Kan je een gewone circulaire polarisatiefilter evengoed gebruiken op een UWA lens of is het noodzakelijk om een speciale polarisatiefiltervoor dat soort lenzen te gebruiken?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
polarisatiefilter voor ultragroothoek
Collapse
X
-
-
Re: polarisatiefilter voor ultragroothoek
Ik kan u niet helpen want ik zit met de zelfde vraag.
maar dan voor een uv/protectie filter voor groothoek 10-24mm.
Maar ik neem aan dat dat voor een uv of pol filter het zelfde is.
Ik hoop dat iemand hier wat raad kan geven.
-
Vaak wordt afgeraden een polarisatiefilter te gebruiken met een groothoeklens. Door de grote beeldhoek wordt verder van de zon de lucht donkerder gekleurd dan de lucht dichter bij de zon, waardoor een onregelmatig effect in de lucht ontstaat.
Verder loop je kans op vignettering (donkere hoeken), hangt van de lens af en zal meestal in de handleiding vermeld worden, anders gewoon proberen met een geleend filter of in de winkel, het is in de zoeker te zien.
Verder is een uv/protectiefilter totaal overbodig, kost geld en beeld****....Last edited by Keeskanon; 7 februari 2010, 18:30.
Comment
-
Je kan een gewone pola op een UWA gebruiken, enige wat belangrijk is de maat. Het is niet aan te raden om te doen, omdat het pola effect maar op een deel van de foto gebeurd onder invloed van de zeer gote hoek waarmee het licht binnen komt.
Van B&W heb je een slimfilter nodig en van Hoya gaat het met een gewone(op een Sigma 10-22).Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Comment
-
bedankt voor de reactie.
Dus als ik het samenvat: beter geen polarisatiefilter op de 10-22 en als het dan toch moet een speciale voor UWA vb. Circulair Pol Wide Angle?
Die kan dan ook zonder problemen gebruikt worden op de 17-55 lens die ook 77mm diameter heeft, veronderstel ik?
Comment
-
zou toch uitkijken met pola´s op UWA lensjes..je bestrijkt met een uwa een groot gebied, en dat kan soms vreemde effecten geven icm een pola..
ten eerste zul je ene ultradun filtertje nodig hebben,(ter voorkoming van vignettering) en dannog.. het bereik van ene ultra/wide ligt erg groot (lees: breed) en dat geeft soms eigenaardige effecten..(geen pola-effect over het gehele beeld.. 1 gedeelte in de lucht zal donker zijn, terwijl de rest er 'normaal' uitziet..)
groetjes, Alex!
Comment
-
-
Je krijgt met een pola op de grootste beeldhoek een kleurverloop effect. Dat is niet altijd mooi, maar je kunt het rekenen onder de effecten die je kiest wel of niet te gebruiken. Zoiets als het stereffect dat de iris van de camera soms laat zien. Soms is het leuk en soms niet.
Het vignetteren kun je voorkomen door een overmaat te gebruiken. Ik heb ooit een overmaatje gekocht van B&W, maar je kunt waarschijnlijk ook gewoon een verloopringetje kopen en een grotere maat filter.
Comment
Comment