Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke tussenring Macro?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke tussenring Macro?

    Hoi,


    Ik wil eens macro-fotografie uitproberen, en dat wil ik eerst met tussenringen doen in plaats van een dure lens te kopen. Maar welke merk/soort tussenring is echt de moeite waard?

  • #2
    Re: Welke tussenring Macro?

    Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
    Hoi,


    Ik wil eens macro-fotografie uitproberen, en dat wil ik eerst met tussenringen doen in plaats van een dure lens te kopen. Maar welke merk/soort tussenring is echt de moeite waard?
    Hoe meer tussenringen ....hoe korter je kunt focussen....hoe meer vergroting je kan bereiken.Tussenringen geven snel meer vergroting op lenzen met kortere brandpuntsafstanden.Je verliest haast altijd de focus op oneindig. Of anders gezegd met een tussenring op je objectief kan je niet meer scherpstellen op de voorwerpen die ver weg liggen. Je kan ook de autofocus verliezen met het gebruik van tussenringen....hoe meer mm tussenring hoe slechter autofocus zal worden. Omdat je de afstand tussen objectief en camera vergroot verlies je ook wat licht.....hier weerom hoemeer mm tussenring hoe meer verlies.Een setje tussenringen ( 12, 20 en 36mm) kost ong 125euro.
    Indien je de tussenringen apart aankoopt kosten ze wel flink meer. Koop enkel tussenringen MET contactpunten die de informatie van je lens doorgeven naar de body.Het behoud van autofocus bij macrofotografie is minder belangrijk....maar je wil toch je diafragmainstellingen behouden. Dit kan je enkel met tussenringen voorzien van contactpunten. Uitzonderingen zijn oudere mf lenzen waar je het diafragma met een ring kunt instellen.
    Ik gebruik een setje Soligor tussenringen en van deze ben ik uiterst tevreden. Omdat tussenringen geen glas bevatten maakt het weinig uit of je ze van een duur merk zoals Canon of Nikon koopt. Kenko, soligor maken beiden setjes tussenringen en zijn even goed als de Canon ,Nikon ringen. Tussenringen zijn niet enkel nuttig bij macropnames....ze verkleinen tevens de kortste scherpstelafstand van langere tele's ...........de vergroting die ze geven op deze langere tele's is echter verwaarloosbaar klein.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 17 februari 2010, 10:19.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: Welke tussenring Macro?

      Misschien DIT draadje eens doorlezen?
      Er gaat echter niets aan een echt macro objectief kunnen tippen.
      Zelf heb ik een relatief goedkoop Takumar macro objectief (M42) gekocht om eens te proberen want ik weet nog niet of dit wel echt 'mijn ding' zal zijn.

      Grtz, RF


      Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

      Comment


      • #4
        Re: Welke tussenring Macro?

        RUPSELKOPKE,

        Bedankt voor de heldere uitleg! Je hebt kort en bundig samengevat wat ik moest weten. Daarnet heb ik een setje tussenringen van Kenko besteld. Wij zien wel of macro-fotografie iets voor mij is.

        Comment

        Working...
        X