Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag over veelzijdige zoom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vraag over veelzijdige zoom

ik heb een:
    Nikon AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR
    Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR

zijn dat kwaliteit lenzen? of zijn deze gelijkwaarig aan een tamron 18-270mm f 3.5-6.3 af vc di ii ld nikon.
    schieten jullie me dood ?

ik heb geen 2.8lenzen. zijn me te duur + mijn vrouw doet me wat(weeral)
    nuja een 18-270 lijkt handig. maar nu is mijn vraag zijn de lenzen in mijn geval evenwaardig? Voor mensen met 2.8 lenzen dat is een ander verhaal. Er zitten hier veel pro's op het forum met kapitaal, dus vind ik persoonlijk dat de amateur fotograaf van elke week 2clicks hier een beetje minder aandacht krijgt.
    D60 en glas

Re: vraag over veelzijdige zoom

In theorie leveren twee aparte lenzen een betere beeldkwaliteit op aangezien deze eenvoudiger te maken zijn dan één lens met hetzelfde zoombereik. Het verschil met de lenzen die je hebt zal echter beperkt zijn (wat meer vervorming en waarschijnlijk een wat tragere autofocus, maar ik heb er zelf geen ervaring mee).
    about.me/stijnv

Comment

Re: vraag over flexibele zoom

Oorspronkelijk geplaatst door hendrik_huggie Bekijk bericht
      ik heb een:
      Nikon AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR
      Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR
      zijn dat kwaliteit lenzen?
      Ja. Maar zoals elk zoom-objectief zijn ook deze niet over heel hun bereik even performant. Zowat alle objectieven scherper wanneer het diafragma niet volledig open of dicht wordt gebruikt. Voor de beste resultaten zou ik de 18-55 hoofdzakelijk gebruiken op van 35mm (f5.6-f8) tot 55mm (f6.3-f9). De 55-200 zou ik hoofdzakelijk gebruiken van 55mm (f5.6-f8) tot 120mm (f6.3-f9). Verder bereik kan uiteraard bekomen worden door fysisch dichter of verder van je onderwerp te gaan staan.

of zijn deze gelijkwaarig aan een tamron 18-270mm f 3.5-6.3 af vc di ii ld nikon.
      Ik zou je 2 Nikkors prefereren, binnen de vermelde mm's en f-stops, om de beste resultaten te bekomen. Zo'n superzoom als die Tamron is handig als je nooit objectieven wenst te switchen op je toestel. Daarnaast zal de Tamron vermoedelijk, want ik heb ze nooit gebruikt, geen hogere optische kwaliteiten hebben dan je Nikkors. Daarenboven is de VR-functie belangrijk om langere sluitertijden te kunnen hanteren om je Nikkors niet steeds op vol open diafragma te moeten gebruiken.

ik heb geen 2.8lenzen. zijn me te duur + mijn vrouw doet me wat(weeral) nuja een 18-270 lijkt handig. maar nu is mijn vraag zijn de lenzen in mijn geval evenwaardig?
      Ja, ik zou ze verkiezen boven die Tamron.

Voor mensen met 2.8 lenzen dat is een ander verhaal. Er zitten hier veel pro's op het forum met kapitaal,
      Ook f2.8-zooms presteren niet optimaal over heel hun bereik maar blijven uiteraard wel ietsje lichtsterker als jouw Nikkors. Het verschil wordt vooral gemaakt met objectieven met vaste brandpuntsafstand, maar dan moet je er eveneens vrede mee nemen dat er niet gezoomd wordt... (Alle objectieven/lenzen hebben in die zin hun beperkingen, maar blinken eveneens uit in hun sterke punten.)
      Pro's met kapitaal Waar?! Nah, als 't kan ingebracht worden als onkosten is 't een ander verhaal he...

dus vind ik persoonlijk dat de amateur fotograaf van elke week 2clicks hier een beetje minder aandacht krijgt.
      Bij deze is dat rechtgezet.

Veel succes met je 2 clicks deze week (vanaf heden tussen 35 en 120mm op f8 )
      F.

Comment

Twee zoomlenzen ipv 1 superzoom zouden theoretisch beter moeten zijn.
        Maar de lenzen die u hier aanhaalt, (18-55 en 55-200) zijn zeker niet beter dan de 18-200 Afs VR1 of 2. De 18-200 is een goede lens, maar als je betere lenzen wil dan ga je veel meer moeten betalen. De 18-200 heeft dan ook nog VR en het voordeel dat je niet van lens moet wisselen. Achteraf kan je nog steeds betere lenzen kopen, maar die 18-200 is een mooie start.

Comment

De Nikkor 18-200 is inderdaad de betere superzoom. Maar anderzijds zou 'k zelf niet een 18-55/55-200 (f3.5-4-5.6 VR) combinatie vervangen door een 18-200 (f3.5-5.6 VR) vanwege: hetzelfde bereik op dezelfde lichtsterkte lijkt mij iets teveel van hetzelfde. Ook de beeldkwaliteit lijkt mij voor een extra aankoop van € 600,- opnieuw iets teveel van hetzelfde.
          Mocht er budgettaire ruimte zijn, dan zou ik er zonder twijfel een lichtsterke standaardprime bijnemen zoals een f1.8/35mm AFS . Dat lijkt me al een beter, en vooral kwalitatiever en performanter, aanvulling op de 18-55/55-200 combo dan een 18-200 superzoom. Daarnaast zou 't nog veel minder kostelijk zijn ook (€ 200,-).
          't Enige nadeel (in werkelijkheid geen nadeel maar wel een gewenning) is dat je met een dergelijke prime aktiever moet fotograferen: zelf fysisch dichterbij of verder afstand nemen van je onderwerp i.p.v. vanuit een luie zetel een beetje in en uit te zoomen. Als je dan echt niet bij je onderwerp kan komen zijn er nog steeds de beschikbare kitlenzen (18-55/55-200) om mee te zoomen maar die zou je waarschijnlijk niet veel meer gebruiken met een f1.8/35 in huis

Je vraagt naar een superzoom en je krijgt een standaardprime aangesmeerd Mocht je anderzijds die Tamron 18-270 hebben voorgesteld omdat je denkt te kort te komen op telezoom-bereik (200>270mm), dan zou ik nog eerder je 55-200VR vervangen door een 70-300VR. Op die manier hoef je maar 1 van je objectieven te vervangen.
          Anderzijds, mocht je enkel nog 1 objectief wensen te gebruiken om er alsnog vanuit de luie zetel erop los te zoomen, dan is de Nikkor 18-200VR de beste optie

Cheers.
          F.
          Last edited by Fibonacci; 16 februari 2010, 12:24.

Comment

bedankt gasten,

eigenlijk een extra lens kopen waarmee je dan nog eens hetzelfde bereik mee hebt en zelfde F is misschien niet slim neen. het lijkt me handig maar voor dat extra geld beter iets anders kopen.

ik vond jullie uitleg super en hebben me super goed geholpen.
            ps er staat een 18-200 VRII te koop op te site. hehe. toevallig.

van prime gesproken, deze kosten minder http://www.artencraft.be/TheDigitalE...5/default.aspx
            is dat wat en vooral waarvoor gebruik je die het meest? ik ken iemand met zo één en trekt met niet anders.
            D60 en glas

Comment

van prime gesproken, deze kosten minder http://www.artencraft.be/TheDigitalE...5/default.aspx
              is dat wat en vooral waarvoor gebruik je die het meest? ik ken iemand met zo één en trekt met niet anders.
              Ik zelf gebruik deze prime redelijk veel. Vooral voor binnenfotografie. Zo moet je niet altijd je flits gebruiken om een mooi resultaat te krijgen. En dit stoort de mensen van wie je foto's neemt veel minder. Ik vind ook dat je daardoor een veel natuurlijker beeld krijgt van de situatie doordat de mensen minder afgeleid zijn door je aanwezigheid. Ik weet niet uit welke buur je bent maar als je kan bij konijn nog een beetje meer geld uitsparen als je deze lens wilt kopen. Want deze staat momenteel op zo'n €116

http://www.fotokonijnenberg.be/produ...50mm_f-18.htmlhttp://www.fotokonijnenberg.be/produ...50mm_f-18.html

Zelf ben ik niet zo aan superzoom's want die geven niet zo'n mooi resultaat. Om een voorbeeld te geven ik gebruik meen 28-200mm enkel als ik op trekking ga om zo wat gewicht te kunnen besparen. Want ik zou het niet zien zitten om dan voorbeeld m'n 70-200 mee te nemen samen met de body weegt deze namelijk +- 3kg en als ik de gewone zoom mee neem kom ik maar aan +- 1,7kg. Maar het resultaat is dat ik vaak enrom veel werk heb om de foto's die ik heb genomen met de 28-200 te bewerken tot een goed resultaat, ter vergelijking al ik deze neem met de 70-200mm heb ik er bijna geen werk aan om deze meer dan goed te krijgen. Het is natuurlijk een afwegen wat een super zoom kost natuurlijk veel minder dan mijn 70-200.
              Last edited by fotodigital; 16 februari 2010, 14:29.
              nikon D90+grip & D70 + nikkor AF-S 18-70mm F3,5-4,5 + nikkor AF 28-200mm F3,5-5,6 + nikkor AF-D 50 1,8 + AF-S 70-200mm F2.8 VR & nikon SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotodigital Bekijk bericht
                Ik zelf gebruik deze prime redelijk veel. Vooral voor binnenfotografie. Zo moet je niet altijd je flits gebruiken om een mooi resultaat te krijgen. En dit stoort de mensen van wie je foto's neemt veel minder. Ik vind ook dat je daardoor een veel natuurlijker beeld krijgt van de situatie doordat de mensen minder afgeleid zijn door je aanwezigheid. Ik weet niet uit welke buur je bent maar als je kan bij konijn nog een beetje meer geld uitsparen als je deze lens wilt kopen. Want deze staat momenteel op zo'n €116

http://www.fotokonijnenberg.be/produ...50mm_f-18.htmlhttp://www.fotokonijnenberg.be/produ...50mm_f-18.html
                mooie prijs
                ik ben van overmere dus is konijn ver voor mij.
                ik heb gezien dan je er ook vééél vaste brandpunten hebt 20/24/30/35/50
                20/24 lijkt me te breed 30/35/50 zitten we beter niet? vooral de F van 1.8 ziet er super uit.
                D60 en glas

Comment

Het objectief dat je voorstelt bevat geen AF-motor. Een D60 heeft eveneens geen ingebouwde scherpstelmotor. Zodus, als je gebruik wil maken van autofocus, moet je opteren voor primes die een ingebouwde af-motor hebben, m.n. AFS objectieven (en Sigma HSM's) zoals deze 1.8/35, deze 1.4/50 of deze Sigma HSM 1.4/50 en deze Sigma HSM 1.4/30.
                  Zet je 18-55 kitlens op je D60 en stel vervolgens één van bovenstaande brandpuntsafstanden in. Neem een aantal beelden zonder te zoomen en leid zodoende af welke brandpuntsafstand je het meest prefereert: 30, 35 of 50. Op een D60 is een 35mm zowat het standaardobjectief en gebruik je voor allround toepassingen...

Veel amusement.
                  F.

Comment

mooie prijs
                    ik ben van overmere dus is konijn ver voor mij.
                    ik heb gezien dan je er ook vééél vaste brandpunten hebt 20/24/30/35/50
                    20/24 lijkt me te breed 30/35/50 zitten we beter niet? vooral de F van 1.8 ziet er super uit.
                    Het enige dat ik net nog heb vergeten zeggen is dat je voor een iets meerprijs ook een 50mm f1.4 zou kunnen kopen. Maar persoonlijk vind ik deze meerprijs het niet echt waard. Ik heb ze bijde getest bij konijn voor ik een heb aangeschaft en ik vond het resultaat + gevoel (minder robust) het verschil in prijs niet waard.

Maar zoals je vermeld hebben ze daar wel een enorme keuze aan prime's voor een schappelijke prijs.
                    nikon D90+grip & D70 + nikkor AF-S 18-70mm F3,5-4,5 + nikkor AF 28-200mm F3,5-5,6 + nikkor AF-D 50 1,8 + AF-S 70-200mm F2.8 VR & nikon SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                      Het objectief dat je voorstelt bevat geen AF-motor. Een D60 heeft eveneens geen ingebouwde scherpstelmotor. Zodus, als je gebruik wil maken van autofocus, moet je opteren voor primes die een ingebouwde af-motor hebben, m.n. AFS objectieven (en Sigma HSM's) zoals deze 1.8/35, deze 1.4/50 of deze Sigma HSM 1.4/50 en deze Sigma HSM 1.4/30.
                      Zet je 18-55 kitlens op je D60 en stel vervolgens één van bovenstaande brandpuntsafstanden in. Neem een aantal beelden zonder te zoomen en leid zodoende af welke brandpuntsafstand je het meest prefereert: 30, 35 of 50. Op een D60 is een 35mm zowat het standaardobjectief en gebruik je voor allround toepassingen...

Veel amusement.
                      F.

Thanks
                      D60 en glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht

Veel amusement.
                        F.
                        dat is ook de reden dat ik voor ik een lens koop ik zeker mijn body meeneem naar de winkel en daar de lens eens uitprobeer. en doordat ik een D90 body gebruik moet ik al niet echt oppassen met wat ik koop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotodigital Bekijk bericht
                          dat is ook de reden dat ik voor ik een lens koop ik zeker mijn body meeneem naar de winkel en daar de lens eens uitprobeer. en doordat ik een D90 body gebruik moet ik al niet echt oppassen met wat ik koop.
                          ik wil ook een D90
                          eerst D60 wat verslijten. of een op gooien. agwat lukt ook wel met mijn amateur D60 is idd wel beter opletten wat ik koop.
                          D60 en glas

Comment

ik wil ook een D90
                            eerst D60 wat verslijten. of een op gooien. agwat lukt ook wel met mijn amateur D60 is idd wel beter opletten wat ik koop.
                            beter eerst uitproberen en dan pas kopen. Als het nodig is kan je altijd eens het een en ander komen uitproberen van mijn matriaal. Alleen rekening houden ik woon in Diksmuide. Maar dat neemt zeker niet weg dat ik niet af en toe naar konijn zou rijden als ik iets nodig heb. De prijs en de uitleg die ik krijg heb ik gewoon nog nergens anders tegen gekomen.

En als je dan toch een D90 wilt kan je misschien eerst zien wat je nog zou krijgen voor je D60, en wat je dan met dat bedrag nog zou moeten bijleggen voor een D90. Zelf kon ik niet anders dan een D90 kopen omdat een aantal lenzen die ik al had niet meer gingen werken op een lagere versie dan een D90. persoonlijk had ik zelfs liever een D700 gekocht wegens FF maar mijn buget liet dit niet toe.
                            Last edited by fotodigital; 16 februari 2010, 14:58.

Comment

Voor gevorderde huis-, tuin- en keukenfotografie (waarmee ik niet het fotograferen van huizen, tuinen en keukens bedoel) zou ik mij absoluut tevreden stellen met een D60 (of D40) met een Nikkor f1.8/35 AFS erop (zeker als er nog een paar kitzooms erbij zitten)...

Why not?
                              F.

Comment

Working...
                              X