Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filter Of beschermlens voor 70-200mm F2.8 VR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Filter Of beschermlens voor 70-200mm F2.8 VR

Ik werk steeds met de zonnekap op de lens, dat geeft in de meeste gevallen en zeker op een 70-200 voldoende bescherming voor je frontlens.

in uitzondelijke gevallen, als de kans op modderspatten en steenslag reëel is zal ik een UV filter monteren, maar dat is echt in uitzonderlijke gevallen.

De reden is simpel, geen enkel filter geeft winst!

MVG, Jeff c.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ja daar ben ik het volledig mee eens, winst krijg je met de digitale camera's absolut niet.
      Lijkt mij ook, als je dergelijke mogelijke risico's durf te nemen, is zonder deze filters de beste oplossing.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
        als de kans op modderspatten en steenslag reëel is zal ik een UV filter monteren
        Wow! Ik wist niet dat een UV-filter steenslag tegenhield...

Cheers.
        F.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
          een beschonken genodigde mij passeerde en ondertussen heel spontaan en nietszeggend zijn duimafdruk midden op het frontelement van mijn objectief zette
          Moet hij wel erg lange vingers cq duim gehad hebben.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Moet hij wel erg lange vingers cq duim gehad hebben.
            Ja zeg, je had die vent zijn duimen moeten zien En je weet wat men zegt over mensen met grote duimen he... (of ging 't over grote voeten, of neus )
            Grapjurk, zoals je wel kan vermoeden staat er niet immer en altijd een zonnekap op mijn glazen toeters.

Cheers.
            F.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              Tja.; Als je goedkope UV filtertjes gebruikt

Ik heb op al mijn lenzen Nikon NC filters (zijn gecoat) en nog nooit nadelen ervaren, wel de voordelen (bij snel wisselen van lenzen eens twee lenzen op elkaar gezet in mijn tas-> filter gekrast, maar lens OK)
              ik heb nochtans enkele voorzetlensjes/uv-tjes van leica, die optisch en kwalitatief toch behoorlijk goed genoemd mogen worden.. het is dan wel geen nikon, maar goed.. (en ik schiet o.a. ook met een nikon btw)

en ook die heb ik eraf gegooid..

eigenlijk zegt het woordje het al.. 'voorzetlens..'...

ik heb nog 1 ander uv-tje voor mijn 70-200, eentje van b+w, en da's op zich een goed ding, maar zoals ik al zei, de voordelen, wegen voor mij niet op tegen de nadelen..

zodra ik met tegenlicht opnames maak, zie ik gewoon teveel reflecties,flare of dubbel beeld..

voor digitaal maakt een uv al geen verschil, en eerlijkheidshalve, heb ik ook nog weinig verschil gezien op analoog, of de omstandigheden moeten dus zodanig zijn, dat er dan een uv op gaat..(in de bergen of aan zee of zo..)

maar die kom ik bijna nooit tegen, dus vandaar..

en ik ga niet zachtzinnig om met mijn spul, ik ben veel buiten, onder allerlei omstandigheden, wat ik wel doe, is ALTIJD de zonnekap erop laten zitten..

prima bescherming, en nog nooit een centje pijn gehad..

maar ieder zijn meug natuurlijk.. als men zich beter of veiliger voelt met een uv erop, dan moet men dat gewoon doen..

groetjes, alex!
              Last edited by Sjinouck; 16 februari 2010, 14:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                Wow! Ik wist niet dat een UV-filter steenslag tegenhield...

Cheers.
                F.
                Klein steentje hé, gene kassei !
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik ben er niet helemaal zeker van of een krasje op je front element wel zichtbaar gaat zijn op je foto..... Kijk hier maar eens naar.

Comment

Doorsnede van een Nikon 200mm f2.0, bestaande uit 13 lenzen in 9 groepen, tel maar na, eerste en de laatste worden niet meegerekend, want dat zijn twee NC gecoate beschermglazen.

Nikon bouwd deze vast in, in zijn beste en duurste objectieven, zo nutteloos zullen ze wel niet zijn zeker.

Last edited by Guest42; 17 februari 2010, 08:38.

Comment

"Een riem en bretellen" noemen ze zoiets.... Het is niet nodig, maar wel handig.
                      Een krasje op je frontelement ga je echt niet merken op de foto, maar zoiets vermijden is natuurlijk altijd beter, voor je geweten, en voor de herverkoopwaarde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KriVa Bekijk bericht
                        Ik ben er niet helemaal zeker van of een krasje op je front element wel zichtbaar gaat zijn op je foto..... Kijk hier maar eens naar.
                        Een kras op de frontlens ga je niet zien op de foto maar vergroot de kans op flare exponetieel

Een kras op de filter -> nieuwe filter, een kras op de frontlens ......
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                          Een kras op de frontlens ga je niet zien op de foto maar vergroot de kans op flare exponetieel

Een kras op de filter -> nieuwe filter, een kras op de frontlens ......
                          En bij de duurdere lenzen is de frontlens eveneens vrij eenvoudig te vervangen (toch volgens een voormalige fotoboer hier op 't forum).
                          Zal wel iets meer kosten dan een nieuwe filter, maar daar geef je anders het geld sowieso aan uit.
                          Greetz Geert.
                          Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KriVa Bekijk bericht
                            Een krasje op je frontelement ga je echt niet merken op de foto, maar zoiets vermijden is natuurlijk altijd beter, voor je geweten, en voor de herverkoopwaarde.
                            Krassen zijn nooit zichtbaar, maar kunnen (occasioneel) lichtverstrooing veroorzaken, dus zal men in de optica de wanden van een kras zwart maken, alzo is de kras optisch inactief ... dan blijft er alleen nog een verwaarloosbaar lichtverlies over zoals bij stof in op de lenselementen inwendig en uitwendig het geval is.. Er zijn uiteraard uitzonderingen op deze regel.

Het fameuze en bekende voorbeeld in de link is optisch terug in orde te krijgen ... maar niemand die zich daar nog aan zal amuseren

Het grote probleem bij krassen is uiteraard de herverkoopwaarde ... dus de zichtbaarheid van krassen zit hoofdzakelijk tussen de oren

Comment

Working...
                            X