Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag over veelzijdige zoom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: vraag over veelzijdige zoom

Oorspronkelijk geplaatst door fotodigital Bekijk bericht
    beter eerst uitproberen en dan pas kopen. Als het nodig is kan je altijd eens het een en ander komen uitproberen van mijn matriaal. Alleen rekening houden ik woon in Diksmuide. Maar dat neemt zeker niet weg dat ik niet af en toe naar konijn zou rijden als ik iets nodig heb. De prijs en de uitleg die ik krijg heb ik gewoon nog nergens anders tegen gekomen.

En als je dan toch een D90 wilt kan je misschien eerst zien wat je nog zou krijgen voor je D60, en wat je dan met dat bedrag nog zou moeten bijleggen voor een D90. Zelf kon ik niet anders dan een D90 kopen omdat een aantal lenzen die ik al had niet meer gingen werken op een lagere versie dan een D90. persoonlijk had ik zelfs liever een D700 gekocht wegens FF maar mijn buget liet dit niet toe.
    wat is FF (ik zie dat soms nog staan maar weet niet goed wat het is en durf niet vragen)
    of soms staat er overgestapt naar FX.
    D60 en glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hendrik_huggie Bekijk bericht
      wat is FF (ik zie dat soms nog staan maar weet niet goed wat het is en durf niet vragen)
      FF staat voor Full Frame, en daarmee bedoelt men een sensor die even groot is als 35mm film. FX = full frame bij Nikon.
      about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
        FF staat voor Full Frame, en daarmee bedoelt men een sensor die even groot is als 35mm film. FX = full frame bij Nikon.
        bedankt, pfff weeral wa slimmer
        D60 en glas

Comment

FF bektekend eigenlijk een full frame wat zoveel wil zeggen als het feit dat de CCD evengroot is als de negatieven van vroeger.
          nikon D90+grip & D70 + nikkor AF-S 18-70mm F3,5-4,5 + nikkor AF 28-200mm F3,5-5,6 + nikkor AF-D 50 1,8 + AF-S 70-200mm F2.8 VR & nikon SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotodigital Bekijk bericht
            FF bektekend eigenlijk een full frame wat zoveel wil zeggen als het feit dat de CCD evengroot is als de negatieven van vroeger.
            van dat 35mm formaat wist ik wel iets van. oef
            toch bedankt
            D60 en glas

Comment

ik zou zelf ook voor primes gaan (eigenlijk niet zou, ik doe het gewoon )
              Ik heb een fuji S5 (toen die 3 jaar geleden uitkwam een topcamera, toen ik hem kocht goedkoper dan een D90 ). Ik heb bij mijn S2 2 kitlenzen gekocht: 18-55 en 55-200 AF-S. Dus GEEN VR.
              Wat ik gedaan heb: primes bijkopen, begonnen met een 50 f1.8 AFD (MF op D60!!), nu een 35f2 AFD (eveneens MF op D60, maar er is een f1.8 AFS te koop) en ik ben nu aant sparen voor een 85mm f1.8 AFD.
              Ik moet eerlijk toegeven: ik vind het niet leuk dat de laatste tijd steeds meer mensen met primes gaan werken. De 2de handsprijzen zijn gewoon terug aan het stijgen

Langs de andere kant is het ook logisch. Je lens is lichtsterker, kleiner, goedkoper (tenzij je naar 1.4 wilt gaan) en lichter. Het enige nadeel is dat je niet kan zoomen, maar een crop is snel gemaakt en de kwaliteitswinst van een primes tov een even dure/goedkope zoom is voldoende om die crop zonder problemen voor te laten gaan.

Als je niet weet welke lens te kopen (gesteld dat je prime zou kiezen):
              je zoom vastzetten dmv papiertape op bv 35 of 50mm. als je dan zegt van dit is oke, kan je die lens kopen. reken er wel op dat de prime nog een stop of 2 meer licht kan binnenlaten als het nodig is
              de 85mm is een parel van een lens, maar op D60 voor zover ik weet enkel als MF te koop (andere merken ken ik niets gelijkaardig, wat niet wilt zeggen dat het niet te koop is) en dus minder handig.
              Zelf zou ik beginnen met de 35mm f1.8 AF-S van nikon
              hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                ik zou zelf ook voor primes gaan (eigenlijk niet zou, ik doe het gewoon )
                Ik heb een fuji S5 (toen die 3 jaar geleden uitkwam een topcamera, toen ik hem kocht goedkoper dan een D90 ). Ik heb bij mijn S2 2 kitlenzen gekocht: 18-55 en 55-200 AF-S. Dus GEEN VR.
                Wat ik gedaan heb: primes bijkopen, begonnen met een 50 f1.8 AFD (MF op D60!!), nu een 35f2 AFD (eveneens MF op D60, maar er is een f1.8 AFS te koop) en ik ben nu aant sparen voor een 85mm f1.8 AFD.
                Ik moet eerlijk toegeven: ik vind het niet leuk dat de laatste tijd steeds meer mensen met primes gaan werken. De 2de handsprijzen zijn gewoon terug aan het stijgen

Langs de andere kant is het ook logisch. Je lens is lichtsterker, kleiner, goedkoper (tenzij je naar 1.4 wilt gaan) en lichter. Het enige nadeel is dat je niet kan zoomen, maar een crop is snel gemaakt en de kwaliteitswinst van een primes tov een even dure/goedkope zoom is voldoende om die crop zonder problemen voor te laten gaan.

Als je niet weet welke lens te kopen (gesteld dat je prime zou kiezen):
                je zoom vastzetten dmv papiertape op bv 35 of 50mm. als je dan zegt van dit is oke, kan je die lens kopen. reken er wel op dat de prime nog een stop of 2 meer licht kan binnenlaten als het nodig is
                de 85mm is een parel van een lens, maar op D60 voor zover ik weet enkel als MF te koop (andere merken ken ik niets gelijkaardig, wat niet wilt zeggen dat het niet te koop is) en dus minder handig.
                Zelf zou ik beginnen met de 35mm f1.8 AF-S van nikon

de 35mm lijkt me inderdaad het leukste. toe twijfel ik nog een beetje tussen 35 en 50

ervaringen zijn welkom
                D60 en glas

Comment

daar moet je kiezen tussen de 35mm f1.8 AF-S (189 euro) en de 50mm f1.4 AF-S (299 euro), want de 50mm f1.8 AFD (129 euro) heeft geen AF op jouw camera (D60).
                  Zelf gebruik ik 2 versies die voor jou onbruikbaar zijn (AFD beide), dus daar kan ik je niet mee helpen, maar ik kan wel zeggen dat ik voor all-round fotografie eerder de 35mm gebruik. 50 enkel voor concerten omdat ik nog geen 85mm heb
                  hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

speelt een merk een grote rol? nikon is niet duur(in dit geval van lens) dus bij nikon blijven?
                    1.8 vs 1.4 groot verschil?
                    D60 en glas

Comment

speelt een merk een grote rol? nikon is niet duur(in dit geval van lens) dus bij nikon blijven?
                      1.8 vs 1.4 groot verschil?
                      Ik denk niet dat het merk echt een rol speelt. Ik verkeis wel liever Nikon dan iets anders.

Uit testen die ik in de winkel heb gedaan scheeld dit heel weinig alleen een beetje in de prijs.
                      nikon D90+grip & D70 + nikkor AF-S 18-70mm F3,5-4,5 + nikkor AF 28-200mm F3,5-5,6 + nikkor AF-D 50 1,8 + AF-S 70-200mm F2.8 VR & nikon SB800

Comment

hey gasten ik heb een voorstel gekregen voor een Nikkor AF-D 1.8 50 mm te kopen 75euro
                        ik moet een AF-S hebben dit is een AF-D wat is het verschil?
                        de leeftijd dat wel.
                        ik vermoed na wat research dat hij niet past op mijn D60 zonder functie verlies
                        75euro een koopje?
                        Last edited by hendrik_huggie; 17 februari 2010, 09:07.
                        D60 en glas

Comment

hey gasten ik heb een voorstel gekregen voor een Nikkor AF-D 1.8 50 mm te kopen 75euro
                          ik moet een AF-S hebben dit is een AF-D wat is het verschil?
                          de leeftijd dat wel.
                          ik vermoed na wat research dat hij niet past op mijn D60 zonder functie verlies
                          75euro een koopje?

Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                          Het objectief dat je voorstelt (link) bevat geen AF-motor. Een D60 heeft eveneens geen ingebouwde scherpstelmotor. Zodus, als je gebruik wil maken van autofocus, moet je opteren voor primes die een ingebouwde af-motor hebben, m.n. AFS objectieven (en Sigma HSM's) zoals deze 1.8/35, deze 1.4/50 of deze Sigma HSM 1.4/50 en deze Sigma HSM 1.4/30.
                          F.Y.I. het betreft hier opnieuw hetzelfde objectief als je eerder voorstelde in deze thread (in die link van Arts&Crafts).
                          Manueel focussen gaat ook maar dan hoofdzakelijk met stilstaande onderwerpen. Of het een koopje is, is uiteraard afhankelijk van de toestand het glas. Ik denk dat je gelukkiger zou zijn met een AF-S objectief.

Greetz.
                          F.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht

Ik denk dat je gelukkiger zou zijn met een AF-S objectief.

F.
                            ik denk het ook.
                            D60 en glas

Comment

Working...
                            X