Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 28mm f1.8 USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 28mm f1.8 USM

    Hallo

    Ik sta op het punt bovengenoemd objectief aan te schaffen voor mijn 40D.
    Bedoeling is mijn film EOS ElanII+50mm f1.8 combinatie zo goed mogelijk terug te vinden met mijn EOS 40D. Met deze nieuwe lens wil ik voornamelijk mijn 2-jarig zoontje fotograferen. Sinds de aanschaf van de 40D deed ik dit nog wel met mijn 50mm lens, maar de crop-faktor is mij toch iets te straf.

    Ik heb getwijfeld tussen de sigma 30mm f1.4 en bovengenoemde lens. Canon lijkt mij beter van kwaliteit en dus hoop ik dat de lens beter tegen een schokje kan.

    Is dit volgens jullie het gepaste objectief ? Of zou ik een ander objectief moeten overwegen ?

    Dank voor alle info !

  • #2
    Re: Canon 28mm f1.8 USM

    Ik dacht hetzelfde en maak aangename fotos binnenshuis van mijn kleinkind met de Sigma 30 1.4
    Volgens photozone.de zijn beide lenzen mekaar waard, en ik vond 2/3 stop meer licht zeer de moeite
    Met je 40D kan je focuseringsfouten van de Sigma niet corrigeren (de mijne heeft een correctie van +8 nodig), hou daar rekening mee bij je beslissing
    Bouwkwaliteit van de Sigma is zeer goed (EX lens)
    Last edited by palombian; 27 februari 2010, 08:55. Reden: Bouwkwaliteit

    Comment


    • #3
      Re: Canon 28mm f1.8 USM

      hallo palombian,

      dank voor de info...
      wat noem je 'focuseringsfouten' en waarom kan je die niet corrigeren met de 40D (oftewel: met welk toestel zou dit wél mogelijk zijn en waarom ) ?

      waarom heb je voor de sigma 30mm gekozen en niet voor de canon 28mm ? Vizueel heb ik wat schrik dat de beelden een 'groothoek' effect zullen hebben: met name dat mijn zoon er wat groot uitziet tov voorwerpen op de achtergrond zoals ik dat heb met de 20mm groothoek. De 20mm laat dan ook weer geen bokeh toe en dat zal de zaak natuurlijk niet verbeteren...

      Daarom denk ik ook aan de canon 35mm f2.0, maar tja dan zal ik waarschijnlijk terug dat crop-probleem benaderen dat ik met de 50mm heb...

      aiai twijfels !

      Comment


      • #4
        Re: Canon 28mm f1.8 USM

        De 35mm 2.0 heeft een tragere AF, is luider en scherper dan de 28mm 1.8.

        Zou voor de 28mm 1.8 gaan voor de USM, tenzij uw zoontje heeltijd stilzit.
        28 is op crop ook beter dan 35 vind ik.
        Allround is de 28mm een goede lens, vind de beeldkwaliteit van de 35 2.0 beter, bokeh is pak minder dan de L maar scherpte is evengoed.

        Canon zou hun brede budget primes eens moeten vernieuwen, zeker de 20mm.

        Sigma geen ervaring mee.
        http://aljocha.tumblr

        Comment


        • #5
          Re: Canon 28mm f1.8 USM

          28mm lijkt me nu niet echt ideaal als FL voor portret.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Canon 28mm f1.8 USM

            Dank je voor de info..
            en mijn zoontje zit nooit stil
            dus go voor de 28mm !

            Comment


            • #7
              Re: Canon 28mm f1.8 USM

              En ik maar denken dat je op een cropcamera voor een beetje flatterende portretten al
              gauw aan een 50 mm of iets dergelijks zit?

              Comment


              • #8
                Re: Canon 28mm f1.8 USM

                natuurlijk vervormt 50mm minder dan 35 of 28mm, maar binnenshuis krijg je mijn jongen moeilijk hoofd en romp op een foto met een 50mm lens op een crop 1.6 camera... vooral dat hij de neiging heeft om naar mij te lopen wanneer hij de camera ziet

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 28mm f1.8 USM

                  ?? Serieus?
                  Ik gebruik alleen maar mijn 50mm 1.8 op mijn cropcamera, juist voor de kids in huis. Ben je niet bang dat 28mm erg vervormd?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 28mm f1.8 USM

                    So? Mag toch vervormen
                    Ik zit geregeld op 28mm (FF) voor modellenshots. Zo vaak dat ik me ook zo'n prime wil aanschaffen. Vervorming valt ook het meest op als je dicht staat en het onderwerp in de randen van het frame komt. Op een crop vallen die 'ergste' delen al weg..
                    Ben benieuwd naar het resultaat vol open van die 28 f1.8.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 28mm f1.8 USM

                      Het was slechts een vraag lennert. Ik hou zelf niet zo van vervormde portretten. En als je al stukken weg moet croppen met een 28mm...dan lijkt me dat je die foto's ook moet kunnen maken met een 50mm, of zie ik dat verkeerd?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 28mm f1.8 USM

                        Ik neem aan dat Lennert een cropcamera bedoelt en dan kun je natuurlijk niet zelf kiezen wat je wilt uitsnijden en heb je die 28 nodig als dat de cadrage is die je zoekt en niet achteruit kunt.
                        Maar deze lens zou helaas niet al te best zijn volgens een test (kan mss exemplarisch zijn)
                        Is the Canon EF 28mm f/1.8 USM Lens right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!

                        Alhoewel ik de ISO 12233 Chart 100% Crops nog vind meevallen op 1.8, dan is het wel normaal dat zeker de hoeken wat flou zijn, alleen blijft ze ook serieus toegestopt niet zo geweldig scherp en nogal veel CA..
                        Als je ze niet op 1.8 wilt gebruiken zijn er vast betere opties te vinden

                        Edit: de sigma lijkt hier zeker niet beter en is enkel op een cropcam bruikbaar, hier een vergelijking tussen de 2 lenzen op f2:
                        View the image quality delivered by the Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.
                        Last edited by oermens; 1 maart 2010, 16:20.
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 28mm f1.8 USM

                          dan is het wel normaal dat zeker de hoeken wat flou zijn, alleen blijft ze ook serieus toegestopt niet zo geweldig scherp en nogal veel CA..
                          Als je ze niet op 1.8 wilt gebruiken zijn er vast betere opties te vinden
                          Ik gebruik deze lens (in casu de Sigma 1.4, maar de Canon is blijkbaar in hetzelfde bedje ziek) enkel als low-light lens
                          Bij voldoende licht is elke andere lens scherper

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 28mm f1.8 USM

                            ik gebruik meestal de 24-70L de 70-200 L IS voor dit genre foto.
                            Met de 70-200 moet je iets verder zitten maar je onderwerp is dan vaak ook meer spontaan want zich meestal niet bewust van de fotograaf.
                            grt
                            Jo(han)
                            Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 28mm f1.8 USM

                              Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                              Het was slechts een vraag lennert. Ik hou zelf niet zo van vervormde portretten. En als je al stukken weg moet croppen met een 28mm...dan lijkt me dat je die foto's ook moet kunnen maken met een 50mm, of zie ik dat verkeerd?
                              I know, ik wil er ook geen probleem van maken hoor.
                              Ik bedoelde idd een crop camera. Een deel van het beeld valt naast je sensor, je vervorming is dus niet zo zichtbaar. Je krijgt natuurlijk veel meer op de foto tov een 50mm.

                              Bestaat er voor canon een goede (betaalbare) breedhoek prime? Ben nog niet veel tegengekomen

                              Comment

                              Working...
                              X