Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

studiereis rome: 18-55 IS of niet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• studiereis rome: 18-55 IS of niet

Hey

Ik weet dat mijn vraag misschien wel wat laat is, maar morgen vertrek ik op studiereis naar Rome en ik ben nog aan het twijfelen welke lens ik mee ga nemen. Ik wou eerst gewoon mijn 18-55mm lens meenemen, maar achteraf begon ik te twijfelen of deze combinatie wel zou voldoen (vooral wanneer het donkerder wordt of in gebouwen waar er wat minder licht is). Nu ben ik al langer aan het denken om de 18-55 IS versie te kopen en dan zou het nu wel het moment zijn, maar langs de andere kant heb ik ook wel wat schrik voor diefstal. Mijn vraag is dus eigenlijk of de 18-55mm (niet IS versie) voldoende zal zijn of dat de IS-versie echt wel een must is.

Alvast bedankt
    canon eos 400D + 100mm macro + 70-300mm IS + 55-200mm + 18-55mm

Re: studiereis rome: 18-55 IS of niet

Oorspronkelijk geplaatst door Hans400D Bekijk bericht
    Hey

Ik weet dat mijn vraag misschien wel wat laat is, maar morgen vertrek ik op studiereis naar Rome en ik ben nog aan het twijfelen welke lens ik mee ga nemen. Ik wou eerst gewoon mijn 18-55mm lens meenemen, maar achteraf begon ik te twijfelen of deze combinatie wel zou voldoen (vooral wanneer het donkerder wordt of in gebouwen waar er wat minder licht is). Nu ben ik al langer aan het denken om de 18-55 IS versie te kopen en dan zou het nu wel het moment zijn, maar langs de andere kant heb ik ook wel wat schrik voor diefstal. Mijn vraag is dus eigenlijk of de 18-55mm (niet IS versie) voldoende zal zijn of dat de IS-versie echt wel een must is.

Alvast bedankt
    Bij weinig licht heb je volgens mij meer aan een 50mm f/1.8 (zelfde budget).

IS helpt mits je een min of meer vaste hand hebt een paar (2? 3?) stops voor bewegingsonscherpte maar je zal toch nog steeds langere sluitertijden _moeten_ hanteren.
    Als je ook mensen of andere bewegende voorwerpen (brommerkes? :-) ) wil fotograferen, gaat IS niet helpen.

Comment

Hey

Alvast bedankt
      Of het echt nodig is, valt over te debatteren. Maar IS is altijd een voordeel, en werkt erg goed op die lens. Bovendien is de IS versie optisch ook een stuk beter dan de oude 18-55. Je zal het je alleszins niet beklagen als je ze aankoopt, zeker in omstandigheden met minder licht, je kan dan langer op lage iso blijven werken .
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Ik zou zeggen: doen, als je je spiegelreflex meeneemt. De prijs van deze lens valt zeer goed mee, en de IS zou goed zijn voor 3 stops winst. Bovendien zou de beeldkwaliteit beter zijn (afgaand op de reviews - ik heb tot nog toe enkel de IS-versie in handen gehad) dan jouw versie.
        Verwacht echter geen mirakels: een snelle lens is dit natuurlijk niet, daarvoor moet je bvb naar de 17-55, maar die kost dan natuurlijk stukken meer.
        Bovendien IS haalt natuurlijk niets uit als je actie moet bevriezen, maar voor architectuur edm zou zou je er wel wat voordeel mee kunnen uit halen. Je kan er natuurlijk altijd wat geld tegenaan gooien om een groothoek te kopen zoals de 10-22 van Canon, maar ik veronderstel dat dit niet de bedoeling is.

Comment

je komt bijna overal, behalve in kerken, wel toe met je lens.
          Ik beaam wat de anderen zeggen, koop zo'n 50mm f1.8 voor donkere omstandigheden of portretjes.

Comment

Ik moet blijkbaar wat rapper typen, want alles wat ik geschreven heb werd al gezegd

Comment

Over die 50mm 1.8 had ik ook al wel nagedacht, maar dan zou ik het nadeel hebben dat ik lenzen moet wisselen (50mm voor weinig licht en de 18-55 mm voor buiten gebouwen e.d. te fotograferen). Ik zal niet echt veel tijd hebben om mijn lenzen te wisselen en ik denk dat het ook redelijk onhandig zal zijn (zeker voor op een studiereis).

Comment

De 18-55 IS is optisch veel beter dan de niet-gestabiliseerde.
                Als je een beetje zoekt, dan kan je die voor 50-60 euro tweedehands vinden.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Over die 50mm 1.8 had ik ook al wel nagedacht, maar dan zou ik het nadeel hebben dat ik lenzen moet wisselen (50mm voor weinig licht en de 18-55 mm voor buiten gebouwen e.d. te fotograferen). Ik zal niet echt veel tijd hebben om mijn lenzen te wisselen en ik denk dat het ook redelijk onhandig zal zijn (zeker voor op een studiereis).
                  al eens aan een tafelstatiefje gedacht? is in kerken fantastisch (wel een degelijke pakken natuurlijk. hoeft daarom toch nog niet zwaar te zijn en is in de jaszak mee te voeren)
                  Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn

Comment

maar langs de andere kant heb ik ook wel wat schrik voor diefstal
                    Tips die zo een beetje overal moeten toegepast worden, maar vooral in Italië (Romen Napels), Frankrijk (Parijs), de voormalige oostbloklanden.... en er zijn er nog.
                    - gebruik nooit een fototas van het merk Canon, Nikon ......of een ander gekend merk (zo weten de "liefhebbers" direct wat je mee hebt)
                    - geen opzichtige kleurige halsriem met het merk van je toestel erop gebruiken
                    - op een terrasje steeds je tas of toestel vastbinden aan je tafel of stoel
                    - als je 's avond gaat eten in het restaurant van het hotel, neem je toestel maar mee aan tafel
                    - als er op een terrasje plots lawaai is, of ruzie of zo : eerst je fototoestel goed vastnemen en dan pas kijken wat er gebeurt (dit is een van de meest toegepaste trucs op terrasjes om foto- en filmmateriaal te stelen)
                    Als je in groep naar Rome/Napels gaat, wordt er ZEKER iemand bestolen door gauwdieven (gids zal het 10x vertellen), hou daar maar goed rekening mee.
                    Een gewaarschuwd .......
                    Prettige reis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lichtschrijver Bekijk bericht
                      al eens aan een tafelstatiefje gedacht? is in kerken fantastisch (wel een degelijke pakken natuurlijk. hoeft daarom toch nog niet zwaar te zijn en is in de jaszak mee te voeren)
                      Goede tip, het gebruiken van zo'n statiefje ! Je zou je al afvragen waarvoor je zo'n ding anders kan gebruiken Je kan het op de camera laten zitten en direct inzetten waar nodig/mogelijk.

Ik vermoed echter dat Hans400D wel situaties zal tegenkomen waar het misschien niet mogelijk is om het statief in te zetten (geen muur/zuil om het tegen te plaatsen), dus ik zou de IS-versie van de 18-55 wel aanraden, indien mogelijk vergezeld van een tafelstatief. De verbeterde beeldkwaliteit tov de niet IS-versie, die Black B@ndit ook al aanhaalde, moet je ook in rekening brengen. Als je inderdaad al eerder overwoog om het objectief te kopen, is het, zoals je zelf al aangaf, nu het moment. Een 50 mm prime kan voor het maken van snapshots en gebouwen immers te beperkend zijn (je kan niet blijven achteruit gaan in een stad als Rome; een zoom werkt in dergelijke gevallen sneller en gemakkelijker).

En inderdaad, maak je materiaal onopvallend, en hou het altijd in het oog.

Goede reis !

Comment

... of dat de IS-versie echt wel een must is.
                        Geloof me, het is een MUST. Hoelang bestaat IS nu, toch nog niet zo lang? En het is pas vanaf de opkomst van IS dat de eerste mooie foto's van Rome zijn opgedoken. In het niet-IS tijdperk is er nooit (herhaal: nooit) een deftige foto van Rome genomen.
                        Daarom: geld uitgeven en IS kopen...

Parijs daarentegen is perfect te fotograferen zonder IS.

Groeten,

Geert Van Dam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                          Parijs daarentegen is perfect te fotograferen zonder IS.
                          Haïti dan weer niet ...
                          Gurdy

Comment

Ik heb de IS-lens uiteindelijk toch gekocht. Ik heb ze al even uitgetest en de IS is echt wel handig. Als ik alleen naar Rome zou gaan dan zou ik zo'n statiefje zeker gaan kopen, maar ik denk dat het in een grote groep (ong. 40 mensen) onhandig is.
                            @edbzulte: nog bedankt voor de tips, ik zal er zeker rekening mee houden.

Iedereen bedankt voor de reacties

Comment

Ik weet dat mijn vraag misschien wel wat laat is, maar morgen vertrek ik op studiereis
                              Ik heb de IS-lens uiteindelijk toch gekocht. [...]

Iedereen bedankt voor de reacties
                              Ah ge bent nog niet vertrokken

Comment

Working...
                              X