Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 200-400 F4 VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 200-400 F4 VR

    Ik sta op het punt een 200-400 F4 VR aan te kopen.
    Ik zou deze gebruiken voor windhondenraces, auto-motosport en voor natuurfotografie vanuit schuilhut ( vogels en andere dieren ) op FF
    Enkele punten waar ik nog over twijfel.
    1 kan men een converter gebruiken of niet? 1 zegt wel ander dan weer niet.
    2 uit de losse hand fotograferen voor windhondenrace? ( of monopod )
    3 of kan ik beter sparen voor een 300 of 400 mm 2,8 ( scherper? )

    Alvast bedankt.
    Met mijn NIKON in de hand kom ik door het hele land, en nog wat NIKKOR lenzen voor over de grenzen.

  • #2
    Re: Nikkor 200-400 F4 VR

    Ik heb de lens nooit gebruikt, waardoor ik niet uit ervaring spreek.

    Maar als ik me niet vergis is deze lens niet echt zot van converters.
    Een monopod lijkt me geen slecht idee, want ik kan me voorstellen dat deze lens deftig gaat doorwegen na een tijdje.
    Of het scherpteverschil extreem groot gaat zijn tussen deze en een prime weet ik niet. Ik denk dat de beslissing eerder zal zijn: wil ik kunnen zommen of niet.

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 200-400 F4 VR

      .....
      Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 02:29.

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 200-400 F4 VR

        Ik heb er enkele jaren een gehad en die eind vorig jaar weggedaan omdat ik die te weinig gebruikte voor het soort fotografie die ik nu het meest doe.

        1. Ik heb er de teleconvertor 1.7 regelmatig mee gebruikt en werkt perfect
        2. Fotograferen uit losse hand gaat, maar dan enkel in het opgaan, scherpstellen en afduwen. Bvb vijftien seconden vasthouden lukte mij toch niet. Dan gebruikte ik een monopod en dat werkte wel goed.
        3. Misschien zijn die wel scherper maar van scherpte heb ik nooit kunnen klagen, in tegendeel. Verschil tussen de 2.8 en 4.0 was mijns inziens zelden een probleem.

        Alvast mijn ervaringen.
        Je zal er een leuke tijd mee beleven en zeker veel bekijks als je daar ergens mee rondwandelt.
        Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
        ----------------------------------------------
        Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 200-400 F4 VR

          ik schiet met een ander merk, maar persoonlijk vind ik voor rennende hondjes een max diafragma van f/2.8 soms net iets lekkerder.. heb zelf zowel een 70-210 f/4 en een 70-200 2.8 en in bepaalde situaties waarbij je een korte sluitertijd nodig hebt, geeft die 2.8 net dat ene tikkie extra, en kan je soms net uit de brand helpen.

          een lichtsterke prime is zowat met iedere converter bruikbaar, ook voor vogeltjes e.d. stuff..

          wellicht een dure maar toch heel bruikbare optie: een 300mm 2.8, evt met je converter, en daarmee kun je zowat alles af.. (ook met razendsnelle windhonden, vogeltjes etc.. monopodje erbij, en je kunt naar hartelust schieten! )

          maar zoals ik al zei, een 300 of 400mm prime doet ontzettend veel pijn in de portemonnee.. (maar geeft superplaatjes! )

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 200-400 F4 VR

            Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk bericht
            Ik sta op het punt een 200-400 F4 VR aan te kopen.
            Ik zou deze gebruiken voor windhondenraces, auto-motosport en voor natuurfotografie vanuit schuilhut ( vogels en andere dieren ) op FF
            Enkele punten waar ik nog over twijfel.
            1 kan men een converter gebruiken of niet? 1 zegt wel ander dan weer niet.
            2 uit de losse hand fotograferen voor windhondenrace? ( of monopod )
            3 of kan ik beter sparen voor een 300 of 400 mm 2,8 ( scherper? )

            Alvast bedankt.
            Uit persoonlijke ervaring
            1. De 1.4 gaat nog net, de 1.7 met veel licht en dan nog (de lens wordt traag en gaat jagen om een focus lock te vinden)

            2. Als je sterk genoeg bent kan je hem uit de hand gebruiken, maar beter een monopod en nog beter op statief met sidekick of full Wimberley

            3. De 200, 300, 400 primes zijn scherper. We hebben vorige zomer eens de test gedaan. Maar het blijft een scherpe lens


            De 200-400 blijft een super lens waar je veel plezier kan aan beleven.
            Ze is heel veelzijdig.

            Maar als het de bedoeling is om ze altijd op 400mm (of er steeds een TC op te zetten) dan zou ik voor een prime gaan.
            Last edited by JePe; 7 februari 2010, 19:11.
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 200-400 F4 VR

              Beste,

              Graag deel ik mijn ervaringen met de Nikkor 200-400/4 VR die ik vorig jaar toch wegdeed..

              Om op je vragen te antwoorden:
              -Een 1.4 TC kan je gerust gebruiken zonder enig minpunt ondervonden te hebben al moet je hem dan toch minstens een half stopje dichtknijpen om de gestoken scherpte te behouden, zonder TC kan je hem (gelukkig maar) vol open gebruiken. De 1.7 gaat nog werken maar dan wordt ie 7.1 en reken daar nog een half stopje dichtknijpen bij en je zal wel begrijpen dat je dan al aardig wat licht nodig zal hebben...

              -Ik werkte er regelmatig mee uit de hand en ondervond er eigenlijk weinig problemen mee het vergt wel wat extra techniek maar voor mij was het best doenbaar. Een monopod zal hier zeker een pluspunt beteken. Hangt een beetje van je fysieke capaciteiten af hé...
              Misschien indien nodig de fitness zaal bezoeken...

              -De ham vraag en gelijk mijn antwoord waarvoor ik hem uiteindelijk van de hand gedaan heb, de Nikkor 200-400 is en blijft een top lens (mag ook wel voor dat geld), MAAR...hij kan niet op tegen de primes en dan spreek ik enkel van de 300/2.8, VR of non VR.
              Zolang er goed licht is en je onderwerp(en) hebben voldoende contrast zul je geen verschil merken al is de volle stop op 300mm toch al een behoorlijk verschil.
              Maar zodra het trikie wordt en dat heb je snel vooral bij natuurfotografie merk je dat hij niet op kan tegen de prime lenzen.

              Als het is om natuurfotografie kan ik je maar 1 raad geven, zeker bij vogelfotografie waar je steeds mm te kort komt, spaar lekker door voor een prime lens in die categorie. Het grote voordeel van de 200-400 is natuurlijk de flexibiliteit en dat mag je bij de andere takken die je opnoemde zeker niet over het hoofd zien.

              Het wordt een harde noot die je zal moeten kraken, probeer zeker en vast een paar mensen te benaderen (er zijn er hier op BD verschillende) die een van beide hebben om samen iets te organiseren (heb ik destijds ook gedaan).

              Hoop dat je er iets aan had en veel succes.
              KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
              http://www.photopat.be

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 200-400 F4 VR

                Oorspronkelijk geplaatst door paepke Bekijk bericht
                Beste,

                Graag deel ik mijn ervaringen met de Nikkor 200-400/4 VR die ik vorig jaar toch wegdeed..

                Om op je vragen te antwoorden:
                -Een 1.4 TC kan je gerust gebruiken zonder enig minpunt ondervonden te hebben al moet je hem dan toch minstens een half stopje dichtknijpen om de gestoken scherpte te behouden, zonder TC kan je hem (gelukkig maar) vol open gebruiken. De 1.7 gaat nog werken maar dan wordt ie 7.1 en reken daar nog een half stopje dichtknijpen bij en je zal wel begrijpen dat je dan al aardig wat licht nodig zal hebben...

                -Ik werkte er regelmatig mee uit de hand en ondervond er eigenlijk weinig problemen mee het vergt wel wat extra techniek maar voor mij was het best doenbaar. Een monopod zal hier zeker een pluspunt beteken. Hangt een beetje van je fysieke capaciteiten af hé...
                Misschien indien nodig de fitness zaal bezoeken...

                -De ham vraag en gelijk mijn antwoord waarvoor ik hem uiteindelijk van de hand gedaan heb, de Nikkor 200-400 is en blijft een top lens (mag ook wel voor dat geld), MAAR...hij kan niet op tegen de primes en dan spreek ik enkel van de 300/2.8, VR of non VR.
                Zolang er goed licht is en je onderwerp(en) hebben voldoende contrast zul je geen verschil merken al is de volle stop op 300mm toch al een behoorlijk verschil.
                Maar zodra het trikie wordt en dat heb je snel vooral bij natuurfotografie merk je dat hij niet op kan tegen de prime lenzen.

                Als het is om natuurfotografie kan ik je maar 1 raad geven, zeker bij vogelfotografie waar je steeds mm te kort komt, spaar lekker door voor een prime lens in die categorie. Het grote voordeel van de 200-400 is natuurlijk de flexibiliteit en dat mag je bij de andere takken die je opnoemde zeker niet over het hoofd zien.

                Het wordt een harde noot die je zal moeten kraken, probeer zeker en vast een paar mensen te benaderen (er zijn er hier op BD verschillende) die een van beide hebben om samen iets te organiseren (heb ik destijds ook gedaan).

                Hoop dat je er iets aan had en veel succes.
                Ik zou het niet beter kunnen zeggen

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 200-400 F4 VR

                  Oorspronkelijk geplaatst door paepke Bekijk bericht
                  De ham vraag en gelijk mijn antwoord waarvoor ik hem uiteindelijk van de hand gedaan heb, de Nikkor 200-400 is en blijft een top lens (mag ook wel voor dat geld), MAAR...hij kan niet op tegen de primes en dan spreek ik enkel van de 300/2.8, VR of non VR.
                  Dat is de fout die ik gedaan heb toen ik de 200-400 bezat
                  Ik heb toen met de 300 VR gespeeld en het resultaat was dat de 200-400 snel de deur uitmoest. Het is een TOP lens, maar hij bleef op 400mm staan bij mij.

                  Succes met de eventuele aankoop,
                  Sven

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 200-400 F4 VR

                    Een review van Thom Hogan:



                    MVG,

                    Comment

                    Working...
                    X