een tijdje geleden gedaan heb: http://www.severi.be/photography/reviews/review01.htm

Onderaan het artikel kan je de full res foto's downloaden om te vergelijken met jouw foto's.

Mario
    Leuke test, echter is de resolutie niet vergelijkbaar met die van de 50D.
    Als ik mijn bestanden zo ver verklein, bekom ik dezelfde scherpte denk ik.

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
    hier heb je een detail opname ervan zonder verscherping
    http://i48.tinypic.com/4vo9k0.jpg
    Knap! Deze scherpte haal ik dus helemaal niet...
    Zou dit puur het verschil in body zijn? 5D2 vs 50D

Comment

ik had je laatste opnames niet gezien, maar zoals je zelf al opmerkt zou dit verschil tussen body's 5D-50D wel het verschil kunnen zijn
      heb de laatste opnames van u bekeken en vind die van de kip bijlange zo slecht nog niet

greets
      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

Comment

Volgens mij moet de scherpte op elk van die camera's toch beter kunnen met zo'n lenzen, zeker de prime, heb je toevallig geen (goedkoop) UV filter op de lenzen staan?
        Want ik heb de indruk dat dit niet echt beter is dan mijn oude 300mm lens met 2x convertor ertussen..
        bvb http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ml#post2527856
        Die onderste 100% test zou je ook eens kunnen proberen, als je 2m afstand neemt ipv 3 zou de vergroting hetzelfde moeten zijn.
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
          Volgens mij moet de scherpte op elk van die camera's toch beter kunnen met zo'n lenzen, zeker de prime, heb je toevallig geen (goedkoop) UV filter op de lenzen staan?
          Want ik heb de indruk dat dit niet echt beter is dan mijn oude 300mm lens met 2x convertor ertussen..
          bvb http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ml#post2527856
          Die onderste 100% test zou je ook eens kunnen proberen, als je 2m afstand neemt ipv 3 zou de vergroting hetzelfde moeten zijn.
          Geen UV filters, ofwel ofwel een B+W er tussen.
          Heb de test ondertussen op 2 verschillende camera's gedaan met 4 verschillende lenzen, allemaal even soft op 100%.
          400mm, 100-400mm, 24-105mm, 17-55mm

Die onderste test zal ik ook eens doen. Welk profiel heb jij geselecteerd in de camera?
          Bij mij staat alles op neutraal, alles van bewerking uit (sharpness,...)

Voor de prime moet ik wel rekening houden met een kortste scherpstelafstand van 3,5 meter. Welke lenzen heb je nog?
          Last edited by photome; 8 maart 2010, 08:52.

Comment

Ik kan niet helemaal volgen, photojoost = photome?

Maar in ieder geval staat mijn 40D meestal gewoon 'staandaard' ingesteld, de scherpte staat dan op 3/8 geloof ik. Zonder enige verscherping zijn de jpg's altijd soft, hoe goed de lens ook is, dat heeft meer te maken met de sensor / aa-filter.
            Om echt de lens te testen kun je beter in raw werken en dan in ACR het detail hoog zetten en de verscherping (voor een goede lens) laag, op 0,5 pixels ipv 1, dit geeft mij meestal betere resultaten.

Ik moet wel toegeven dat ik tegenwoordig enkel nog mijn oude manuele primes gebruik, dat is precies toch een (goedkoop) stapje op, komende van EF zoomlenzen, die 600mm combo heeft me bvb €63 gekost..
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Ok.....
              Last edited by photojoost; 13 april 2010, 07:56.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                Ik kan niet helemaal volgen, photojoost = photome?

Maar in ieder geval staat mijn 40D meestal gewoon 'staandaard' ingesteld, de scherpte staat dan op 3/8 geloof ik. Zonder enige verscherping zijn de jpg's altijd soft, hoe goed de lens ook is, dat heeft meer te maken met de sensor / aa-filter.
                Om echt de lens te testen kun je beter in raw werken en dan in ACR het detail hoog zetten en de verscherping (voor een goede lens) laag, op 0,5 pixels ipv 1, dit geeft mij meestal betere resultaten.

Ik moet wel toegeven dat ik tegenwoordig enkel nog mijn oude manuele primes gebruik, dat is precies toch een (goedkoop) stapje op, komende van EF zoomlenzen, die 600mm combo heeft me bvb €63 gekost..
                Ik fotografeer standaard in RAW.
                Daarvan sla ik de JPG op in volledige kwaliteit via PS.
                Als ik mijn profiel ook op standaard zet, geeft dit niet veel verschil vind ik, blijft soft.
                Als ik wat verscherp in ACR is het inderdaad een stuk beter, maar ik vind het niet normaal dat verscherping nodig is op een origineel beeld om scherpte te halen. Als je verkleint of iets bewerkt zou ik het eerder normaal vinden omdat je dan bewerkingen hebt toegepast.

De 100% crop van korandoke is ook niet verscherpt en die is vlijmcherp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photojoost Bekijk bericht
                  maar ik vind het niet normaal dat verscherping nodig is op een origineel beeld om scherpte te halen. Als je verkleint of iets bewerkt zou ik het eerder normaal vinden omdat je dan bewerkingen hebt toegepast.

.
                  En toch is dat normaal met een Bayer sensor +AA filter.....
                  Standaard zijn alle beelden enigszins soft indien er niets wordt gedaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                    En toch is dat normaal met een Bayer sensor +AA filter.....
                    Standaard zijn alle beelden enigszins soft indien er niets wordt gedaan.
                    Met verschillende sensors heb ik geen ervaring (ook nog niets over gelezen/tegen gekomen).
                    Ik kan dus besluiten dat dit het maximum is dat standaard uit een 50D zal komen?
                    Het is dus puur de limiet van het toestel zoals ik al vermoedde?

Is er ergens een overzicht/review van de verschillende sensoren in (Canon) dSLRs?

Comment

Met verschillende sensors heb ik geen ervaring (ook nog niets over gelezen/tegen gekomen).
                      Ik kan dus besluiten dat dit het maximum is dat standaard uit een 50D zal komen?
                      Het is dus puur de limiet van het toestel zoals ik al vermoedde?

Is er ergens een overzicht/review van de verschillende sensoren in (Canon) dSLRs?
                      Zo ongeveer ALLE sensoren in de moderne camera's zijn van het Bayer type.....
                      dus ook alle Canon CMOS sensoren...

De enige mij bekende uitzondering is de Foveon sensor van Sigma die niet de ingebouwde 'blur " heeft , maar die heeft weer andere nadelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                        Zo ongeveer ALLE sensoren in de moderne camera's zijn van het Bayer type.....
                        dus ook alle Canon CMOS sensoren...

De enige mij bekende uitzondering is de Foveon sensor van Sigma die niet de ingebouwde 'blur " heeft , maar die heeft weer andere nadelen.
                        Hoe is het scherpteverschil bij de crop van een 5D2 dan te verklaren?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                          ik had je laatste opnames niet gezien, maar zoals je zelf al opmerkt zou dit verschil tussen body's 5D-50D wel het verschil kunnen zijn
                          heb de laatste opnames van u bekeken en vind die van de kip bijlange zo slecht nog niet

greets
                          Vind ik ook

Je ziet wel bewegingsonscherpte in de bek, dat wijst op een redelijk trage sluitertijd

Comment

Hoe is het scherpteverschil bij de crop van een 5D2 dan te verklaren?
                            geen idee, maar ik ervaar alleszins ook een verschil tussen de scherpte in RAW bestanden tussen 5DmkII en 7D. Imo lijkt mij dit logisch aangezien de pixels op de 5DmkII wel wat meer plaats hebben maar ik ga me niet uitspreken over technische of elektronische zaken want dan krijg ik toch maar de allesweters op mij dak (én terecht want ik weet er niets van, van al die elektronica )
                            scherpte op de 7D is dus een pak minder dan op de 5DmkII in RAW bestanden (op 100%), maar met wat postprocessing kom met een foto van de 7D aardig in de buurt van eentje van de 5DmkII

als je de scherpte van je lens wil testen, moet je toch naar Live View gaan hoor, enkel dan kan je weten dat de focus er pal op zit
                            5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                              geen idee, maar ik ervaar alleszins ook een verschil tussen de scherpte in RAW bestanden tussen 5DmkII en 7D. Imo lijkt mij dit logisch aangezien de pixels op de 5DmkII wel wat meer plaats hebben maar ik ga me niet uitspreken over technische of elektronische zaken want dan krijg ik toch maar de allesweters op mij dak (én terecht want ik weet er niets van, van al die elektronica )
                              scherpte op de 7D is dus een pak minder dan op de 5DmkII in RAW bestanden (op 100%), maar met wat postprocessing kom met een foto van de 7D aardig in de buurt van eentje van de 5DmkII

als je de scherpte van je lens wil testen, moet je toch naar Live View gaan hoor, enkel dan kan je weten dat de focus er pal op zit
                              Dat bevestigt inderdaad mijn vermoeden dat ik op de limiet van de 50D zit te kijken.
                              De 7D zal waarschijnlijk gelijkaardig presteren, net als de 40D dat doet.
                              De iets meer pixels van de 7D geven bij dezelfde performance iets meer mogelijkheden om kwalitatief betere beelden eruit te halen.

Maar dan vind ik het verschil wel heel opmerkelijktov de 5D2...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photome Bekijk bericht
                                Maar dan vind ik het verschil wel heel opmerkelijktov de 5D2...
                                ik verwacht niet minder
                                5DmkIII en wat glas

Comment

Working...
                                X