Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lenzen

Beste,

Enkele vragen mbt keuze van de lens. Er is zoveel keuze aan lenzen dat ik niet goed weet wat "belangrijke" lenzen zijn en wat "luxe" lenzen...Hopelijk kan er hier iemand mij wat tips verschaffen.

Welke lens is onmisbaar bij modelfotografie?
    Welke lens is onmisbaar bij natuurfotografie?
    Welke lens is onmisbaar bij packshotfotografie?
    Welke lens is onmisbaar voor interieurfotografie?

Groet

Of kan alles gedaan worden met een 18-105 lens?

Re: lenzen

Het is niet zo dat er voor een bepaalde soort fotografie maar één goede lens is.

Voor portretten worden vaak lenzen in het bereik van 85 tot 135mm aangeraden, maar portretten met bv. een fisheye kunnen ook erg leuk zijn.

Bij natuurfotografie gebruikt men dan weer vaak telelenzen (300mm en meer) en bij interieurs vaak (ultra)breedhoeklenzen.

Een 18-105mm lens is al redelijk veelzijdig, het hangt natuurlijk ook van je eisen/verwachtingen af.
    about.me/stijnv

Comment

Er is geen enkele lens onmisbaar, sommige zijn beter geschikt voor een bepaald doel dan andere en in principe kan alles met 18-105 als je met die beperkingen kan leven.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sparkling Bekijk bericht
        Beste,

Enkele vragen mbt keuze van de lens. Er is zoveel keuze aan lenzen dat ik niet goed weet wat "belangrijke" lenzen zijn en wat "luxe" lenzen...Hopelijk kan er hier iemand mij wat tips verschaffen.
        heb onmisbaar vervangen door beter...

Welke lens is beter bij modelfotografie? zie hier, op crop vanaf 50mm, op ff vanaf 85mm...
        Welke lens is beter bij natuurfotografie? alles is mogelijk... breed of smal... statief... lens die tot in de "hoekjes" scherp is...
        Welke lens is beter bij packshotfotografie? macro lens indien nodig, of portret lens
        Welke lens is beter voor interieurfotografie? breedhoek, of tilt shift lens... en statief!!
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ben aan het denken om een 17-40 f4L aan te schaffen voor modelfotografie. Maar zal deze dan niet 'te klein' zijn?
          Andy Lemaire

andylemaire.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
            Ben aan het denken om een 17-40 f4L aan te schaffen voor modelfotografie. Maar zal deze dan niet 'te klein' zijn?
            absoluut.... beter een 85mm lens kopen...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              absoluut.... beter een 85mm lens kopen...
              Yep d_oracle bedankt voor de link.
              Maar dan zit ik nog steeds met een vraag..
              Een lens met vaste brandpuntafstand nemen of niet? (<3 Canon EF 85mm f/1.2L II USM)
              Heeft het voordelen om er wèl zo eentje te nemen?
              Last edited by andylemaire; 17 februari 2010, 12:43.
              Andy Lemaire

andylemaire.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
                Yep d_oracle bedankt voor de link.
                Maar dan zit ik nog steeds met een vraag..
                Een lens met vaste brandpuntafstand nemen of niet?
                Heeft het voordelen om er wèl zo eentje te nemen?
                De tijd dat zoomlenzen slecht waren is lang voorbij

Het enige nadeel is nog dat de maximale opening kleiner is (f:2.8 voor de duurste/zwaarste, f:4-5.6 voor de meer betaalbare/draagbare)

Een groot diafragma laat niet alleen veel licht binnen zodat je in donkere omstandigheden nog kan fotograferen (maar hiervoor is er ook beeldstabilisatie), of bewegende onderwerpen met een korte sluitertijd scherp hebben, maar je hebt ook een kleine DOF (scherptediepte), waardoor de achtergrond verdwijnt en het onderwerp mooi geisoleerd wordt

Wanneer je geen extreme lichtsterkte nodig hebt zijn zoomlenzen de meest logische keuze, bij primes ga je voor hetzelfde of minder geld een groter diafragma hebben (f:1.4 -1.8)

In plaats van een (stel) zoom(s) van f:2.8 kan je er ook met een kleinere opening kopen en voor de rest van het geld een (paar) lichtsterke prime(s)
                Op die manier heb je het beste van twee werelden

Comment

Ja, de reden waarom ik zo'n 85mm zou willen is omdat ik de lens wil aanschaffen voor modelfotografie..
                  En ik weet niet onmiddellijk een goede zoom die hem zou kunnen vervangen.
                  Zoals ik al zei, wil liefst eentje uit de L reeks aanschaffen.
                  Andy Lemaire

andylemaire.be

Comment

de 85L is een erg zware trage lens, dit moet je wel even in ogenschouw nemen, een zoomlens die veel mensen ook gebruiken is de 70-200L IS of zonder IS (de laatste is zelfs scherper zegt men), deze komt redelijk in de buurd van de 85L, maar niet helemaal natuurlijk, je praat over de absolute portretlens van Canon.
                    Persoonlijk zou ik een combi nemen, niet de 85L, maar de 85 1.8 samen met een 70-200, ben je nog net zoveel kwijt als een enkele 85L en je bent iets veelzijdiger.

Maar het zijn allemaal persoonlijke overwegingen en het blijft tenslotte jouw keuze.
                    Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Ja daar heb ik ook aan zitten denken,
                      maar dan stoort het met dat 85mm f/1,8 USM geen L glas is..
                      En over de 70-200 weet ik het ook nog niet zo. Met of zonder IS, en de MkII is ook wel duur..
                      Andy Lemaire

andylemaire.be

Comment

Working...
                      X