Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Omkeerring voorzetlens tussenring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Omkeerring voorzetlens tussenring

    Hallo, ben op zoek naar een goedkoop alternatief om wat met macro te experimenteren.
    Kan iemand mij zeggen wat het beste resultaat geeft? Omkeerring, tussenring of voorzetlens?

    Het is in combinatie met 1 van volgende objectieven van nikon:
    80-200 Af-s f2.8
    50mm f1.8
    18-70mm
    Nikon D200 - Nikon 80-200Af-s - Nikon 50mm f1.8 - Nikon 18-70mm - Tokina 12-24mm - SB600

  • #2
    Re: Omkeerring voorzetlens tussenring

    - met de 50mm 1.8 kan je een omkeerring (10,-) gebruiken en zal je redelijk resultaat hebben, alleen heb je geen controle over het diafragma meer
    - Met tussenringen verlies je licht, en de exemplaren met eletronische overdracht zijn duurder (+100,-)
    - voorzetlenzen zou ik afraden wegens teveel kwaliteitsverlies.

    Anders uitkijken naar een 2dehands macrolens van tokina of tamron ofzo
    Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
    - Isaac Asimov-

    Comment


    • #3
      Re: Omkeerring voorzetlens tussenring

      Oorspronkelijk geplaatst door pquito Bekijk bericht
      - met de 50mm 1.8 kan je een omkeerring (10,-) gebruiken en zal je redelijk resultaat hebben, alleen heb je geen controle over het diafragma meer
      Met een50/1.8 heb je de volledige controle over het diafragma, gewoon ouderwets aan het ringetje draaien.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Omkeerring voorzetlens tussenring

        Oorspronkelijk geplaatst door pquito Bekijk bericht
        - met de 50mm 1.8 kan je een omkeerring (10,-) gebruiken en
        Huh, je hebt toch wel controle over je diafragma?

        Al mijn macro's op BD zijn met omkeerring en zoals bij alles... oefening baart kunst. Het heeft zijn beperkingen, maar ik vind dat ik er toch behoorlijke resultaten mee behaal.
        Zeker een goedkope aanrader als het is om omkeerring uit te proberen. Nu ja, ik had de 50mm prime wel al.
        Al doende leert men...

        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Omkeerring voorzetlens tussenring

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Met een50/1.8 heb je de volledige controle over het diafragma, gewoon ouderwets aan het ringetje draaien.
          mijn excuzes, ik spreek vanuit mijn canon-18-55-ervaring
          Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
          - Isaac Asimov-

          Comment


          • #6
            Re: Omkeerring voorzetlens tussenring

            Nikon levert courant een omkeerring met 52 mm schroefdraad (BR-2A). Hieraan kun je direct de 50mm lens schroeven. De andere lenzen moet je via een step-down verloopring monteren. Afgezien of het optisch goed werkt: zelf zou ik het niet doen ivm gewicht van de lens.
            De 18-70 mm is een G-type, waaraan geen diafragma-ring meer zit.
            Een omgekeerde lens levert slechts één vergrotingsmaatstaf op, scherpstellen door zelf te zoomen.
            Over voorzetlenzen: ik heb hele mooie macrofoto's gezien, gemaakt met een 300 mm tele en een Raynox voorzetlens. De lenzen waren met karton oid pasgemaakt op de veel grotere frontlens van de 300 mm.
            Je zou proef op de som kunnen nemen door de 50 mm lens omgekeerd voor de 80-200 mm (op 200 mm) te houden.

            Groet Hans.

            Comment


            • #7
              Re: Omkeerring voorzetlens tussenring

              Ok, dan ga ik mezelf een omkeerlens aanschaffen. Heb al wat geëxperimenteerd met ze gewoon vast te houden, maar handig is anders:-)
              Nikon D200 - Nikon 80-200Af-s - Nikon 50mm f1.8 - Nikon 18-70mm - Tokina 12-24mm - SB600

              Comment


              • #8
                Re: Omkeerring voorzetlens tussenring

                Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                Je zou proef op de som kunnen nemen door de 50 mm lens omgekeerd voor de 80-200 mm (op 200 mm) te houden.
                Lijkt me alvast een hele onderneming, maar lukt dat? :-) Beide lenzen hebben toch een verschillende lensdiameter (72 en 52mm)..?
                Nikon D200 - Nikon 80-200Af-s - Nikon 50mm f1.8 - Nikon 18-70mm - Tokina 12-24mm - SB600

                Comment


                • #9
                  Re: Omkeerring voorzetlens tussenring

                  Oorspronkelijk geplaatst door SieVers Bekijk bericht
                  Lijkt me alvast een hele onderneming, maar lukt dat? :-) Beide lenzen hebben toch een verschillende lensdiameter (72 en 52mm)..?
                  Je kan omkeerringen kopen welke ook nog verlopen van diameter...maar lang niet elke fotozaak zal ze in stock hebben....misschien dat je ze op ebay wel kan vinden. Je gaat ook weinig afstand tussen objectief en je onderwerp kunnen aanhouden met zulke combinatie.De vergroting wanneer je uitzoomt tot 200mm is wel reeds erg groot wanneer je een korte standaart lens op een langere tele gebruikt....maar de werkafstand is slechts een paar cm.
                  Last edited by RUPSELKOPKE; 1 maart 2010, 21:02.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Omkeerring voorzetlens tussenring

                    Ik ga ervan uit dat je over die lenzen beschikt.
                    De ene lens voor de andere houden lijkt me geen probleem. Zorgen dat je niets tegen elkaar stoot; eventueel wat knutselwerk met kartonnetje en ducttape. Je kunt het effect proberen van een +20 dioptrie voorzetlens.
                    In het filmtijdperk was de geëigende truuk om een 50 mm lens vóór een 135 mm te schroeven, de cameraboer leverde een verloopring.

                    Groet Hans.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Omkeerring voorzetlens tussenring

                      Oorspronkelijk geplaatst door Razob Bekijk bericht
                      Lijkt me alvast een hele onderneming, maar lukt dat? :-) Beide lenzen hebben toch een verschillende lensdiameter (72 en 52mm)..?
                      Ja hoor

                      Zonnekap, volle rol duct-tape en wat rubber

                      Greetz rich
                      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                      Comment


                      • #12
                        Re: Omkeerring voorzetlens tussenring

                        Voorzetlens op je 80-200 is ook een relatief goedkope en werkbare oplossing. Minder geklooi dan tussenringen/omkeerringen, en als je relatief goed glas gebruikt (bijv. Raynox) dan is de beeldkwaliteit écht prima.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Omkeerring voorzetlens tussenring

                          heb al een omkeerring van 10eur besteld omwille van de zeer lage prijs, maar ga zeker ook eens kijken voor die voorzetlens van Raynox!
                          Nikon D200 - Nikon 80-200Af-s - Nikon 50mm f1.8 - Nikon 18-70mm - Tokina 12-24mm - SB600

                          Comment

                          Working...
                          X