Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstellen nikkor 50mm f1.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherpstellen nikkor 50mm f1.8

Hey,
    ik ben op zoek naar een lens met een diafragma rond de 1.8 voor mijn Nikon D60.

De Nikkor 50mm f 1.8 leek me best geschikt, zeker qua prijs (studentje hé ), maar dan kan ik enkel handmatig scherpstellen. Zijn er onder jullie ook mensen die deze lens op een DSLR gebruiken zonder een AF-D koppeling? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen? Is het niet frustrerend om niet direct je foto te kunnen trekken of dat je achteraf de helft van je foto's moet weggooien omdat ze niet scherp zijn?

Ik hoor het graag.

Groetjes,
    Mathijs.
    Last edited by Vertigo; 4 maart 2010, 17:45. Reden: foutje

Re: Scherpstellen nikkor 50mm f1.8

ik gebruik deze lens ook op mijn D60,voornamelijk als portretlens als je scherpsteld moet je er op letten dat het groene bolletje links in je zoeker oplicht.Het is in het begin wel een beetje wennen maar ik kan je verzekeren dat ik maar weinig fotos moet verwijderen omdat ze niet scherp zijn.Voor zijn prijs is het een super lensje.

mvg Yves
    What you see is what you get

Comment

Is het niet omgekeerd? Dat je geen AF gaat hebben op de d60? Ik zou niet weten waarom je geen MF zou hebben.
      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
      500px

Comment

Yves, zo'n dingen wilden ik horen, dank je.

Sancho, je bent volledig juist. Ik bedoelde dus dat ik verplicht ben om handmatig scherp te stellen.

Alvast bedankt.

Groetjes,
        Mathijs

Comment

Handmatig scherpstellen is iets wat je kunt leren. Eens je het onder de knie hebt, loopt dat vlotjes hoor.
          Al doende leert men...

Flickr

Comment

Ik heb zo'n dertig jaar met MF-lenzen gewerkt en dat ging goed, tot dat ik met mijn oog een soort back focus probleem kreeg: op het matglas prima, ook de splitscreen, foto OOF.

Gelukkig hadden die camera's wel extra voorzieningen om scherp te kunnen stellen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Mf kun je zoals al gezegd leren. in het begin zul je idd foto's missen maar eens je er mee kan werken is dat niet trager. Je kan met je kitlens oefenen overigens.

Af-s 35mm 1.8 is ook betaalbaar wel wat bredere hoek.

Comment

Working...
              X