Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke zoomlens Nikon D5000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke zoomlens Nikon D5000

Dag mensen,

Ik heb sinds kort een Nikon D5000 met 18-105 AF-S DX kitlens.
    Nu zou ik daar ook nog een zoomlens voor willen bijkopen. Deze moet dus een ingebouwde scherpstelmotor hebben omdat die niet in de body zit.

Wat wil ik er mee doen? Mensen en straatfotografie. Dagelijkse taferelen en mensen op straat, en aangezien 105 mm veel te kortbij is hebben zij veel te snel door dat er gefotografeerd wordt wat alles natuurlijk verstoord.

Welke kunnen jullie mij aanraden, met in het achterhoofd dat bovenvermelde kit al redelijk wat geld uit mijn zakken geschud heeft, dus een budgetvriendelijk voorstel graag .
    Valt de nikonkit AF-S 50-200 of AF-S 70-300 te overwegen?
    eventueel Sigma-Tamron-... maar ik weet niet welke hiervan met scherpstelmotor zijn.

Groeten,
    Jurgen
    Nikon D5000 - AF-S 18-105 - AF-S 70-300 | SonyEricsson W890i

Re: welke zoomlens Nikon D5000

Je hebt al een zoomlens zal de standaard reactie van de meeste mensen zijn

Wat je dus eigenlijk bedoelt is een telelens om dingen van veraf dichtbij te halen.

Het klopt dat de nikon D5000 geen interne scherpstelmotor heeft.

De Nikon 55-200 VR of de 70-300 VR zijn opties, waarvan de laatste een zeer goede lens is in zijn bereik. Het is maar net de vraag wat je maximaal uit wil geven. De 70-300 VR kost rond de 360 euro. De 55-200 175 euro.

Qua sigma en tamron weet ik weinig tot niks.
    http://www.mariorentmeester.nl &
    http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
    | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

Comment

De 70-300 mm VR is zeker de moeite waard maar is die niet wat zwaar voor de D50 ? A lot of lens for the body

De 55-200mm lijkt me persoonlijk niet echt een aanwinst gezien je al 105 mm hebt.
      Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

70-300 is een lichtgewicht, ik had een 80-200 op een D50 en dat werkt perfect , dus een 70-300 zal wel op D3000 wel werken. Kijk eens in de bocht in Vancouver, daar lijken al die 1Ds's, compactjes achter die witte pijpen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik zal die 70-300 mm eens moeten vasthouden in de winkel zodat ik kan zien of hij niet te groot of te zwaar is, maar de prijs van 360 euro lijkt me nog redelijk.

Alvast bedankt voor de raadgevingen... en ik bedoelde inderdaad telelens we leren elke dag bij hé!

wat denken jullie hiervan?
          Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro
          dan heb ik meteen een telelens, en ik kan ook macro schieten, weliswaar vanaf min. 1.5 meter, maar op zich is dit geen probleem.
          Deze is in mijn ogen spotgoedkoop, maar vertaalt zich dat ook in de kwaliteit?

Jurgen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Karek Bekijk bericht
            wat denken jullie hiervan?
            Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro
            dan heb ik meteen een telelens, en ik kan ook macro schieten, weliswaar vanaf min. 1.5 meter, maar op zich is dit geen probleem.
            Deze is in mijn ogen spotgoedkoop, maar vertaalt zich dat ook in de kwaliteit?

Jurgen
            je betaalt meestal voor wat je krijgt, en voor lenzen geldt dit ook...
            de Nikon heeft VR (antibibber) en dat is toch heel nuttig bij dergelijke lenzen...
            de nikon zal iets scherper zijn...
            is een pak sneller

sigma heeft 1:2 macro, da's leuk natuurlijk, maar bedenk dat functies combineren in één lens, steeds mindere kwaliteit op levert... dus matige telelens + matige macro...

de nikon is betere telelens, en misschien kan je eens een 1:1 macro lens kopen... de sigma 105mm is hier bijvoorbeeld prijs kwaliteit goed...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Bedankt voor de raadgevingen allemaal, het is dankzij jullie dat beginners zoals ik behoed worden voor foute keuzes.
              Voor mij is het nog steeds zoeken wat de verschillende afkortingen bij de lenzen allemaal willen zeggen en daardoor maak je al snel een verkeerde conclusie.
              Niet blindstaren op enkel de mm maar ook goed kijken welke andere eigenschappen die lenzen hebben en hoe die gaan samenwerken met de body dus!
              Samen met de gedachte "je krijgt waarvoor je betaalt" heb ik hier weer twee belangrijke lessen geleerd!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Karek Bekijk bericht
                Dag mensen,

Ik heb sinds kort een Nikon D5000 met 18-105 AF-S DX kitlens.
                Nu zou ik daar ook nog een zoomlens voor willen bijkopen.
                Je hebt al een zoomlens.
                Dus je bent klaar..

Comment

Ik zou ook gaan voor de Nikon 70-300, zeker met de VR-funktie, op 300mm uit de hand schieten is niet evident (t is al niet van de eerste 10minuten, maar na een tijd begint dat toch te wegen), dus op dergelijke afstand is VR onmisbaar.
                  Nikon Df

Comment

Uit de 2 objectieven die je voorstelt, zou ik ook voor de 70-300mm gaan.

Comment

Working...
                    X