Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Standaard objectief en Macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Standaard objectief en Macro

    Ik heb een puike 18-200VR zoomlens op mijn D80. Ik waardeer zijn mogelijkheden, maar mis af en toe toch wel scherpte.
    Tevens wil ik meer aan macro-fotografie gaan doen.
    Ik ben nu aan het twijfelen tussen twee mogelijkheden:
    De Sigma MACRO 50mm F2.8 EX DG (€ 260)
    of de volgende combinatie:
    Nikon AF 50mm F1.8 D (€112) + Kenko Tussenringenset voor Nikon (€134)

    Wat betreft gebruikscomfort gaat mijn voorkeur uit naar de Sigma. Maar als leek op dit gebied kan ik elk advies goed gebruiken. Zijn dit wel goede keuzes en zijn er overwegingen die van groot belang zijn, maar waar een leek niet bij stilstaat?
    Bij voorbaat al hartelijk bedankt.
    MacAlf

  • #2
    Re: Standaard objectief en Macro

    hoi

    als het voor beestjes is zou ik de 50mm niet nemen dan zit je er te kort op
    kijk ook eens naar de 105mm macro van sigma ,ik denk dat dat een betere keuze is
    of de 105mm met vr van nikon ,kost dan natuurlijk weer wat meer.

    groeten
    danny

    Comment


    • #3
      Re: Standaard objectief en Macro

      sigma heeft ook een 70mm.

      Die is mij aangeraden door de Sigma man op de beurs, en die heb ik ook gekocht.
      Met mijn bescheiden kennis heb ik daar toch al veel plezier mee gehad.

      ik vond de 100mm moeilijker om mee te werken, daar ik ook uit de hand wou kunnen foto's nemen.

      Patrick

      Comment


      • #4
        Re: Standaard objectief en Macro

        kijk hier eens... een omkeerring samen met een 50mm is een heel interessante en goedkope manier om macro te ontdekken...

        en je hebt er ook een prima 50mm lens bij... heel erg scherp en leuk lensje...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Standaard objectief en Macro

          Bedankt voor jullie commentaar. Ik heb weer heel wat om over na te denken.
          MacAlf

          Comment


          • #6
            Re: Standaard objectief en Macro

            Ik heb de Nikon 50mm 1.8 gehad en heb er ook close-up lenzen voor gekocht. Dat blijft echter geklungel en het geheel is al snel vervangen door een tweedehands Sigma 50mm macro. Je hebt niet de speelruimte van bvb mijn 180 mm macro maar insecten lukken wel hoor. Het is een lekker compact lensje dat desnoods gewoon in een jaszak past. Ik heb het vrijwel altijd bij en daardoor wordt het redelijk veel gebruikt.

            Mocht ik het opnieuw doen, ik kocht ofwel opnieuw de Sigma 50 mm (al heeft mijn exemplaar wel wat last van purple fringing bij f2.8) ofwel de 60mm Nikon Micro-Nikkor (die bij Konijn maar 30 euro meer kost dan de 70mm Sigma). De Tamron 60mm F2 zou ideaal zijn geweest maar die lens lijkt volgens nogal wat reviews problemen te geven met de correcte belichting.
            Last edited by Laurens; 16 februari 2010, 20:03.
            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

            Comment


            • #7
              Re: Standaard objectief en Macro

              Ik zou de 50mm Nikon F1.8 hiervoor niet aanschaffen, deze is er optisch niet voor berekend lees: niet optimaal.
              De Sigma 50mm F2.8 zal beter presteren, maar voor E60,- meer; heb je een Micro Nikkor 60mm F2.8. Als het budget het toelaat voor een langere brandpuntsafstand gaan (Micro Nikkor 105mm F2.8 VRII G kost E649,-), dat is gebruiksvriendelijker en geeft meer "keepers". Je kunt dan op een grotere afstand blijven zonder dat de insecten verstoord opvliegen.
              De Micro Nikkor serie zijn volgens mij de scherpste objectieven die Nikon bouwt.
              De nieuwste serie met VRII zorgt ervoor dat je veel opnames nog uit de hand kunt maken, dus een grotere mobiliteit voor jezelf.
              ik hoop dat je er wat mee kunt. Suc6. Fred.

              Comment


              • #8
                Re: Standaard objectief en Macro

                Nogmaals allemaal hartelijk bedankt. Mijn beslissing wordt er niet makkelijker op, maar wel beter!

                Met de focus op hartelijke groeten,

                MacAlf

                Comment

                Working...
                X