Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

concertlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • concertlens

    beste,
    Ik zou me graag een extra concertlens willen aanschaffen, naast mijn huidige 70-200 F2,8 IS lens.
    Ik had hierbij gedacht aan:
    * sigma/canon 50mm F1.4
    * Canon 85mm F1.8

    Ik werk met body's 40D en 5D.

  • #2
    Re: concertlens

    Kom je weleens licht te kort bij een concert? Dat is nl de enige reden dat ik weleens de 85/1.8 pak, ipv de 70-200. 50mm vind ik veels te kort. Bij een concerten waar je tot aan het podium kan komen, gebruik ik weleens mijn Sigma 15-30 op 15mm voor een echt overzicht van het podium.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: concertlens

      Als je een van beide gaat kopen als aanvulling op jouw 70-200 zit je met elk van de lenzen apart met een hele andere reden waarom je die lens zou kopen.
      85mm f/1.8 -> meer lichtsterkte maar een brandpuntsafstand die je al bedekt
      50mm f/1.4 -> nog meer lichtsterkte en een heel stuk breder op full frame.

      Eigenlijk kan niemand in jouw plaats beslissen waar jij meer waarde aan hecht. Ik heb een 5D en een 70-200, en voor concertfotografie grijp ik in de praktijk sneller naar de 85mm dan naar de 50mm. Moest ik alleen maar een 70-200 hebben zou ik eerder een 50mm bijkopen omdat die me vaker zou toelaten om foto's te kunnen maken die ik met een 70-200mm niet zou kunnen maken. 50mm vind ik ook in niet-concert-omstandigheden een fijnere lens dan de 85mm. Maarja, persoonlijke voorkeur, denk ik. Ik kan geen slecht woord zeggen over de 85mm.

      Comment


      • #4
        Re: concertlens

        En spreek je dan over de 50mm van canon of sigma, want ze hebben beiden een 1.4 lens

        Comment


        • #5
          Re: concertlens

          70-200 of 50, 85,...? Hangt er van af waar je naartoe gaat. Als de lichtomstandigheden slecht zijn, heb je wel eens nood aan een 1.4. Maar hoeveel mm nu ideaal is? Ik gebruik bij mijn 24-70 blijkbaar veel rond de 35 en tussen 50 en 57. En dan 150 mm voor details. Op kleine optredens is dat dan, waar je dicht bij het podium geraakt. Op Sfinks festival ging dat heel anders, daar was het 50 mm voor overzicht en 150 mm voor de artiesten (mits wat verplaatsen).
          Ik heb de 35 mm 1.4 gekocht omdat ik vaak op die 35 mm zit met mijn zoom, en omdat dat een full open scherpe lens is, ideaal voor slechte lichtomstandigheden. Al wordt de 85 mm 1.8 veel gebruikt bij (grotere) concerten omwille van zijn bereik, prijs/kwaliteit en zijn toch serieuze lichtsterkte.

          Met een zwaar budget zou ik me naast de 24-70 2.8, de 150 2.8 en de 35 1.4 die ik nu al heb nog een 70-200 2.8, een 135 2.0 en een 300 2.8 aanschaffen. Die eerste 2 zijn de volgende op de lijst.... de 300 daarentegen...

          EDIT: de 70-300 heb ik ook eens vanuit het publiek gebruikt op Sfinks, maar dan moet je goed licht hebben op het podium, en da's toch iets anders dan de rest van het arsenaal zelle.
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

          Comment

          Working...
          X