Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5D + 400 f5.6 prime of Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 5D + 400 f5.6 prime of Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS ?

Hallo,

Voor FF, welke van bovenstaande objectieven zouden jullie aanraden ?

Canon 400 5.6 prime
    + relatief lichtgewicht
    + veel scherper
    + supersnelle AF
    - minimum focus afstand 3.5m
    - zonder IS maar zou goed in balans liggen waardoor velen de IS niet missen.

Canon 100-400L f4.5-f5.6 IS
    + zoomgemak
    + IS
    + minimum focus afstand 1.8m
    - tragere AF
    - minder scherp op 400mm (vb zie 2e link onderaan)

Qua third party primes geen echte toppers rond de 400-500mm dacht ik?

Reviews Canon 400 5.6 :

Ik heb nog de Bigma 50-500 gehad, minder scherp dan een prime, geen OS voor een zoom, tragere AF en slechts 450 effecieve mm's, deze keer misschien liever iets kwalitatiever.

Thanks,
    CanonYouCan
    Last edited by CanonYouCan; 12 juni 2010, 12:14.

Re: 5D + 400 f5.6 prime of Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS ?

Voor echte scherpte zul je de 400mm wel op een monopod moeten gebruiken. Doe je dat niet dan is een goed exemplaar 100-400 zeker een heel bruikbaar alternatief.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Vond hier al een discussie, denk dat ik voor de 400 5.6 scherpe prime beeldkwaliteit ga, één van de lichtste telephotos, velen gebruiken hem uit de hand met hogere sluitertijd zonder statief of monopod.
      Waarschijnlijk zelden 2e hands te vinden

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Comment

De 400 mm ligt inderdaad zeer goed in de hand.Ik schiet altijd zonder monopod.
        Iso wat verhogen etc.Gebruik hem wel meestal op een 1d.(crop 1.3)
        Wat mij wat zou tegenhouden:schuifmechanisme van de 100-400 op een 5D.Dit geeft stof.Mijn 5D is sowieso al een stofbak ivgm m'n 1D.

Comment

Re: 5D + 400 f5.6 prime of Canon 100-400mm f/4.5-5.6 L IS of ander merk ?

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
          Hallo,

Op een 5D, welke van bovenstaande objectieven zouden jullie aanraden ?

Canon 400 5.6 prime
          + relatief lichtgewicht
          + veel scherper
          + supersnelle AF
          - minimum focus afstand 3.5m
          - zonder IS maar zou goed in balans liggen waardoor velen de IS niet missen.

Canon 100-400L f4.5-f5.6 IS
          + zoomgemak
          + IS
          + minimum focus afstand 1.8m
          - tragere AF
          - minder scherp op 400mm (vb zie 2e link onderaan)

Qua third party primes geen echte toppers rond de 400-500mm dacht ik?

Reviews Canon 400 5.6 :

Ik heb nog de Bigma 50-500 gehad, minder scherp dan een prime, geen OS voor een zoom, tragere AF en slechts 450 effecieve mm's, deze keer misschien liever iets kwalitatiever.

Thanks,
          CanonYouCan

De ultieme scherpte komt uit de 400. punt. niks tegen in te brengen. Wil je nog wat cropmogelijkheden, dan is het de prime die het beste is.
          Een goede 100-400 komt er heel dicht tegen. en geeft absoluut meer gebruiksgemak door zijn zoom en IS.
          Ideaal is ze allebei aanschaffen, maar ja, dat telt voor iedere keuze.

Comment

Waarvoor moet het dienen? Als je deze vraag voor jezelf beantwoord ga je meteen weten welke je moet kopen.

Ik heb destijds de 100-400 gekocht, reden: Ik zocht een lens die ik kon gebruiken in mijn intressegebied. Nl natuur en in hoofdzaak vogels. Dus dit wijst richting prime 400. MAAR ik bezocht toen ook geregeld de dierentuinen (vooral als oefening, de beestjes kunnen daar niet gaan lopen). De Prime 400 was voor in de dierentuin echter te groot in brandspunt. Ik had geen budget vrij om nog een andere kleinere lens te kopen, en de enige andere lenzen die ik had was de 17-55 en 100mm macro. Dus niet echt een bruikbare voor in de dierentuin.
            Voor deze reden heb ik dan beslist een 100-400 te kopen en heb daar NOOIT spijt van gehad.

Tijdje geleden heb ik drastisch mijn materiaal veranderd, nu heb ik een 70-200 in mijn gamma, en dus handig voor zulke dierentuin bezoekjes. hierdoor heb ik dan ook een 300mm + 1,7tc gekocht als vogelcombinatie.

Hopelijk heb ik je aan de hand van dit voorbeeld wat kunnen helpen.

Comment

Bedankt voor de tip, het was inderdaad voor wat vanalles, zoo, uitstapjes,...
              De 400 5.6 is toch bijna niet te vinden 2e hands, zal doorsparen voor de 100-400L met zoommogelijk en IS.

Hopelijk vind ik een scherp exemplaar want ik las dat er minder scherpe exemplaren tussenzitten (misschien wat ouder geproduceerde)... vorige keer keeg ik samples van iemand doorgestuurd maar was niet echt onder de indruk. In de metadata stond daarbij ook nog iso 1600 en 3200 in niet bewolkte dag, akkoord het is een donkere lens op 400mm f5.6 maar zo'n hoge iso's tijdens een gewone dag met zon zal wel een vergissing geweest zijn...

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
              Waarvoor moet het dienen? Als je deze vraag voor jezelf beantwoord ga je meteen weten welke je moet kopen.

MAAR ik bezocht toen ook geregeld de dierentuinen (vooral als oefening, de beestjes kunnen daar niet gaan lopen). De Prime 400 was voor in de dierentuin echter te groot in brandspunt.
              Hopelijk heb ik je aan de hand van dit voorbeeld wat kunnen helpen.
              Last edited by CanonYouCan; 7 februari 2010, 21:02.

Comment

Working...
              X