Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

28mm 1.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 28mm 1.8

Ik denk er aan om mijn canon zoomlens 17-55mm 2.8 IS USM te verkopen en prime lenzen in de plaats te kopen. Vinden julie dit een goed idee?
    Ik zou de canon 28mm 1.8 willen kopen, wat vinden jullie van deze lens?
    Groetjes

Re: 28mm 1.8

Ik hou zelf ook erg van het fotograferen met lichtsterke primes. Toch zou ik mijn standaard-bereik zoomlens (in mijn geval een 24-105L op een FF camera) zeker niet wegdoen. In mijn optiek vullen de primes en zooms elkaar gewoon aan. Primes voor wanneer fotograferen echt mijn doel van het moment is en de zoom voor walk-around situaties, dagjes uit met de familie etc.

De Canon 28mm f1.8 heb ik zelf geen ervaring mee maar hier kun je een heleboel gebruikerservaringen lezen.
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Hoe vaak gebruik je je 17-55 en op welke brandpunten?
      Is dat altijd tussen de 25-35 mm ja, anders nee.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Inderdaad, ofwel ga ik naar de groothoek ofwel schakel ik over op mijn 50mm.
        Ik heb een 50D, dus geen full frame dus moet je sowieso x1,6 doen. Morgen misschien eens in de winkel testen, of 28 groothoek genoeg is.

Comment

28mm op een 1.6x crop-camera is nu niet bepaald een grote groothoek Dat scheelt nogal wat ten opzichte van jouw 17mm die je nu hebt.

Je zou ExposurePlot eens kunnen gebruiken om je brandpuntgebruik te analyseren. Gebruik je nu veel die 17mm, dan zou ik de switch naar een 28mm maar gauw vergeten want dan krijg je daar zeker spijt van.

Trouwens als ik bijv. de photozone test van de 28mm f1.8 zo lees vraag ik me af of het switchen van de optisch zeer sterke 17-55 f2.8 IS naar deze prime wel zo'n goed idee is.....
          www.indetailfotografie.nl

Comment

Ook ik primes. Op een fullframe gebruik ik 24mm, 35mm, 50mm, 85mm en 150mm. Op mijn crop vooral 30mm en 50mm. Zooms zijn altijd meer "compromis" dan primes. Maar groothoek kan een gemis zijn op een crop camera. Maar daarvoor bestaan goedkopere alteratieve zooms voor de keren dat je groothoek nodig hebt. Bv tamron of sigma 17-50 achtigen. Als je veel centjes hebt kan je natuurlijk ook voor een 14mm ofzo prime gaan
            Trouwens, dit is een goede plek om reviews van lenzen te lezen: http://www.fredmiranda.com/reviews/
            Last edited by Drill; 5 februari 2010, 10:18.
            Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

Comment

28mm 1.8 op een crop is een aangename lens om binnenhuis foto's te maken (verjaardagen, feestjes, bbq's), je kan in kleine ruimtes nog altijd redelijk wat in beeld krijgen)

ik gebruikte zelf altijd de 24mm 1.4 hiervoor. (en nu op fullframe de 35mm 1.4)
              Mijn foto's
              Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

primes zijn leuk en hartstikke goed, maar een zoom kan af en toe ook enorm handig zijn hoor!! ik gebruik beiden naast mekaar, en ik zou ze allebei niet willen missen.

Comment

Ik heb de lens een aantal maanden geleden gekocht voor EOS350 en ze is bijna niet meer van mijn body geweest (een enkele keer voor 50mm 1.8).
                  Idd een goede lens om in huis te fotograferen.
                  Ik heb mijn kitzoomlensen gehouden nog voor in geval, maar vind de prime leuker omdat ze me ook dwingt creatiever te kadreren.
                  Een Canon 350D met EF 28mm 1.8 UMS, EF 50mm 1.8 II en EF 16-35mm 2.8L II UMS in de kast en een Leica X1 voor dagelijks gebruik

Comment

Working...
                  X