Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concerten: 85mm te kort?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Concerten: 85mm te kort?

    Ik fotografeer vaak op kleinere, slecht verlichte concerten en op f/2.8 kom ik vaak met ISO 6400 nog niet toe. Daarom overweeg ik de aanschaf van een 85mm f/1.4 prime, maar door de hoge prijs kan ik dan mijn huidige Sigma 50-150mm f/2.8 niet houden.

    Aangezien ik de ambitie heb om ook grotere concerten te gaan doen (bv. Sportpaleis, Ancienne Belgique) vroeg ik mij af of 85mm (op een cropcamera) dan niet te kort is?
    Door de lichtsterkte zou ik wel lagere ISO-waarden kunnen gebruiken, wat me toelaat om te croppen.
    about.me/stijnv

  • #2
    Re: Concerten: 85mm te kort?

    ik gebruik de 85 1.8 op een 1.3x (1D2) maar af en toe op concerten omdat ik het meestal wel red met de 70-200... ze is meestal wel lang genoeg om dichtbij te komen, rekening houdend dat je vanuit frontstage werkt...

    Als je voor de 85 1.4 je 50-150 2.8 weg moet doen, denk ik dat je wat te beperkt bent in je range.
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Concerten: 85mm te kort?

      zoveel verschil zal een 85 1.8 en 1.4 niet maken om van iso6400 naar iso1600 te gaan.
      hou ook rekening dan dat 1.4 zeer weinig dof is.
      Zelfs mijn nikon 2.8 zet meestal op 3.2 om voldoende dof te hebben.

      50-150 zou ik niet verkopen voor een 85 1.4 want 50 mm vind ik zelf nog niet te breed nodig om een band er volledig in beeld mee te krijgen

      en opteer steeds de combinatie van 17-50 f2.8 en 70-200 f2.8
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: Concerten: 85mm te kort?

        Hmm ok, daar moet ik me nog eens over bezinnen dan. Misschien uitkijken naar een tweedehands exemplaar of hopen dat dit weekend op PMA Sony een betaalbare 85mm uitbrengt .
        about.me/stijnv

        Comment


        • #5
          Re: Concerten: 85mm te kort?

          Als je vreest dat Sony's 85mm (van Carl Zeiss) te kort gaat zijn, is de 135mm misschien een optie ? Nadeel is wel dat je inderdaad je 50-150mm kwijt bent en dus ook de flexibiliteit...

          Ik hoop ook dat ze met wat deftig materiaal op de proppen komen op PMA (A700 opvolger misschien ?)...liefst een paar degelijke, goedkope, lichtsterke (die laatste twee gaan slecht samen, kijk maar naar de twee Carl Zeiss zooms, de 'ZA'-objectieven...) lenzen.
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

          Comment


          • #6
            Re: Concerten: 85mm te kort?

            Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
            Als je vreest dat Sony's 85mm (van Carl Zeiss) te kort gaat zijn, is de 135mm misschien een optie ? Nadeel is wel dat je inderdaad je 50-150mm kwijt bent en dus ook de flexibiliteit...
            135mm vind ik wel een leuke brandpuntafstand maar dat is als enigste lens niet flexibel genoeg .
            about.me/stijnv

            Comment


            • #7
              Re: Concerten: 85mm te kort?

              Een 85mm 1.4 is een schitterend concertlensje

              MAAR...om tot goede resultaten te komen, moet je ze minstens tot F2-2.2 dichtknijpen (DOF)
              Canikon 40D - D200, D300

              Comment


              • #8
                Re: Concerten: 85mm te kort?

                85mm voor concert lijkt mij absoluut té kort.

                Cheers.
                F.

                Comment


                • #9
                  Re: Concerten: 85mm te kort?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                  85mm voor concert lijkt mij absoluut té kort.

                  Cheers.
                  F.
                  vanuit frontstage is 85mm perfect bruikbaar hoor.
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: Concerten: 85mm te kort?

                    Ik denk dat we, als we het over brandpuntsafstanden hebben, we het best hebben over de brandpuntsafstand in 35mm...want ik zie dat je een 1D hebt dus crop factor 1,25 (of 1,3 om makkelijk te rekenen)...een Sony of Nikon (APS-C) hebben 1,5 en de Canon APS-C's 1,6 dus dat levert verschillende beeldhoeken op als ik het goed heb.
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Concerten: 85mm te kort?

                      levert verschillende beeldhoeken op ja, maar als ik ze op een 1.3 lang genoeg vindt, zal ze op een 1.6x ook wel lang genoeg zijn he
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #12
                        Re: Concerten: 85mm te kort?

                        Het heeft weinig zin om brandpuntsafstanden te bespreken wanneer de objectafstand in grote mate een onzekere factor is.
                        In het Sportpaleis maakt het nogal wat uit of je een plaatsje in vak 001 of 230 hebt weten te bemachtigen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Concerten: 85mm te kort?

                          Voor 95% van de optredens zou 85mm op een crop meer dan voldoende moeten zijn. Enkel in grote zalen zoals Sportpaleis of vorst kan dit op't kortste zijn, maar vanuit fronstage is zelfs dat goed doenbaar. (vanuit publiek mag je daar toch je dslr niet bovenhalen)

                          Persoonlijk vind ik dat je met een prime lens nogal gelimiteerd wordt voor optredens. Het voordeel van de lichtsterkte verlies je snel aangezien de DOF zo ontzettend klein is. Om een beetje creatief te zijn met je kader moet je imho toch wel een minimum aan zoom-bereik hebben. Andere optie is natuurlijk 2 bodies met verschillende primes... maar daarvoor heb je wel budget nodig natuurlijk.

                          Zelf gebruik ik zo goed als altijd m'n 24-70, (op FF). Vanuit de frontstage is dit perfect doenbaar. Als er geen frontstage is, dan is het natuurlijk wel nodig om op tijd te komen en een plaatsje aan het podium trachten te bemachtigen. Voor close-ups moet je met die lens wel wat geluk hebben dat de artiest dicht genoeg komt.

                          Geef toe, een foto met wide-angle waar de artiest dichtbij komt (met de nodige vervorming) heeft toch wel een veel groter "rock&roll-gehalte" dan zo'n saaie crop van enkel het hoofd & schouders van de artiest. Die kan je in een studio ook gaan maken, en daar heb je zoveel last niet van die slechte belichting.

                          Als je natuurlijk met 2.8 op 6400iso niet toekomt... rest je weinig keuze, maar dit heb ik nog niet zo vaak meegemaakt. (en een praatje maken met de man van de belichting kan ook wel helpen dan.)

                          't Blijft natuurlijk heel subjectief.

                          Grtz,
                          S.
                          Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

                          Comment


                          • #14
                            Re: Concerten: 85mm te kort?

                            85mm (FF) vind ik al helemaal niet tekort. laat staan op een crop.. dan zou ik het te lang vinden.

                            Ik ben meer voor foto's die wat sfeer kunnen bieden dan voor headshots. want voor dit laatste zal 85mm in meerdere gevallen te kort voor zijn.



                            In de kleine zalen met een front. kan je perfect werken met prime lenzen
                            je verplaatst je van links naar rechts en je kan wat naar voor en wat naar achter dus perfect.

                            f1.4 gaat je van ISO6400 naar ISO1600 halen wat een groot voordeel is wil je wat groter gaan afdrukken. voor de web-images maakt het allemaal niet veel verschil natuurlijk.

                            Persoonlijk heb ik meer dan eens op f1.2 - 1/80 - ISO3200 gefotografeerd, dan kom je er echt niet met f2.8.

                            wanneer de podia groter worden kan je toch echt wel een zoom gebruiken en op die plaatsen is het licht meestal ook wel beter, hoewel sterk afhankelijk van de groep.

                            Ik zou u wel aanraden van zowel de zoom als prime te houden.


                            Het lastigste met primes zijn concerten waar geen front is, hier ben je echt beperkt, hoewel dit ook perfect doenbaar is hoor.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Concerten: 85mm te kort?

                              Iedereen alvast bedankt voor het advies .

                              Het ziet er naar uit dat enkel een 85mm niet de ideale oplossing is. Om mijn zoom te kunnen houden ben ik dan ook op zoek gegaan naar een tweedehands Minolta 85mm f/1.4, in het weekend weet ik meer .
                              about.me/stijnv

                              Comment

                              Working...
                              X