Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Misschien moet je maar eens preciseren wat voor een geldbedrag voor jou het predikaat betaalbaar heeft? Wat betaalbaar is voor jou kan voor mij peperduur zijn bvb
Sigma 15-30 en 14mm zijn prima alternatieven waarvan de 1e vaak wel rond de 200 euro te vinden is. Nadeel van de 15-30 is de flare, maar de scherpte is meestal zeer goed.
Ook betaalbaar: Tokina 17mm, nikon 20mm (wel de AIS nemen want die is het scherpst).
Ook goed de Nikon 18-35, tweedehands meestal 250-350 euro.
Wil gewoon af en toe op een concertje eens lekker breed gaan zonder de fisheye te moeten nemen.
Dan gaat in principe elke lichtsterke zoom voldoen mits je toegevingen doet naar hoekscherpte en vignettering.
Ik zou echter wel een tweedehands Nikon 17-35/2.8 durven aanraden. Ik heb de mijne bijgehouden na de aankoop van de 14-24/2.8 en gebruik 'm nog heel regelmatig. Die is op 17mm en f/2.8 nog steeds gruwelijk scherp in het midden van het frame en veel robuuster dan de Sigma's met hun kwetsbare bolle frontelementen. De mijne ziet er uit alsof ie een oorlog heeft meegemaakt, maar 'm werkt nog steeds prima
Met de komst van de nieuwe 16-35/4VR zullen er ongetwijfeld wel weer meer aangeboden worden.
Ik gebruik een Voigtländer 20/3.5 op mijn D700.
Niet te duur (een kleine 400 euro), optisch zeer goed en past in je broekzak .
Voor mij de interessantste breedhoek optie op Nikon FF...
Het is geen zoom maar op breedhoek heb ik dat niet nodig, smaken en gewoonten verschillen natuurlijk.
Comment