Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Falcon 8mm fisheye f/3.5

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Falcon 8mm fisheye f/3.5

deze lens op internet besteld voor 199€,
    2 dagen later al aangekomen, natuurlijk direct op mn nikon D3000 aangesloten.

volgens de handleiding werkt de lens enkel in de M-stand (in alle andere standen krijg ik de melding dat er geen objectief is bevestigd) MAAR nu krijg ik bijzonder donkere foto's. eigenlijk zijn de lichten in mijn living vaag te zien en de rest is donker, de straat is ook al volledig donker.
    iemand enig idee wat ik verkeerd doe? welke instellingen moet ik veranderen?

mvg
    lander

Re: Falcon 8mm fisheye f/3.5

als de lens een manuele diafragma ring kan het zijn dat je diafragma te ver dicht staat

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door landers Bekijk bericht
      volgens de handleiding werkt de lens enkel in de M-stand (in alle andere standen krijg ik de melding dat er geen objectief is bevestigd) MAAR nu krijg ik bijzonder donkere foto's. eigenlijk zijn de lichten in mijn living vaag te zien en de rest is donker, de straat is ook al volledig donker.

mvg
      lander
      Een grotere opening (kleiner f-getal) of langere sluitertijd kiezen ?

Comment

deze lens op internet besteld voor 199€,
        2 dagen later al aangekomen, natuurlijk direct op mn nikon D3000 aangesloten.

mvg
        lander
        lichtmeter gebruiken
        in de M stand moet je voor elke foto de instellingen veranderen omdat de belichting verandert. En natuurlijk moet jij die instellingen instellen
        5DmkIII en wat glas

Comment

voorlopig slaag ik er enkel nog maar in om foto's te maken met de flits.
          morgen bij daglicht de dingen eens opnieuw bekijken.

met de flits zijn de foto's trouwens niet super scherp maar vermoed dat dit nog wel in orde gaat komen als ik de juiste instellingen vind.
          ze kost minder dan de helft van nikon fisheye lenzen dus als ze binnenkort redelijk gaat werken ben ik zeer tevreden.

ik ben benieuwd

alvast bedankt voor de reacties

Comment

Je zal waarschijnlijk(op een D3000 eigenlijk wel zeker) ook handmatig moeten scherpstellen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

falcon is toch MF lens?
              maar ik dacht dat je, als je op 70cm scherpstelt op f 5.6 je een scherpte diepte had van 30cm tot oneindig. focussen is dus niet echt aan de orde

hoe je aan die donkere foto's komt, durf ik niet zeggen :s
              hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                maar ik dacht dat je, als je op 70cm scherpstelt op f 5.6 je een scherpte diepte had van 30cm tot oneindig. focussen is dus niet echt aan de orde
                Dat is als je geen onderwerpen dichtbij scherp wil en de scherptediepte bij FE's valt toch nog weleens tegen. Jouw voorstel van 70cm dan komt mijn Sigma toch gauw op f11 uit. En bv op 17cm bij f22 levert 3cm op.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Vermits de belichting met flits wel lukt (automatische belichting door de flits dus) denk ik dat een korte basiscursus fotografie de enige oplossing gaat zijn.

Te donker => iso omhoog en/of diafragma openen en/of sluitertijd langer, dit staat zeker in de handleiding van uw camera beschreven.

Probeer om te beginnen binnen al eens iso 1600, f3,5 (wsl in te stellen met de ring op de lens, tenzij dit via de body gaat op die Falcon?), 1/50ste.
                  Dit zal wel niet exact kloppen, maar je zou toch al beeld moeten krijgen.
                  En scherpstellen = aan de focusring draaien...
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

0.75 0.50 1.48 0.44 2.46 0.38 46.2 0.31 ∞ 0.25 ∞ 0.20 ∞ 0.15 ∞ 0.11 ∞ 0.08 ∞ 0.06 ∞
                    via http://www.dofmaster.com/doftable.html

Wat er bovenaan ontbreekt: 0.75 is de focusafstand
                    dan krijg je in hele stopt de scherptediepte van de lens (8mm op D3000).
                    f1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8 ,11 ,16, 22, 32. In het vet heb ik f4 gezet (0.31 tot oneindig)
                    Telkens 2 cijfers: vanaf ... tot ... scherp
                    Dat is natuurlijk de theoretische DOF, maar ik vermoed dat dat klopt?

**=ol

Comment

De Falcon is goedkoop.
                      Dat komt omdat er geen AF in zit. En voor de goedkopere Nikon camera's telt al helemaal dat er eigenlijk ook nog een AF-S motor in het objectief moet zitten, want die zit niet in de camera.
                      Bij een Falcon stel je het diafragma in door middel van de mechanische diafragmaring. Maar zoiets zit niet meer op de goedkopere Nikon camera's, daarom zijn die dingen ook goedkoop.

De Falcon 8 mm is natuurlijk veel verkocht en komt ook voor onder andere namen zoals Walimex, Bower, Samyang, Rokinon. Voor zo'n 1000 euro kun je ook je eigen naam er op laten zetten.
                      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

gisteren toch nog juiste instellingen gevonden om zonder flits te trekken.
                        iso omhoog, sluitertij naar beneden, meestal langer dan 1/50e

ik verwachtte geen perfecte lens, maar 200€ thuis afgeleverd vind ik toch zn geld waard.

een fisheye is geen lens die ik constant gebruik dus wilde ik er ook niet teveel geld aan geven.
                        een 3voud of zelfs het dubbele van de prijs vind ik voor hetgeen ik ze zal gebruiken echt niet het geld waard.

ik heb de indruk dat sommige mensen neerbuigend kijken naar "goedkopere" lenzen en fototoestellen. wat ik toch wel jammer vind.
                        mijns inziens kunnen er ook wel mooie foto's getrokken worden met een compact toestelletje, sommige willen dit wss niet toegeven.

sorry als jonge belg met een baksteen in de maag heb ik echt geen duizenden euro's over voor de inhoud van mijn fototas.

Comment

gisteren toch nog juiste instellingen gevonden om zonder flits te trekken.
                          iso omhoog, sluitertij naar beneden, meestal langer dan 1/50e

ik verwachtte geen perfecte lens, maar 200€ thuis afgeleverd vind ik toch zn geld waard.

een fisheye is geen lens die ik constant gebruik dus wilde ik er ook niet teveel geld aan geven.
                          een 3voud of zelfs het dubbele van de prijs vind ik voor hetgeen ik ze zal gebruiken echt niet het geld waard.

ik heb de indruk dat sommige mensen neerbuigend kijken naar "goedkopere" lenzen en fototoestellen. wat ik toch wel jammer vind.
                          mijns inziens kunnen er ook wel mooie foto's getrokken worden met een compact toestelletje, sommige willen dit wss niet toegeven.

sorry als jonge belg met een baksteen in de maag heb ik echt geen duizenden euro's over voor de inhoud van mijn fototas.
                          tis nog altijd het manneke achter het knopke/toestel dat de belangrijkste bijdrage levert, maar het is ook zo dat duurder spul de kans op een goeie foto vergroot.
                          Primes zijn gewoon ideaal. iedereen (bijna) wil zoom, dus de primes zijn niet al te duur (tenzij je naar de extremen gaat) meer veel lichtsterker dan zooms

**=ol

Comment

De instellingen gevonden? Ik had ze al getypt..

En nee hoor, niet neerkijken op materiaal, mss wel op mensen die hier een vraag komen stellen waarop ze zelf het antwoord zouden hebben moeten weten (tot daar aantoe) en dan nog klagen dat er reacties komen, hoewel deze al van in het begin de oplossing bevatten.
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Working...
                            X