Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon "50mm 1.4 afs" of "85mm 1.8 afd ?"

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon "50mm 1.4 afs" of "85mm 1.8 afd ?"

post verwijderd
    Last edited by tommmm; 10 januari 2011, 18:45.

Re: Nikon "50mm 1.4 afs" of "85mm 1.8 afd ?"

Voor op de D700 zou ik dan de 85mm erbij nemen. De 1.8 is heel mooi, de 1.4 nog mooier.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

post verwijderd
      Last edited by tommmm; 10 januari 2011, 18:45.

Comment

De 1.8 85mm is een stuk gemakkelijker uit te leggen en een handige en compacte lens om mee te nemen. De 50mm is voor portretten op de D700 erg kort.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
          Je bedoelt dan de 85mm 1.4 ? tja, ik heb de laatste maanden gruwelijk veel gekocht en dŕt zal ik echt niet meer kunnen uitleggen aan mijne wederhelft ...
          de 85mm 1.4 is absoluut m'n favoriete lens op m'n D700... maar een 1.8 moet ook wel werken... veel beter dan een 50mm voor portret op een fullframe...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Nog een voor de 85/1.8 AFD - een echte toplens voor de D700. Foutloos.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Vergeet niet de f2/105 DC in overweging te nemen...

Cheers.
              F.

Comment

Ik kan de 85mm 1.8 ook alleen maar aanraden. Toen ik voor de keuze stond tussen de 1.8 en de 1.4 heb ik voor de 1.8 gekozen puur op basis van gewicht en afmeting (enkele jaren geleden had ik hem ook maar heb hem toen verkocht bij het switchen naar digitaal, te lang op DX voor mij).

Natuurlijk is de 1.4 toch optisch net beter maar of het dat prijsverschil waard is... voor de meesten waarschijnlijk niet.
                mijn website

Comment

Ik vind mijn 85/1.8 AF veel beter als mijn 50/1.4, beide geen D. De 85mm is al redelijk oud in 2000 2de hands gekocht en toen zag dei er al oud uit. Ooit eens op het serienummer nagetrokken, maar dat gegeven is ook weer vergeten.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hallo

Ik loop met exact hetzelfde vraagstuk rond, maar dan voor op een D300. Ik bezit een 35mm f1.8 AF-S en heb nu een 85mm f1.8 AF-D in bruikleen. Ik vind de DOF prachtig op die laatste lens, maar het is vooral binnenshuis niet zó evident om ermee te fotograferen. De cropfactor maakt dat je ver weg moet staan en daar staan meestal muren binnen.Ook de shutterspeed moet omhoog omwille van de cropfactor om bewegingsonscherpte te vermijden en dat is moeilijker binnen. Als je daar overeen kan, is het resultaat echt heel goed met de 85mm.

Ik stel me echter de vraag of ik op een D300 niet beter af zou zijn met een 50mm 1.8 AF-D of 1.4 AF-S? Ik heb nog nooit een 50mm op m'n camera kunnen testen...

Ik hou vooral van de "creamy" DoF die je met de 85mm hebt en ben bang deze met een 50mm niet zo mooi te krijgen. Daarenboven gebruik ik de 35mm als standaardprime en heb ik een beetje de schrik dat ik de 50mm niet zo vaak zou gebruiken omdat het brandpunt maar 15mm verder ligt. Ik wil zeker niet op beeldkwaliteit inboeten t.o.v. de 85mm...

Mijn vraag dus: als portretprime op een D300: 85 of 50mm en als het 50mm zou zijn: is de 1.4 dan zijn 400% meerprijs waard?

Heeft iemand 'hands on' ervaring met beide objectieven?

Thx in advance.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht

Ik stel me echter de vraag of ik op een D300 niet beter af zou zijn met een 50mm 1.8 AF-D of 1.4 AF-S? Ik heb nog nooit een 50mm op m'n camera kunnen testen...
                      ik heb ze gehad... ik vond de 50mm 1.8 beter op crop camera dan de 50mm 1.4 (niet af-s)
                      maar de 85mm is veel leuker, zowel 1.8 als 1.4

ook op FF is de 85mm m'n favoriete portret lens... Op crop (D200, D300) bleef de 50mm 1.4 na verloop van tijd in de kast liggen...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

merci!

Ik ga voor de 85mm dan...

Grtn

Comment

post verwijderd
                          Last edited by tommmm; 10 januari 2011, 18:47.

Comment

Working...
                          X